Hur ska akvariet klara 2-3 månader utan fisk över sommaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snytbaggen
    • February 2012
    • 30

    Hur ska akvariet klara 2-3 månader utan fisk över sommaren?

    Jag pluggar i Linköping och ska hem för sommaren under Juni-Juli och större delen av Augusti. Jag har ett akvarium som står tomt hemma som fiskarna ska flytta in i medans jag är hemma, men jag vet inte hur jag ska göra för att växterna och bakterierna i mitt nuvarande inte ska dö över sommaren. Karet kommer att stå och tuffa som vanligt med timer för ljuset, men utan några fiskar och således ingen biologisk last.

    Jag kommer ha väldigt svårt att ta mig till Linköping för att titta till det, så det är lika bra att anta att det kommer stå utan tillsyn under dessa månader. Eventuellt kommer jag kunna ha en webbkamera uppe så jag kan titta till det då och då, men inte mycket mer än så. Jag har en ancistrusmal och en afrikansk jätteräka jag funderat på att lämna kvar, men det känns tveksamt att de kommer att överleva på enbart algerna och de döda växterna.

    Ett tips jag fick var att lägga några räkor i en nylonstrumpa och låta dem ruttna i akvariet för att få en nitratkälla, men är inte jättepigg på det eftersom jag inte vill att hela lägenheten ska stinka rutten räka.
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Med en så liten belastning som en mal och räka gör i ett akvarium är det ingen fara att låta de gå kvar. I ditt fall kan du köpa en foder automat som kan ploppa ner ett algpiller/foder då och då. Tyvärr så kan en bra foder automat kosta en del. Titta runt på olika akvariefirmor på nätet eller fråga på zoobutiker.
    Några alternativ http://www.pwss.nu/home.php?cat=22
    Men att man i alla fall borde se över akvariet, fylla på avdunstat vatten/foder automat osv. var tredje vecka/1ggr i månaden är ju inte fel. Dessutom kanske sänka belysningstid utöver den vanliga tiden med tanke på överhettning av vattnet sommartid.