Hur ska akvariet klara 2-3 månader utan fisk över sommaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snytbaggen
    • February 2012
    • 30

    Hur ska akvariet klara 2-3 månader utan fisk över sommaren?

    Jag pluggar i Linköping och ska hem för sommaren under Juni-Juli och större delen av Augusti. Jag har ett akvarium som står tomt hemma som fiskarna ska flytta in i medans jag är hemma, men jag vet inte hur jag ska göra för att växterna och bakterierna i mitt nuvarande inte ska dö över sommaren. Karet kommer att stå och tuffa som vanligt med timer för ljuset, men utan några fiskar och således ingen biologisk last.

    Jag kommer ha väldigt svårt att ta mig till Linköping för att titta till det, så det är lika bra att anta att det kommer stå utan tillsyn under dessa månader. Eventuellt kommer jag kunna ha en webbkamera uppe så jag kan titta till det då och då, men inte mycket mer än så. Jag har en ancistrusmal och en afrikansk jätteräka jag funderat på att lämna kvar, men det känns tveksamt att de kommer att överleva på enbart algerna och de döda växterna.

    Ett tips jag fick var att lägga några räkor i en nylonstrumpa och låta dem ruttna i akvariet för att få en nitratkälla, men är inte jättepigg på det eftersom jag inte vill att hela lägenheten ska stinka rutten räka.
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Med en så liten belastning som en mal och räka gör i ett akvarium är det ingen fara att låta de gå kvar. I ditt fall kan du köpa en foder automat som kan ploppa ner ett algpiller/foder då och då. Tyvärr så kan en bra foder automat kosta en del. Titta runt på olika akvariefirmor på nätet eller fråga på zoobutiker.
    Några alternativ http://www.pwss.nu/home.php?cat=22
    Men att man i alla fall borde se över akvariet, fylla på avdunstat vatten/foder automat osv. var tredje vecka/1ggr i månaden är ju inte fel. Dessutom kanske sänka belysningstid utöver den vanliga tiden med tanke på överhettning av vattnet sommartid.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Jag tycker du ska plocka ner akvariet under sommaren och starta upp det igen till hösten isåfall!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Snytbaggen
        • February 2012
        • 30

        #4
        Ursprungligen postat av C.Ciklid
        Med en så liten belastning som en mal och räka gör i ett akvarium är det ingen fara att låta de gå kvar. I ditt fall kan du köpa en foder automat som kan ploppa ner ett algpiller/foder då och då. Tyvärr så kan en bra foder automat kosta en del. Titta runt på olika akvariefirmor på nätet eller fråga på zoobutiker.
        Några alternativ http://www.pwss.nu/home.php?cat=22
        Men att man i alla fall borde se över akvariet, fylla på avdunstat vatten/foder automat osv. var tredje vecka/1ggr i månaden är ju inte fel. Dessutom kanske sänka belysningstid utöver den vanliga tiden med tanke på överhettning av vattnet sommartid.
        //Camilla
        Belastningen är ingenting jag direkt är rädd för, jag är mer orolig över att de kommer svälta ihjäl. Originalplanen för sommaren var att köpa en fodermatare och åka upp en gång i månaden för att fylla på mataren/byta lite vatten, men det skulle bli för höga resekostnader, och lägger man till kostnaden för mataren har jag helt enkelt inte råd, då jag inte lyckats få sommarjobb och har ytterst lite i sparkassan.

        Därav idén med att flytta hem enbart fiskarna och låta karet gå på tomgång under tiden, men eftersom fiskarna inte är där försvinner näringskällan för bakterierna/växterna. Och köper jag en fodermatare måste jag upp och fylla på den, och då är vi tillbaka på ruta ett igen. Vattenavdunstningen är jag inte särskilt rädd för; jag har heltäckande glas så när som på två avfasade hörn, och dessa går ganska lätt att täcka igen.

        Ursprungligen postat av åheim
        Jag tycker du ska plocka ner akvariet under sommaren och starta upp det igen till hösten isåfall!
        Du menar i princip att tömma det på vatten och plocka ur växter, dekorationer, filter och substrat? Det är något jag vill göra som en absolut sista utväg, så om det går att klara sommaren på något annat sätt tar jag hellre det.

        Kommentar

        • rudy
          • January 2012
          • 275

          #5
          har inte du nån pålitlig granne eller kompis som du kan be att titta till det ibland?

          Kommentar

          • Snytbaggen
            • February 2012
            • 30

            #6
            De flesta åker nog hem, men det är säkert någon som ska vara kvar. Skulle det funka att be honom/henne att pytsa i lite mat någon gång i veckan eller så för att växterna och bakterierna ska få lite näring?

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Det är inte nödvändigt att mata varje dag, så har du någon som vill ställa upp på att mata fiskarna då och då så är det ju bra. Du kan ju köpa växtgödning i tablettform och trycka ner intill rötterna vid växterna. Vissa av dessa tabletter har en verkningstid på ca 3 veckor. Men om du absolut inte har några planer på att åka och titta till akvariet på 3 månader så kanske det är lika bra att lägga ner det så länge och ta med växter m.m. till det akvarium som du planerar att ha fiskarna i så länge. Om nu du testar köra ändå så kan man alltid göda på växterna om de har blivit lite ledsna efter sommaren. De brukar kunna ta sig rätt snabbt om de får lite gödning.
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                För att få till lite last och näring så häll i rejält med PNDD för växterna. Ta bort all fisk och byt inte vatten eller slamsug botten ett par veckor innan. Då borde växterna klara sig och vissna blad etc stå för lite last på filtret vilket inte skall rengöras. Låt också algererna växa fritt. En liten slurk blomstra kan fungera tillsammans med PMDD för att få lite alger. Då kommer algerna, om du har tur att sakta dö och därmed förse bakterierna med näring. En räka som ligger och ruttnar kan också fungera men låt den då ligga direkt i akvariet.
                Det kan bli lite strul när du kommer tillbaks om du har mycket fiskar men har du rejält med växter är det ingen fara.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av Snytbaggen
                  De flesta åker nog hem, men det är säkert någon som ska vara kvar. Skulle det funka att be honom/henne att pytsa i lite mat någon gång i veckan eller så för att växterna och bakterierna ska få lite näring?
                  Helt klart ja! Inte fel att mata ett akvarium utan fisk!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Snytbaggen
                    • February 2012
                    • 30

                    #10
                    Tack för tipsen! Planen just nu är att jag tar hem alla fiskar och några växter, lägger i en räka eller två i det gamla och ber någon kompis mata någon gång då och då. Bör jag ta hem jätteräkan också, eller kan den klara sig?

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Snytbaggen
                      Tack för tipsen! Planen just nu är att jag tar hem alla fiskar och några växter, lägger i en räka eller två i det gamla och ber någon kompis mata någon gång då och då. Bör jag ta hem jätteräkan också, eller kan den klara sig?
                      Du skall inte ha några djur i akvariet om du skall köra med räka som näring. Du har ingen koll på hur mycket ammonium/ammoniak som bildas. Detta är extremt giftigt. Av ammonium blir det nitrit som också är giftigt. Detta med räkor eller annat dött material gör man för att mata bakterier och växter. INGA DJUR I AKVARIET!
                      Låt dina växter vara kvar i akvariet om det inte är helt igengrott. De behövs för att ha någon form av balans i akvariet.
                      Kom ihåg att sätta ljuset på timer!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Hur stora är dina akvarier?
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Snytbaggen
                          • February 2012
                          • 30

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Du skall inte ha några djur i akvariet om du skall köra med räka som näring. Du har ingen koll på hur mycket ammonium/ammoniak som bildas. Detta är extremt giftigt. Av ammonium blir det nitrit som också är giftigt. Detta med räkor eller annat dött material gör man för att mata bakterier och växter. INGA DJUR I AKVARIET!
                          Låt dina växter vara kvar i akvariet om det inte är helt igengrott. De behövs för att ha någon form av balans i akvariet.
                          Kom ihåg att sätta ljuset på timer!
                          Ja, det var det jag trodde. De allra flesta växterna lämnar jag kvar, men jag tänkte ta med mig en eller två av de mest snabbväxande för att i alla fall få något till det nya akvariet. Ljuset sitter på timer sedan länge, så den saken är fixad. Akvariet är på 180l och det nya på 140l.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Snytbaggen
                            Ja, det var det jag trodde. De allra flesta växterna lämnar jag kvar, men jag tänkte ta med mig en eller två av de mest snabbväxande för att i alla fall få något till det nya akvariet. Ljuset sitter på timer sedan länge, så den saken är fixad. Akvariet är på 180l och det nya på 140l.
                            Det låter OK. Kan du få någon att starta upp det nya 3 veckor innan? Det är ungefär tiden det tar att få igång filterbakterierna. Ett annat alternativ är att lägga i ett par meter vattenpest eller något annat som växer fort. Du måste tänka på att du har full belastning från dina fiskar från dag 1 och till råga på allt i ett mindre akvarium.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Snytbaggen
                              • February 2012
                              • 30

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Det låter OK. Kan du få någon att starta upp det nya 3 veckor innan? Det är ungefär tiden det tar att få igång filterbakterierna. Ett annat alternativ är att lägga i ett par meter vattenpest eller något annat som växer fort. Du måste tänka på att du har full belastning från dina fiskar från dag 1 och till råga på allt i ett mindre akvarium.
                              Filtret står just nu och körs parallellt med det gamla, med lite filtermedia lånat ifrån det gamla filtret för att snabbstarta processen. Resten av akvariet (dvs allt utom fiskar/filter) kan jag få i ordning om en vecka eller två, men jag tänkte ta hem filtret samtidigt som fiskarna och förhoppningsvis ska jag ha fått en såpass stark bakteriekultur i det att jag slipper några stora spikar.

                              EDIT: För övrigt kan jag tillägga att jag inte har särskilt många eller stora fiskar just nu, så den biologiska belastningen är inte alls lika stor som i ett fullproppat 180l-kar.
                              Senast redigerad av Snytbaggen; 04 May 2012, 18:10.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...