Nitritundran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elvan
    • April 2012
    • 22

    Nitritundran

    Hallåj!!

    Vi har skaffat akvarium för 2 v sen, det är ett 54 liters & vi hade 5 fiskar från början, i söndags så hittade jag våran ena kopparbarb helt vit & död.....nu har jag kollat nitritvärdet & det ligger på 0,05.....är det acceptabelt eller vad ska jag göra?.....tömma ut lite vatten & fylla på nytt eller sätta i mer aqua safe.....hjälp!! :-)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Aqua safe funkar inte mot nitrit. Utan för att motverka det så behövs det någon form av bakteriekultur
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Elvan
      • April 2012
      • 22

      #3
      Ok.....nåt jag ska köpa på djuraffären?....är det mkt för högt eller acceptabelt?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Nitrit skall ligga på 0
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Elvan
          • April 2012
          • 22

          #5
          TACK för ditt svar!! Jag fick med bakteriekultur från hon som hade haft akvariet innan mig, men hur ska jag få ner det till 0, ska jag tillsätta nåt eller?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            gör 50% vattenbyte varje dag i en vecka o mata inte alls. eller kanske en knivsudd en av dagarna

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Kjell och Hannes,
              Jag kan kanske hålla med er i det ni säger men varför kan vi inte bara rekommendera folk att stoppa i en massa växter i akvariet? På det viset tar växterna och eventuella alger upp kvävet i form av ammonium och det blir ganska lite nitrit vilket sakta byggs upp så filtret hinner med i processen.



              Det här med Nitrit problem vilket ofta egentligen är ammoniak problem kom enligt mig när Malawi och växtlösa akvarier blev populärt. Men problemet fanns bland tidiga saltvattensakvarister och det var av dem jag fick rådet att ”köra in akvariet med bakterier”.
              Jag har aldrig pysslat med det i växtakvarier och aldrig haft några större problem. Visst, man har fått byta lite vatten ibland men då har det rört sig om jordbotten osv.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Elvan
                • April 2012
                • 22

                #8
                TACK för era svar! Jag köpte en till växt igår (alltid något)......men jag kan testa att köpa fler + vattenbyten & lite mat :-)

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Kjell och Hannes,
                  Jag kan kanske hålla med er i det ni säger men varför kan vi inte bara rekommendera folk att stoppa i en massa växter i akvariet? På det viset tar växterna och eventuella alger upp kvävet i form av ammonium och det blir ganska lite nitrit vilket sakta byggs upp så filtret hinner med i processen.
                  .
                  Visst jag håller helt med dig om att man skall ha en hel del växter från starten, men detta är ju en akut situation och och då hjälper det inte med att helt plötsligt plantera en massa växter i akvariet. Det tar tid innan de kommer igång.

                  Visst kan nitrit komma även i växtakvarier även om risken naturligtvis minskar om man har gott om växter så att påstå att bara man har växter i akvariet så får man inte nitrit tycker jag är fel.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Elvan
                    TACK för era svar! Jag köpte en till växt igår (alltid något
                    En fluga gör ingen sommar. Det krävs många växter och det skall vara snabbväxande - växter som Anubias etc. gör minimal nytta.
                    Sedan löser inte heller växter den akuta situationen.

                    Den finns en Zoopeatartikel där det anges hur man på bästa sätt blir av med nitrit http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=73
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...