Är det vattenberedningsmedlet som gör att akvariet ser "grumligt" ut ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snuttjulle
    • February 2012
    • 33

    Är det vattenberedningsmedlet som gör att akvariet ser "grumligt" ut ?

    Har haft akvariet igång någon månad nu men vattnet ser inte "klart" ut. Tycker att det har någon sorts grumlighet/partiklar eller vad man nu skall säga.
    Observerade vid vattenbytet i söndags att när jag tillsatte vattenberedningsmedel Haquoss D1 Conditioner i hinkarna med nytt vatten ( medlet är brunt i sig ) så blev vattnet svagt brunfärgat.
    Kan det vara så att det är vattenberedningsmedlet i sig som gör att akvarietvattnet inte ser klart ut ?

    Någon annan som upplevt något liknande ?

    Skall jag byta till annat vattenberedningsmedel alternativt skippa medel vid vattenbyte för att se om det hjälper ?
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #2
    Hur stort är karet, vad har du för fiskar och hur många och vad har du för filter?

    Nog lättare att hjälpa dig om du svara på de frågorna
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Vissa preparat grumlar vattnet för att det rensar bort det dåliga i vattnet, enkelt sagt. Men det borde inte vara grumligt i flera dagar, max ett par timmar. Dessa preparat skall "motverka" det grumliga. Nu har jag aldrig testat det medel som du har, men tex HappyLife/EasyLife grumlar vattnet vitt en stund för att sedan klarna. Står det något om att medlet "missfärgar" vattnet?

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Snuttjulle
        • February 2012
        • 33

        #4
        Ursprungligen postat av AffeAlien
        Hur stort är karet, vad har du för fiskar och hur många och vad har du för filter?

        Nog lättare att hjälpa dig om du svara på de frågorna
        160 liter med 2 små ancistrus ( ca 4 - 5 cm ), 4 små Siamesiska algätare ( också 4 - 5 cm ), 8 glödbandstetra, 5 svart fantomtetra

        Filtret är ett Eheim Pro3 2071

        "Grumlet" ser ut som små partiklar men ändå inte

        Det står inget på flaskan om missfärgning av vattnet

        Har nu varit och köpt Tetra's AquaSafe som är blått istället för brunt och skall testa detta nästa gång jag gör vattenbyte


        Nu har jag vrålstirrat i en kvart och det ser ut som miljoner små vita prickar som far omkring i vattnet
        Senast redigerad av Snuttjulle; 25 April 2012, 15:59.

        Kommentar

        • Turinna
          • April 2012
          • 4

          #5
          Det är förmodligen infusorier.
          Mitt bästa råd är att hyra låna eller köpa en UV lampa och köra några dagar, så ska du se att du får kristallklart vatten.
          Det tar död på infusorierna, men inte de nyttiga bakterierna.

          Infusorier blir bara fler vid vattenbyte och de älskar ljus.
          Jag har släckt under två timmer mitt på dagen. Bra för både fisk och för att motverka infusorier och alger.

          Lycka till!

          Kommentar

          • Snuttjulle
            • February 2012
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av Turinna
            Det är förmodligen infusorier.
            Mitt bästa råd är att hyra låna eller köpa en UV lampa och köra några dagar, så ska du se att du får kristallklart vatten.
            Det tar död på infusorierna, men inte de nyttiga bakterierna.

            Infusorier blir bara fler vid vattenbyte och de älskar ljus.
            Jag har släckt under två timmer mitt på dagen. Bra för både fisk och för att motverka infusorier och alger.

            Lycka till!

            Tack för tipset. Detta skall definitivt testas.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ja fast testa först att mörklägga karet i en vecka först. dvs slå in karet i ett täcke så det blir bäcksvart o låt vara så i en vecka. efter det borde de vara döda. braaaa mycket billigare än att skaffa en uvlampa. kostar rätt mycket


              Jag har släckt under två timmer mitt på dagen. Bra för både fisk och för att motverka infusorier och alger.
              varför skulle det vara bra för fiskarna att ha släckt mitt på dagen?? tvivlar jag på.

              i ett balanserat akvarium får man inga problem med alger eller infusorier.

              Kommentar

              • Snuttjulle
                • February 2012
                • 33

                #8
                [QUOTE=hannesc;1590291]ja fast testa först att mörklägga karet i en vecka först. dvs slå in karet i ett täcke så det blir bäcksvart o låt vara så i en vecka. efter det borde de vara döda. braaaa mycket billigare än att skaffa en uvlampa. kostar rätt mycket
                QUOTE]

                Japp ! Sökte i forumet på infusorier efter föregående inlägg och hittade lite praktiska tips som är billigare ( bl.a. mörkläggning ). Då akvariet är tämligen nystartat så har jag ju inte bakteriell balans ännu, vilket resulterat i lite alger och infusorier.
                Börjar med mörkläggning och rapporterar sedan om resultat

                Kommentar

                • Snuttjulle
                  • February 2012
                  • 33

                  #9
                  Har nu haft akvariet förtejpat med svarta plastsäckar sedan början på förra veckan. Efter avtäckning så är akvariet kliniskt rent från alger men inte dom irriterande infusorierna

                  Lutar åt UV behandling i alla fall.

                  Surfat runt på forumet och googlat men blir inte riktigt klok i alla fall. Skulle vilja ha en enkel lösning att ta i bruk vid behov.
                  Med detta menar jag att jag vill slippa montera någon form av utrustning på slangarna till filtret.
                  Det verkar som dom flesta UV-lösningar bygger på inkoppling på filterslangarna ?!?!

                  Hittat en lösning som kanske skulle funka ?


                  Någon som har erfarenhet av denna ? Eller kan rekommendera annan UV-lösning som inte kostar skjortan ?

                  Har kollat ytterligare och läst att infusorier borde vara borta efter 3 dagars mörkläggning.
                  Frågan som dyker up är då: Är detta verkligen infusorier ?
                  Senast redigerad av Snuttjulle; 08 May 2012, 11:42.

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Flera växter och tålamod kanske?
                    Jag blev också rekommenderad UV när jag fick infusorier i mitt nystartade kar.
                    Men lyckades få bort det med hjälp av fler växter för att få till bättre balans i det plus en massa tålamod.
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • Snuttjulle
                      • February 2012
                      • 33

                      #11
                      Ursprungligen postat av MonkanS
                      Flera växter och tålamod kanske?
                      Jag blev också rekommenderad UV när jag fick infusorier i mitt nystartade kar.
                      Men lyckades få bort det med hjälp av fler växter för att få till bättre balans i det plus en massa tålamod.
                      Tålamod är en dygd sägs det. Kanske jag skall prova detta ?

                      Kommentar

                      • Snuttjulle
                        • February 2012
                        • 33

                        #12
                        Har nu försökt med både mörkläggning och UV och inget verkar påverka ( mer än att algerna blir mindre/färre ). Verkar som att vattenbyte har större påverkan.

                        Kommer att byta 25% i veckan en period och se om det blir bättre. Som sagt: Tålamod....

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Ursprungligen postat av Snuttjulle
                          Har nu försökt med både mörkläggning och UV och inget verkar påverka ( mer än att algerna blir mindre/färre ). Verkar som att vattenbyte har större påverkan.

                          Kommer att byta 25% i veckan en period och se om det blir bättre. Som sagt: Tålamod....
                          hur mycket byter du annars?`30% i veckan är ju "standard"

                          Kommentar

                          • Snuttjulle
                            • February 2012
                            • 33

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            hur mycket byter du annars?`30% i veckan är ju "standard"
                            Jo, det ligger däromkring nu ( 25 - 30 ). Var lite försiktigare i början då det var nystartat.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...