Varför har KH-värdet blivit så högt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Varför har KH-värdet blivit så högt?

    Jag har inte mätt KH-värdet på väldigt länge, eftersom det alltid har legat på 7. Så jag testade det nu på morgonen i mina tre kar, för att se om det låg lika.

    I 220 och 54-liters mäter KH som vanligt 7 - men i 540-liters ligger det på 13.
    Vi har ett PH, som ligger strax över 8 i vårat vatten - men jag har trycksatt CO2 i stora karet, så där får jag ner PH till 7.74 (just nu).
    Så vad sjutton är det som gör det höga KH i 540 -liters.
    Det är ungefär samma inredning i karen - engels sjösten, rötter, växter, och några få stenar. Det som skiljer är CO2 i det större karet. Mina kemikunskaper är urusla tyvärr - är det CO2, som är boven? Vad ska jag göra för att få ner KH?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    En förklaring vore om du har kalkhaltig inredning i stora karet, som du löser upp genom att sänka pH med koldioxid. Den upplösta kalken ger höjd bikarbonathalt, dvs höjd KH.

    Enklaste sättet att få ner KH är att sluta tillsätta CO2. Vill du fortsätta med det kan du fundera över hur du ska få bort kalken.


    Sen är dina mätvärden lite konstiga. Om du tar kranvatten och låter det stå i en låg vid skål över natten, så det hinner luftas ordentligt, vad får du för pH och KH på det då?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      En förklaring vore om du har kalkhaltig inredning i stora karet, som du löser upp genom att sänka pH med koldioxid. Den upplösta kalken ger höjd bikarbonathalt, dvs höjd KH.

      Enklaste sättet att få ner KH är att sluta tillsätta CO2. Vill du fortsätta med det kan du fundera över hur du ska få bort kalken.


      Sen är dina mätvärden lite konstiga. Om du tar kranvatten och låter det stå i en låg vid skål över natten, så det hinner luftas ordentligt, vad får du för pH och KH på det då?
      ...så då bör det vara gruset, som avger kalk - som då löses upp av CO2 - eftersom jag inte har CO2 i dom andra karen. Har jag fattat dig rätt då? Kalken, ja hur får jag bort den? Hur regerar fiskarna på detta höga KH?

      Varför är mätvärdena konstig?
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • cabasa
        • March 2012
        • 28

        #4
        Varför vill du sänka KH?
        Jag trodde att högt KH bara var bra för att man då får ett stabilare pH.
        Har jag fel?

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av cabasa
          Varför vill du sänka KH?
          Jag trodde att högt KH bara var bra för att man då får ett stabilare pH.
          Har jag fel?
          Jag känner bara, att något inte riktigt stämmer - eftersom värdet har rusat i höjden så pass mycket som det har gjort. Sen om det är bra eller dåligt vet jag inte.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ja engelsk sjösten innehåller kalk. Enda sättet att bli av med den är att byta ut all sand.

            Om du är nöjd med pH't och fiskarna inte ser ut att lida av syrebrist har du nog inga problem, vad jag vet är ett högt KH i sig självt inte farligt.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Ja engelsk sjösten innehåller kalk. Enda sättet att bli av med den är att byta ut all sand.

              Om du är nöjd med pH't och fiskarna inte ser ut att lida av syrebrist har du nog inga problem, vad jag vet är ett högt KH i sig självt inte farligt.
              Njä, sjöstenen får allt ligga kvar - startade upp detta kar på nytt, för tre veckor sedan. Dom få fiskar, som än så länge finns där, verkar att må bra. Då kan jag känna mig lugn - tack för dina svar.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Det är inga problem med högt kH, om du inte skall odla vissa fiskarter som vill ha väldigt mjukt vatten med lågt pH.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Det är inga problem med högt kH, om du inte skall odla vissa fiskarter som vill ha väldigt mjukt vatten med lågt pH.
                  Nä, ingen tanke på att odla - såklart, lite yngel skulle vara kul att se, fast det är inte viktigt.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...