När är det mest kritiskt med nitrit i omstart av akvarium ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    När är det mest kritiskt med nitrit i omstart av akvarium ??

    Har ett akvarium på 720 liter som jag gjorde en omstart på, efter att jag hade plockat ut den innbyggda bakgrunden. Nu har det gått 4-5 dagar sedan omstarten. I karet går det 4 små Påfågelciklider (ca 6-8cm) 6 små Papegojciklider (ca 8 cm) 10 små rödbukade pacus (ca 6-8cm) och 3 st. Flowerhorn (ca. 10cm).

    Jag matar mycket sparsamt, och har regelbunden koll på nitritvärdet. Än visar det inga som helst utslag på dropptestet. men när kan jag förvänta mig att det börjar bli kritiskt, hur lång tid tar det innan det börjar kunna bildas nitrit i vattnet ?? Nu kollar jag dagligen nitritvärdet, ska jag öka på och kanske kolla 2-3ggr om dagen en period, eller räcker det att jag kollar en gång om dagen som jag gör nu ??
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Vid en total nystart peakar nitriten ungefär efter 14dgr(mätbar ungefär efter 1 vecka) men nu är förutsättningarna troligen bra mycket bättre att det snabbt ska komma igång! Det beror ju på hur du hållt liv i filter och grus... När jag har tömmt kar vid flytt så har det tagit 3-4 tim att få det fyllt och igångkört och sen har jag bara kört head on, dragit ner lite på maten bara!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Vid en total nystart peakar nitriten ungefär efter 14dgr(mätbar ungefär efter 1 vecka) men nu är förutsättningarna troligen bra mycket bättre att det snabbt ska komma igång! Det beror ju på hur du hållt liv i filter och grus... När jag har tömmt kar vid flytt så har det tagit 3-4 tim att få det fyllt och igångkört och sen har jag bara kört head on, dragit ner lite på maten bara!
      Gruset är inte rört alls, jag har inte ens slammat ur det när jag tömde, just för att evt. kunna bevara så mycket nyttobakterier som möjligt. Det hade egentligen behövts en urslammning, men så vågad är jag inte . det är bara flyttat från en sida till den andra, för att få loss bakgrunden. Filtrena sköljde jag ur, eftersom utblåset hade minskat rätt mycket. Annars har jag inte gjort så mycket annat än att fyllt upp vatten. De mindre fiskarna flyttade jag tillbaka rätt snabbt, men de vuxna har jag inte vågat flytta tillbaka än, det är bla 3 vuxna Oscars, och jag tror det kan bli en elldeles för hård belastning på 720 liter nytt vatten, jag tänkte vänta med dem nån eller några veckor till, för att balansen ska bli helt återställd i akvariumet, då ska jag koppa tillbaka dem. När jag startade karet använde jag både Nitrivec och Aquatan. Jag blev klar med akvariumet sent Fredag kväll ...eller närmare natt skulle jag vilja säga. Och jag flyttade tillbaka de mindre fiskarna på Lördag förmiddag. Från det att jag började riva och tills det var inrett och fyllt med vatten, tog det kanske 5-6 timmar ...

      Hur ser man bäst på fiskarna, om de skulle bli eller börja bli Nitritförgiftat ?? Jag kommer att kolla Nitritvärdet regelbundet , åtminstone nu i starten, men det kan ju vara bra att veta hur fiskarna evt. beter sig om det är så att det är mycket nitrit i vattnet. Jag vill absolut inte förlora några av dem, även fast jag har väl mer eller mindre räknat med att det kommer att bli nåt frånfall
      Senast redigerad av ciklidtok; 05 April 2012, 07:05.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • JP!
        • March 2012
        • 61

        #4
        Jag fick ju min spik efter 3-4 veckor, Började säkert bildas nitrit tidigare men fiskarna kliade sig mot botten och stenarna hela tiden när det var som högst. Har hört att det kan vara ett tecken på nitrit.

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Fortfarande ingen nitritutveckling vad jag kan se på dropptestet, det förhåller sig ljusgult efter testning. Fiskarna mår bra, men jag har måstat börja mata lite mer, för vissa av de halvstora såg en aning insjunkna ut. Inte farligt, men dock. Jag matar 2 ggr. om dagen nu, men inte med mer än de äter upp inom en minut.

          Det är ingen, vad jag har sett i varje fall, som stryker sig efter botten eller inredningen.
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Ursprungligen postat av ciklidtok

            Det är ingen, vad jag har sett i varje fall, som stryker sig efter botten eller inredningen.
            tecken på nitritförgiftning är snarare att fiskarna ligger stilla utmed botten eller ytan och flämtar kraftig!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av JP!
              Jag fick ju min spik efter 3-4 veckor, Började säkert bildas nitrit tidigare men fiskarna kliade sig mot botten och stenarna hela tiden när det var som högst. Har hört att det kan vara ett tecken på nitrit.
              ja den mest kritiska perioden brukar vara efter 3-4 veckor - men självklart kan den komma både före och efter det beroende av omständigheterna
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Nu har det gått drygt två veckor, och än har jag inga tecken på Nitrit i karet i varje fall En liten Oscar och en Scalar har dött, men resten mår bra och äter. Har måstat mata lite mer nu, eftersom det är fler som har flyttat tillbaka till karet, men det är jättebra värden id et....Enligt dropptesten i varje fall
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  #9
                  Ursprungligen postat av ciklidtok
                  Nu har det gått drygt två veckor, och än har jag inga tecken på Nitrit i karet i varje fall En liten Oscar och en Scalar har dött, men resten mår bra och äter. Har måstat mata lite mer nu, eftersom det är fler som har flyttat tillbaka till karet, men det är jättebra värden id et....Enligt dropptesten i varje fall
                  Om det dött två individer betyder att det inte är ett bra vatten iallafall!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Jag vet inte om det är vattnet, eller om de har blivit hjälslagna. Enligt dropptestet så är det ingen Nitrit i varje fall
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • endymion
                      • October 2006
                      • 680

                      #11
                      Har du inte bytt grus behöver du inte vara rädd för att mata. Jag skulle gissa på att mer än 95 % av bakterierna sitter där. Matar du därimot inte kommer fiskarna börja leta efter mat själva och därför kanske det försvinner en del fisk. Dessutom brukar aggressionen öka markant om man tidigare matat mycket och därefter nästan slutar mata.

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Har du inte bytt grus behöver du inte vara rädd för att mata. Jag skulle gissa på att mer än 95 % av bakterierna sitter där. Matar du därimot inte kommer fiskarna börja leta efter mat själva och därför kanske det försvinner en del fisk. Dessutom brukar aggressionen öka markant om man tidigare matat mycket och därefter nästan slutar mata.
                        Jag tror också att det är därför två har dött, de har fömodligen blivit hjälslagen, den högst misstänkte är FH hanen, han är störst och kan bli lite ilsken om han är hungrig jag matar nu normalt, och håller stenkoll på Nitritvärdet i karet, ännu finns inga tecken på Nitrit, och nu är det åtminstone tre veckor sedan omstarten
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Hvergang.

                          Vattenbyte och en tesked bordssalt (gärna med jod) sänker giftverkan.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Hvergang.

                            Vattenbyte och en tesked bordssalt (gärna med jod) sänker giftverkan.
                            Jag har inte använt bordssalt när jag har gjort vattenbyten, utan jag kör ektozonsalt (stavning) Om jag ser skador på fenor eller sår o.l
                            Men jag har hört att man kan använda vanligt bordssalt, fast UTAN jod ????
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            Arbetssätt...