Nybörjare och grumligt vatten i "ny"startat akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillaRosa
    • April 2012
    • 18

    Nybörjare och grumligt vatten i "ny"startat akvarium?

    Kan ha gjort en tabbe och behöver hjälp...
    Skulle starta om mitt akvarie i helgen då jag inte lyckats slamsuga det ordentligt och de gamla träbitarna och plastväxterna var riktigt skabbiga (375-liters som jag fick begagnat med alla tillbehör) och jag har omedvetet städat alltför sällan av rent okunnande. Planen var att spara ungefär 1/3 av det gamla vattnet då jag läst att hela vattenbyten kan vara rentav dödliga pga bakterierna? Problemet var bara att jag slängde ut 2/3 först för att lättare fånga upp fiskarna som jag skulle ha i spänner under städningen, men när jag lyfte på de gamla träbitarna så virvlade fruktansvärt grisigt vatten upp. Kontentan blev att jag inte kunde spara mer vatten än att fiskarna skulle kunna överleva i spännerna under städningen så ca 360 liter är helt nytt vatten. Sanden som är helt ny är grundligt vaskad och jag har tillsatt Sera bio Nitrivec som fiskaffären rekommenderade. Vad jag inte visste var att man inte skulle rengöra filtrena vid så stort vattenbyte, men försent, de hade jag minsann gjort kliniskt rena. Vattnet blev JÄTTEGRUMLIGT. Detta gjordes igår söndag förmiddag, nu är det måndag kväll och visst är det LITE klarare, men fortfarande så grumligt att jag inte kan se kortsidorna från varsitt håll genom akvariet... Behöver HJÄLP..! Vad ska jag göra för att det ska klarna??
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    sätt i ett litet innerfilter filter med vit filtervadd, kan hjälpa lite grann.
    annars är det bara att vänta, det lägger sig så småningom.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • LillaRosa
      • April 2012
      • 18

      #3
      Jag har redan 4 innerfilter så jag vet inte vart jag skulle sätta ett femte... Men om det lägger siig så småningom som du säger så får jag väl ha tålamod! Blev så himla besviken idag när jag trodde det skulle vara klart... Men tack!

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        kan ta 1 vecka eller 2 innan det ger sig, väldigt olika det där. bara å ha tålamod.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        Arbetssätt...