UV-filter, mitt bästa köp någonsin!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sardaukar
    • April 2005
    • 12

    UV-filter, mitt bästa köp någonsin!

    De flesta skriver nog i denna avdelning när man har bekymmer, men nu skriver jag här eftersom jag har löst mina bekymmer!

    Sedan i somras när jag började om med min akvariehobby efter många års uppehåll har jag haft mer eller mindre problem med smutsigt vatten. Jag har provat det mesta. Jag har kompletterat mitt ytterfilter med flera innerfilter. Visst gjorde AquaClear quickfilter nytta...i ett dygn, sedan var det igensatt och problemet var lika snabbt tillbaka. Jag har proppat mitt ytterfilter med bara filtervadd, hjälpte inte.
    Jag har provat med olika sorters "flytande" filter utan det minsta förändring. Dessa preparat känns mer eller mindre som bluff och båg. Ett sätt att inbilla konsumenten att det gör nytta varken du ser det eller inte.

    För några veckor sedan köpte jag ett nytt akvarium med inbyggt droppfilter i lysrampen. Ett mycket bra filter i sig som ger bra med syre i vattnet och är lättskött. Men när veckorna gick kom partiklarna tillbaka som jag hade i det förra akvariet. Jag googlade och läste på diverse forum, och såg att några hade använt UV-filter med blandade resultat. Det var dock inget jag dittills hade testat själv, så jag gav det ett försök. Mitt kar är på ca 400 L, men jag var desperat och köpte ett UV-filter från Tyskland med mer effekt än jag egentligen behövde. Prisskillnaden var dock inte särskilt stor så jag passade på att ta i lite extra och köpte ett JBL AquaCristal UV-C 18W.

    Glad i hågen kopplade jag in det efter ytterfiltret och drog ner på flödet (eftersom droppfiltret producerar tillräckligt med syre spelar flödet på ytterfiltret mindre roll). Detta gjorde jag i lördags eftermiddag, och på söndag förmiddag när jag gick upp från sängen efter en lång kväll och natt fick jag nästan en chock! AquaCristal gör verkligen själ för namnet, vattnet blev kristallklart på mindre än ett dygn! Då ska ni också veta att jag har syd- och centralamerikanska ciklider som inte är de mest rumsrena firrarna man kan ha.

    Nu är det riktigt roligt att vara akvarist!
    Senast redigerad av Sardaukar; 19 March 2012, 10:02.
  • Mashugg
    • March 2012
    • 70

    #2
    Har själv planer på att fixa UV till mitt framtida stora akvarium. Roligt att någon kan verifiera att det funkar

    Kommentar

    • Sardaukar
      • April 2005
      • 12

      #3
      Ja, jag tänkte det kunde vara nytta för någon eftersom jag själv letade efter referenser innan jag slog till :-)

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Nu skall jag inte vara en sur gubbe med pekpinne men vill samtidigt varna dig lite.
        UV-C filter kan och är ofta riktigt bra. Men man skall vara klar över vad de gör, nämligen tar död på alger, infusorier och bakterier. Så orsaken till ditt grumliga vatten är något eller några av ovanstående filurer.
        Då kan man fråga sig, var kommer dessa ifrån och varför är de där? Troligtvis blir svaret näring.
        Kanske du skulle ta en titt på vart den näringen kommer ifrån? Det kan bli så att du tagit bort de saker som höll ordning på näringsbalansen med UV filtret och risken finns att det kan stiga till skadliga nivåer.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Sardaukar
          • April 2005
          • 12

          #5
          De goda bakterierna finns ju i ytterfiltret, droppfiltret och subtratet. Vad gör infusorier och alger för nytta för fiskarna och växterna?

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Klart vi skall vara sura gubbar Bosse, är det inte det vi är?

            Det jag vill säga i surgubbesbranchen är att det känns lite tidigt att säga att ett köp är det bästa man gjort efter nån dag. Det kan vara så att uv löser det här problemet men det kan också vara så att det efterhand uppstår nån annan typ av grumling eller att det blir andra problem. Inte så att jag har nåt problem med uv, ibland kan det lösa problem, det jag har problem med är att säga att nåt är bra innan det varit igång såpass länge att man kan ha nån slags uppfattning om det.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Och vi är rätt många som inte brukar ha dessa bekymmer. Vilket gör att det är just hur Du sköter akvariet/akvarierna som är det mest spännande för oss att fundera över.

              Du kanske skulle fundera över ditt behov av ett UV filter, inte hur klart det gör vattnet
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Sardaukar
                • April 2005
                • 12

                #8
                Ni tror inte jag har funderat på vad skiten beror på? Har provat alla möjliga sorters mekaniska, biologiska och kemiska filter utan framgång. Har lagt ner mycket tid och pengar senaste året på att få bort skiten. Hade nästan gett upp hoppet. Har varit otroligt tröttsamt. Hoppas bara det består som sagt.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Byggert, Yes sir!
                  Mathias: Bra tänk där! Men sedan finns det de som använder kemikalier och gift!


                  Sardaukar: Jag gillar att du tänker och funderar samt tar lite i taget.
                  Vad jag tror det hela beror på är helt enkelt att det du stoppar i akvariet inte kommer ut, d.v.s. fiskmat från början. Låter lite konstigt kanske men detta är ofta roten till det onda så att säga. Men du kan ju inte låta bli att mata dina fiskar! Detta betyder att all näring stannar kvar i akvariet men i många fall omvandlad form. Naturen är så inrättad att den alltid försöker kompensera och ställa saker till rätta. Man kan dra nytta av den kunskapen. Men det kan också ställa till med lite oförutsedda problem.

                  Jag misstänker att du inte har ditt akvarium alltför tät planterat? Därmed lyfter du inte ut näring vid gallring.
                  Sedan kanske du följer det ofta goda rådet att göra rent filtret så sällan som möjligt?
                  Bakterier konsumerar näring och producerar annan. Det senare via omvandling i deras matsmältning och när de dör. Detta gäller för alla levande organismer såsom djur, växter, alger och bakterier.
                  Så om du har någon form av näring i akvariet, vilket du alltid har så kommer något av ovanstående att sätta i sig det.
                  Man kan dra slutsatsen att mängden total biomassa är direkt relaterat till mängden näringsämnen.
                  Vad det gäller bakterier så är det en vanföreställning att dessa bara finns i filtret. De finns över allt! Det är nog också fel att prata om goda och onda bakterier.

                  Jag tror en del kommer att lösa sig till en del när ditt droppfilter har gått till sig. Det brukar ta 3-4 veckor. Detta är synnerligen effektivt för att omvandla ammonium och nitrit till Nitrat förutom att de är bra för syresättningen.
                  Men både Kväve och fosfor byggs upp med tiden om du inte byter vatten eller tar bort det med hjälp av växter.
                  Om vi sedan ser ljus som näring så kan exempelvis alger tillgodogöra sig näringen. Har man lite ljus blir det ofta bakterier eller infusorier som sköter näringsintaget.

                  Så om du exempelvis tar död på en stor mängd infusorier eller alger med ett UV filter frigörs näringen i dessa och den går tillbaka i närings cyklarna om du inte byter vatten.

                  Jag föreslår att:
                  du byter 10 -30% vatten i veckan.
                  Använder och gör rent ett förfilter minst var gång du byter vatten.

                  Båda dessa metoder hjälper dig att hålla en bra näringsbalans i akvariet genom att du mekaniskt lyfter bort det.
                  UV filter: Jag använder sådana också men oftast på naturvatten som jag fyller på med. Samt vid någon form av störning eller sjukdom. Det fungerar mycket bra på exempelvis vattenburna parasiter. Exempel på störning kan vara övermatning med infusorie och/eller algblomning som följd. Då minskar man helt enkelt matningen och kör UV. Alltså man fixar problemet och sedan tar hand om följden.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Mashugg
                    • March 2012
                    • 70

                    #10
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Byggert, Yes sir!
                    Mathias: Bra tänk där! Men sedan finns det de som använder kemikalier och gift!


                    Sardaukar: Jag gillar att du tänker och funderar samt tar lite i taget.
                    Vad jag tror det hela beror på är helt enkelt att det du stoppar i akvariet inte kommer ut, d.v.s. fiskmat från början. Låter lite konstigt kanske men detta är ofta roten till det onda så att säga. Men du kan ju inte låta bli att mata dina fiskar! Detta betyder att all näring stannar kvar i akvariet men i många fall omvandlad form. Naturen är så inrättad att den alltid försöker kompensera och ställa saker till rätta. Man kan dra nytta av den kunskapen. Men det kan också ställa till med lite oförutsedda problem.

                    Jag misstänker att du inte har ditt akvarium alltför tät planterat? Därmed lyfter du inte ut näring vid gallring.
                    Sedan kanske du följer det ofta goda rådet att göra rent filtret så sällan som möjligt?
                    Bakterier konsumerar näring och producerar annan. Det senare via omvandling i deras matsmältning och när de dör. Detta gäller för alla levande organismer såsom djur, växter, alger och bakterier.
                    Så om du har någon form av näring i akvariet, vilket du alltid har så kommer något av ovanstående att sätta i sig det.
                    Man kan dra slutsatsen att mängden total biomassa är direkt relaterat till mängden näringsämnen.
                    Vad det gäller bakterier så är det en vanföreställning att dessa bara finns i filtret. De finns över allt! Det är nog också fel att prata om goda och onda bakterier.

                    Jag tror en del kommer att lösa sig till en del när ditt droppfilter har gått till sig. Det brukar ta 3-4 veckor. Detta är synnerligen effektivt för att omvandla ammonium och nitrit till Nitrat förutom att de är bra för syresättningen.
                    Men både Kväve och fosfor byggs upp med tiden om du inte byter vatten eller tar bort det med hjälp av växter.
                    Om vi sedan ser ljus som näring så kan exempelvis alger tillgodogöra sig näringen. Har man lite ljus blir det ofta bakterier eller infusorier som sköter näringsintaget.

                    Så om du exempelvis tar död på en stor mängd infusorier eller alger med ett UV filter frigörs näringen i dessa och den går tillbaka i närings cyklarna om du inte byter vatten.

                    Jag föreslår att:
                    du byter 10 -30% vatten i veckan.
                    Använder och gör rent ett förfilter minst var gång du byter vatten.

                    Båda dessa metoder hjälper dig att hålla en bra näringsbalans i akvariet genom att du mekaniskt lyfter bort det.
                    UV filter: Jag använder sådana också men oftast på naturvatten som jag fyller på med. Samt vid någon form av störning eller sjukdom. Det fungerar mycket bra på exempelvis vattenburna parasiter. Exempel på störning kan vara övermatning med infusorie och/eller algblomning som följd. Då minskar man helt enkelt matningen och kör UV. Alltså man fixar problemet och sedan tar hand om följden.
                    Mycket bra skrivet Bosse
                    Fan jag kan nog lära mig en hel del av att titta in här varje dag. Fylla min skalle med något vettigare än dataspel
                    Trodde man körde UV-filtret hela tiden.

                    Kommentar

                    • Sardaukar
                      • April 2005
                      • 12

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Byggert, Yes sir!
                      Mathias: Bra tänk där! Men sedan finns det de som använder kemikalier och gift!


                      Sardaukar: Jag gillar att du tänker och funderar samt tar lite i taget.
                      Vad jag tror det hela beror på är helt enkelt att det du stoppar i akvariet inte kommer ut, d.v.s. fiskmat från början. Låter lite konstigt kanske men detta är ofta roten till det onda så att säga. Men du kan ju inte låta bli att mata dina fiskar! Detta betyder att all näring stannar kvar i akvariet men i många fall omvandlad form. Naturen är så inrättad att den alltid försöker kompensera och ställa saker till rätta. Man kan dra nytta av den kunskapen. Men det kan också ställa till med lite oförutsedda problem.

                      Jag misstänker att du inte har ditt akvarium alltför tät planterat? Därmed lyfter du inte ut näring vid gallring.
                      Sedan kanske du följer det ofta goda rådet att göra rent filtret så sällan som möjligt?
                      Bakterier konsumerar näring och producerar annan. Det senare via omvandling i deras matsmältning och när de dör. Detta gäller för alla levande organismer såsom djur, växter, alger och bakterier.
                      Så om du har någon form av näring i akvariet, vilket du alltid har så kommer något av ovanstående att sätta i sig det.
                      Man kan dra slutsatsen att mängden total biomassa är direkt relaterat till mängden näringsämnen.
                      Vad det gäller bakterier så är det en vanföreställning att dessa bara finns i filtret. De finns över allt! Det är nog också fel att prata om goda och onda bakterier.

                      Jag tror en del kommer att lösa sig till en del när ditt droppfilter har gått till sig. Det brukar ta 3-4 veckor. Detta är synnerligen effektivt för att omvandla ammonium och nitrit till Nitrat förutom att de är bra för syresättningen.
                      Men både Kväve och fosfor byggs upp med tiden om du inte byter vatten eller tar bort det med hjälp av växter.
                      Om vi sedan ser ljus som näring så kan exempelvis alger tillgodogöra sig näringen. Har man lite ljus blir det ofta bakterier eller infusorier som sköter näringsintaget.

                      Så om du exempelvis tar död på en stor mängd infusorier eller alger med ett UV filter frigörs näringen i dessa och den går tillbaka i närings cyklarna om du inte byter vatten.

                      Jag föreslår att:
                      du byter 10 -30% vatten i veckan.
                      Använder och gör rent ett förfilter minst var gång du byter vatten.

                      Båda dessa metoder hjälper dig att hålla en bra näringsbalans i akvariet genom att du mekaniskt lyfter bort det.
                      UV filter: Jag använder sådana också men oftast på naturvatten som jag fyller på med. Samt vid någon form av störning eller sjukdom. Det fungerar mycket bra på exempelvis vattenburna parasiter. Exempel på störning kan vara övermatning med infusorie och/eller algblomning som följd. Då minskar man helt enkelt matningen och kör UV. Alltså man fixar problemet och sedan tar hand om följden.
                      Tack för en mycket bra redogörelse! Jo, jag har faktiskt bytt ca 20% vatten senaste veckorna och än så länge har det gått bra. Förfiltret till droppfiltret är mycket lättåtkomligt så det försöker jag rengöra så fort det blir brunt.

                      Kommentar

                      • Tompa47
                        • April 2012
                        • 1

                        #12
                        Har alg tillväxt som lägger sig på ytan och har fått tips om Uv-filter men efter era inlägg så blir jag tveksam. Har bytt vatten och gjort rent filter men det kommer bara tillbaka. Växter och fiskar ser ut att må bra. Något tips på vad som finns kvar att göra? Det jag kan tänka mig är att plocka ur all dekoration typ växter och rötter och rena sanden eller ännu värre byta sanden.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13127

                          #13
                          Utan att ha kollat de andra inläggen så ställer jag frågan ändå! Hur sjutton filtrerar ett uv bort partiklar?
                          Senast redigerad av åheim; 07 May 2014, 21:49.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • man nam1
                            • July 2011
                            • 441

                            #14
                            Själv UV-filtret filtrerar väl inte bort dom? Det bara dödar bakterier och partiklar som senare fångas upp av ditt "vanliga" filter?
                            Rätta mig gärna om jag har fel

                            Jag stod senast igår och kollade på ett litet UV-filter. Borde inte det vara bra om man t.ex. får i en parasit eller dylikt och man försöker få bort den? (dvs att man inte har det på hela tiden.) typ som första hjälpen till akvarier.

                            Kommentar

                            • Jojje_
                              • January 2013
                              • 335

                              #15
                              Något ingen undrat över är tiden UVCn står igång..
                              Fluval Edge 46L
                              Projekt - Ciklidhörna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...