Syrebrist eller liknande i mitt akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dodat
    • December 2010
    • 55

    Syrebrist eller liknande i mitt akvarium.

    Hej!

    Har ett stort problem i mitt 220 liters akvarium... På dagarna funkar allt perfekt, alla fiskar mår bra osv, men sen på nätterna blir det syrebrist i vattnet och alla fiskar går upp till ytan o ch flåsar...

    Förut hade jag bara diskus och rödmunnar där, och då skaffade jag en nattlampa och det löste sig


    Och nu igår så köpte jag 3 dyra L malar och 5 små skalare på aktionen i Malmö, och när jag vaknade på morgonen så var 2 malar stendöda, och en diskus som jag inte vet om den klarar sig

    Har ett AMtop filter som ger riktigt bra ytcirkulation. Detta har aldrig hänt förut med mina akvarium, har te.x ett akvarium med julidochromis ornatus som är utan ytcirkluation helt som lever och frodas


    har förövritigt en ättrig alg på min största svärdsplanta och på bakgrunden, kan det ha med syrebrist att göra?




    Uppskattar verkliegn hjälp, det har dött fiskar för upp till 400-500 kr inatt, det är mycket för en 13åring
    Dodat.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter som syrebrist ja. Har du mycket mulm i karet, så det kan vara den nedbrytningen som förbrukar syre under natten?
    Jag skulle även föreslå dels ett vattenbyte och sedan ev. en cirkulationspump som verkligen drar fart på vatenytan. Prova även att lyfta på täckglas så du får ner mer syre i burken.
    Det som kan ha fått bägaren att rinna över är den utökade fiskbelastningen, och just malar är väldigt känsliga för syrebrist. Är de yngel så kan det bli ännu lättare att de får problem att klara sig...

    OT, var det du som satt bakom oss på auktionen igår, ihop med din farsa?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Dodat
      • December 2010
      • 55

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det låter som syrebrist ja. Har du mycket mulm i karet, så det kan vara den nedbrytningen som förbrukar syre under natten?
      Jag skulle även föreslå dels ett vattenbyte och sedan ev. en cirkulationspump som verkligen drar fart på vatenytan. Prova även att lyfta på täckglas så du får ner mer syre i burken.
      Det som kan ha fått bägaren att rinna över är den utökade fiskbelastningen, och just malar är väldigt känsliga för syrebrist. Är de yngel så kan det bli ännu lättare att de får problem att klara sig...

      OT, var det du som satt bakom oss på auktionen igår, ihop med din farsa?
      Mulm? Är det en grå/brun alg som sätter sig på allt typ?
      Blev ett 40% vattenbyte igår innan dom nya fiskarna åkte i.
      Drog igång en klen luftpump, ska se vad jag kan göra efter skolan.

      Halva karet är öppet också..


      Det var jag, ja ^^


      EDIT: Diskusen verkade klara sig iaf...


      Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
      Senast redigerad av Dodat; 19 March 2012, 07:24.
      Dodat.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Mulm är rent ut sagt skit, fiskavfall, döda växtdelar osv som förmultnar, och då förbrukar syre. En slamsugning i kombination med vattenbyte kan vara ett hett tips.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Dodat
          • December 2010
          • 55

          #5
          Slamsugning gör jag varje vecka, och ett 30-40% VB :/

          Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
          Dodat.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Då är det bara att försöka få fart på vattenytan samt göra ett vattenbyte på kvällen i några dagar för att minimera risken för fler dödsfall under nattetid.
            Jag hade dessa problem med mitt 960, men jag körde med co2, ca 30 grader och mycket växtmassa samt diskus. Ibland blev det syrebrist i karet och fisken stod och kippade efter syre på morgonen. De som jag tyckte var känsligast var Rödmunnstetrorna och malarna, även om inte diskusen alltid såg så fräsch ut heller. Dessa tillfällen gjorde jag ett vattenbyte med lite kallare vatten som innehåller mer syre, och fisken kurerade sig då ganska omgående.
            Jag tror en kombination av ganska hög fisklast, temp, co2 och mulm i karet bidrog till detta problem i mitt fall, och ofta blev det bättre bara jag gjorde ett vattenbyte.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Det kan behövas mer än ytcirkulation då vattnet kan skikta sig och då får du bara cirkulation i det övre skiktet. Speciellt då p natten då även fisken rör sig mindre i karet. Så sätt i något som gör att du får flöde uppifrån o ner också .
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Dodat
                • December 2010
                • 55

                #8
                Tack för alla svar! Jag har lagt ner en syresten kopplad till en luftpump, hoppas dom mår bra imorgon...


                Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
                Dodat.

                Kommentar

                • Dodat
                  • December 2010
                  • 55

                  #9
                  Ingen syrebrist alls idag när jag tände akvariet, syrestenen räckte

                  Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
                  Dodat.

                  Kommentar

                  • david87
                    • June 2005
                    • 710

                    #10
                    Är det inte också så att växter producerar syre på dagarna men faktiskt förbränner syre på nätterna?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...