nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cheshirecat
    • March 2012
    • 194

    nitrit

    okey, nybörjare får man vara, så kan någon som är lite mer erfaren än mig förklara för mig här nu
    VAD är nitrit?
    vad gör det? hur bildas det? vilken effekt har det?

    (sen kan någon gärna förklara exakt vad artemia är också.. jag vet att det är något man kan mata fiskar med, med vad exakt är det?
    frågar man inget, får man inget veta
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Nitrit är ett mellanled i nedbrytningen av avfallet i akvariet (ammonium/ammoniak-nitrit-nitrat) Nitrit är ett väldigt gifigt ämne i nedbrytningen och skadar fisken redan i låga doser. Nitriten hindrar blodet att ta upp syre och fisken får syrebrist. Effekten du kan se av det är att fisken står efter botten eller ytan och kippar efter andan. Nitrit undviker du genom att använda filter med en ordentlig mängd filtermaterial i form av filtermatta eller olika lösa filtermaterial som finna att köpa, ett bra riktmärke är att ca 1% av akvarievolymen består av filtermaterial (Dvs 1L/100L) Får du istället höga halter av ammoniak (ej ammonium) så far fisken runt i panik i karet.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Cheshirecat
      • March 2012
      • 194

      #3
      ammonium är bra? eller?
      och avd är nitrat?
      hahah åh herregud... vad efter jag känner mig..
      aja, är man nybörjare så är man
      frågar man inget, får man inget veta

      Kommentar

      • Cheshirecat
        • March 2012
        • 194

        #4
        och vad gör man om man får för höga doser av ammoniak eller nitrit?
        frågar man inget, får man inget veta

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av Cheshirecat
          ammonium är bra? eller?
          och avd är nitrat?
          hahah åh herregud... vad efter jag känner mig..
          aja, är man nybörjare så är man
          ammonium är relativt ofarligt men vid högt ph så övergår det delvis till ammoniak och det är väldigt giftigt. Nitrat är slutprodukten i nitrifieringsprocessen och är ganska harmlös och fiskar klarar höga doser men det ska unvikas genom delvattenbyte! Ammonium/ammoniak och nitrit är inte ett problem när man har ett fungerande filter eftersom det blixtsnabbt omvandlar detta till nitrat som du sen sänker med delbattenbyten! Skulle du ändå få nitritproblem i ett inkört kar så måste du se över filtrering och troligen uttöka den! Under inlörningsperioden (första månaden) så kan du få för höga nitritvärden eftersom filtret inte kommit igång ännu och då måste du stoppa matningen och tillsätta en bakteriekultur som tex nitrive och nån matsked salt som skydd för fisken!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Cheshirecat
            • March 2012
            • 194

            #6
            okey tack så jättemycket
            frågar man inget, får man inget veta

            Kommentar

            • DanielleC
              • March 2012
              • 16

              #7
              Det finns många svar på hur man tar bort nitrit. Jag hade STORA problem med nitrit och det funkade inte med nitrivec tyvärr! Däremot bytte jag lite vatten och hade i Bactozym varje dag och det hjälpte. och matade bara lite lite var 3dje dag ungefär. MEN största problemet för min del var att jag hade i för mycket fiskar på en gång när jag startade mitt akvarium. Om du har ett akvarium som du nyss startat så ha inte mer än 3-5 fiskar i ett par veckor. Sen kan man utöka beroendes på hur stort du har förståss. Bactozym köper du i förpackning med kapslar på djuraffären. Det kan också vara smart att ha i direkt vid uppstarten av ditt akvarium. Nitrit test finns att köpa i djuraffären och är jättelätt att testa sitt vatten med. Annars kan du ta med 1 dl vatten till din djuraffär så testar dom det åt dig. Det ska vara "kissgult" när man får provsvaret. Mitt var RÖTT! och det är inte bra! Tur nog har mina fiskar klarat sig men tyvärr så har dom säkerligen fått förkortad livslängd pga detta. Nu har jag startat ett större akvarium och delat på mina fiskar, så jag har bara hälften kvar i mitt mindre där jag hade nitritproblem och genast har problemet gått över. Så gör först ett vattentest, köp eget eller gå till djuraffären med vatten. Har du nitrit så köp bactozym. lite salt i vatten hjälper fiskarna som skydd mot nitritet. Jag hade i en matsked i mitt 60 liters. Enligt en del kan man ha i mer, men jag vågade inte. Jag gjorde massor av delvattenbyten, faktiskt en dag gjorde jag två byten på rekommendation av djuraffären. Men det hjälpte inte! Det hjälper inte att bara ta bort vattnet. Bästa tipset är bactozym i vattnet varje dag, det tipset fick jag härifrån zoopet och det är det enda som har hjälpt. och låta bli att mata! Jag matade lite lite var 3dje dag bara.Och nu förståss att jag minskat fiskantalet. Det är otroligt viktigt när man startar akvariet att man inte belastar med för mycket fisk utan låter det var 3-5 st o låter det vara så ett par veckor.

              Kommentar

              • Cheshirecat
                • March 2012
                • 194

                #8
                okey tack för tipsen. nu har jag inte nitrit, men bra att veta om problemet skulle uppstå
                och hur ma undviker det.
                men mata försiktigt gör jag redan
                frågar man inget, får man inget veta

                Kommentar

                Arbetssätt...