gulaktigt vatten - what to do?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cheshirecat
    • March 2012
    • 194

    gulaktigt vatten - what to do?

    Så.. jag har ett litet kar med en liten fisk..
    och har haft väldigt fint klart vatten, det var kristallkalrt och lite smått blått av nått salt som skulle i (fråga inte, jag vet inte)

    men nu har de det senaste dagarna börjat se lite gult ut, inte lika klart och så..
    funderar om det kan ha att göra med träbiten/roten som satts ned, dock hade jag den i blöt i typ 2 dygn, borstade noggrant av den med en oanvänd tandborste och tog ut skräp från den med pincett.

    hur som helst.
    vad gör man åt detta?
    vill inte byta för mycket vatten då akvariet knappt stått 2 v (imorgon) och fisken bott 1.5 veckor ca..
    tips?
    frågar man inget, får man inget veta
  • Cheshirecat
    • March 2012
    • 194

    #2
    satte även i nått vattenberedningsmedel eller nått i början.. evolution happy-life tror jag det hette
    frågar man inget, får man inget veta

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Rimligen är roten det onda - eller goda om man gillar mer åt svartvatten till
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Cheshirecat
        • March 2012
        • 194

        #4
        jo, jag misstänkte det.. och nog är väl svartvatten ganska läckert, men nu var det klarvatten jag ville ha.. åtminstonde i detta kar
        vad kan man göra åt saken..?
        frågar man inget, får man inget veta

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          rötter kan färga av sig i flera månader. i värsta fall år. så det finns inte mycket annat att göra än att fortsätta med sina vattenbyten varje vecka.

          man måste ha tålamod när man håller på med akvaristik

          Kommentar

          • Cheshirecat
            • March 2012
            • 194

            #6
            haha ah okey.. då får jag fortsätta med det då
            tänkte bara utifall att det var nått annat och om det fanns nått annat man kunde göra
            frågar man inget, får man inget veta

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Det är ju inget farligt med lite färgat vatten - under förutsättning att det inte beror på misskötsel naturligtvis. Det du kan göra är:

              - Ta bort roten. Är det den som är orsaken så löser du ju problemet så. Lite tråkig lösning dock.

              - Byt vatten ofta. Förr eller senare kommer problemet att avta men det kan ta lång tid.

              - Filtrera med aktivt kol. Brukar ofta ta bort mycket av färgämnen men det går inte att säga vad det får för effekt i ditt fall, det får du prova. Du får räkna med att byta ut kolet ibland.

              - Kombinera 2 och tre, få i aktivt kol som filtermaterial och gör rejäla vattenbyten. Det är vad jag skulle föreslå för att lösa problemet inom rimlig tid utan att ta bort roten.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Cheshirecat
                • March 2012
                • 194

                #8
                jag tar väl hand om både akvariet och fisken, så det är inte pga det. jag sköter vattenbyten osv, om än småa vattenbyten såhär i början..

                ta bort roten är juh en idé, men vill som inte göra det... det var en väldigt fin rot som min far valt ut enkomt åt mig..

                vad är aktivt kol? alltså.. haha jag är nybörjade här..
                frågar man inget, får man inget veta

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Aktivt kol, tja det är som ett svart grus som du kan köpa i zooaffären. Tar åt sig diverse ämnen, även såna där gulämnen. Du bör ha nåt slags filter som du kan ha kolet i. Det säljs ibland i påsar av fint nät, en sån kan du möjligen hänga ner direkt i akvariet men det blir bättre effekt om du kan ha den i ett filter så vatten strömmer genom den.

                  Pröva i första hand att ha roten kvar. Det finns värre problem än att vattnet är lite färgat ett tag.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Cheshirecat
                    • March 2012
                    • 194

                    #10
                    haha ohja, finns mycket värre problem

                    jag har dock inte något sådant flter..


                    sådär ser filtret ut.. dock ser inte vattnet gult ut där, haha
                    frågar man inget, får man inget veta

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Tja, skall jag välja på gult vatten och blå botten så tar jag ju vattnet alla gånger...

                      Lite svårt att se hur filtret ser ut men är det bara som en svamp så är det nog svårt att få till filtrering med aktivt kol. Gå till zooaffären och fråga om de har nån ide i a f. Om inte annat så kan du ju alltid pröva att hänga i en påse med aktivt kol, inga väldiga pengar och det hjälper väl nåt.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Cheshirecat
                        • March 2012
                        • 194

                        #12
                        det är bara en svamp, ja
                        får prata lite med pappa också när vi ska till djuraffären, ska skaffa lite fler växteroch sådär..

                        sen råkar jag faktiskt gilla mitt blåa kross på botten...
                        frågar man inget, får man inget veta

                        Kommentar

                        Arbetssätt...