Vilka fiskar kommer må bäst i mitt vatten? Ph 7,5 kH20

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cabasa
    • March 2012
    • 28

    Vilka fiskar kommer må bäst i mitt vatten? Ph 7,5 kH20

    Hej,
    Håller precis på och ska starta upp ett akvarium, 375 liter 150x50x50. Det är begagnat och inkört. En invändig pump och 2 ytterfilter Eheim 2215.

    Har gjort en del vattenprover med testkit på mitt kranvatten (egen borrad brunn) och även tittat på alla vattenprover som vi regelbundet skickar till testlabb. Ph har på mätningar på kranvattnet genom åren varierat mellan 7,2 och 8. Senaste provet idag med JBL-test visade ca 7,5. KH är högt och ligger på 20-25. Kan j

    Jag vill ha ett snyggt och färgrikt akvarium. Barnen här hemma är små och förtjusta i fiskar med mycket färg. Inte för många olika sorters fiskar, hellre fler av varje sort. Vad tycker ni jag ska satsa på som kan uppfylla de kriterierna om som kommer trivas i det här vattnet. Är det ett bra drag att satsa på ett rent Malawi-akvarium?

    / Olof
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen

    malawi är svaret. utan tvekan

    de gillar hårt vatten med högt pH. de är färgglada till tusen. aktiva fiskar som är roliga att titta på. o funkar utmärkt att ha många av samma sort.

    Kommentar

    • cabasa
      • March 2012
      • 28

      #3
      Hej och tack för välkomnandet!
      Har hängt här och läst ganska länge men inte skrivit förrän nu. Många svar hittar man ju i gamla trådar.

      Ja då ska jag kanske köra på Malawi. Har ni några tips på lämpliga Malawisorter som går bra ihop och lagom antal av varje sort enligt er erfarenhet tar jag gärna emot det. Är det några speciella sorter man ska passa sig för att blanda med varandra?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        rödzebra, hongi, golden funkar nog med. johannii. det är rätt trevliga o fina arter

        Kommentar

        • cabasa
          • March 2012
          • 28

          #5
          Tack för tips!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            egentligen skulle i princip alla fiskar passa, det är egentligen inte sådär vansinnigt viktigt med att
            det är rätt PH.

            det är egentligen bara intressant att PH't är stabilt, dvs det får inte åka jojo hela tiden.

            en fisk som "normalt" skall ha 6, mår alldeles uuutmärkt i 7,5 eller 8 om man bara har 7,5 eller
            8 hela tiden.

            det är först när man skall odla i större omfattning som det blir intressant.




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jo det har du rätt i. men malawi skulle ju passa väldigt bra till familjen. mycket färg. o aktiva fiskar

              Kommentar

              • cabasa
                • March 2012
                • 28

                #8
                OK, tack för input båda två. Bra att veta att det kan funka fint med andra fiskar också, men det blir nog ett Malawi-kar ändå. Tror det kommer gå hem hos familjen och jag tycker de verkar vara kul fiskar.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  98% av alla fiskar fungerar utmärkt i ett pH på 7.5
                  Dock så ställer jag mig frågande till ditt test - om ditt pH ligger på 7.5 så verkar det rätt otroligt att ditt KH ligger på 20-25.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • cabasa
                    • March 2012
                    • 28

                    #10
                    Hej Kjell,
                    Även om det låter otroligt tror jag att testet stämmer ganska väl. Idag använde jag JBL:s pH och KH test. Tycker det var ganska svårt att se exakt vilken grön nyans det var på pH-testet, men någonstans mellan 7 och 8. På KH-testet var det blått i 24 droppar, på 25:e droppen slog det om till orange.

                    Eftersom vi har egen brunn och barn som dricker vattnet tar vi årligen vattenprov som lämnas in till riktiga swedac ackrediterade testlabb. Senaste analys för ett år sedan gav följande resultat:
                    pH 8
                    Alkalinitet 420 mg HCO3/l (Om jag tolkar omräkningstabeller korrekt ger det ett värde på ca 20 KH)
                    Hårdhet total 2,2 dH

                    Kommentar

                    Arbetssätt...