Hur sänker man effektivt pH-värdet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Hur sänker man effektivt pH-värdet

    Jag arbetar som kemilärare så detta är en liten pinsam fråga. Hur man sänker och höjer ph värde i olika lösningar mha syror och baser har jag ju koll på. Men hur ska jag sänka pH i mitt akvarium utan att skada fiskarna. Har sett att det finns lite olika preparat att köpa som är till för detta ändamål. Är det någon som har erfarenhet av något bra som kan dela med sig? Eller så kanske någon har tips på någon annan metod. Jag är ingen akvarieexpert (ännu) så jag vill gärna ha en enkel metod. Om det finns...
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Osmosvatten och torvfiltrering, alternativt koldioxid. Rätt enkelt båda två, men kostar lite. En del produkter, liksom fosforsyra, kan också sänka pH. Så länge du har KH kvar i vattnet kommer du inte särdeles långt ner under pH sju. Snabba förändringar brukar djur/växter inte gilla, så gör detta långsamt. Kör du med kraftiga saker som fosforsyra, blanda till vattnet utanför akvariet först. pH i akvarium brukar också sänkas i steg - det händer ingenting, händer ingenting, händer ingenting men så säger det pang och pH störtdyker.


    Vill du testa hur långt du kommer med koldioxid, eller snarare maxgränsen, kan du göra "Krausetestet". Ta ett pH-prov med indikatorvätska. I de flesta test för akvarium är vattnet blått vid pH över sju, grönt vid sju och gult/orange mot pH 5. Blås utandningsluft ned i provet med sugrör/slang eller liknande. pH sjunker. När du blåst i någon minut har du maxnivån för vad du kan åstadkomma med hjälp av koldioxid. Den nivån är skadlig för fiskarna och onödigt hög för växterna. Här i Malmö kan jag sänka pH ca 2 hela steg (från drygt 8 till 6) med koldioxid. Ett helt steg brukar vara lagom.


    Hilsen,


    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    Arbetssätt...