Vitgrumligt vatten i nytt nanoakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cheshirecat
    • March 2012
    • 194

    #46
    hahaha tjusigt! kan tänka mig att det tog tid.. har en träbit/rot tjosan som jag fick igår av min pappa som jag ska lägga i akvariet så fort den ar slutat färga av sig osv
    frågar man inget, får man inget veta

    Kommentar

    • Cheshirecat
      • March 2012
      • 194

      #47
      åååh scalarer! det är mitt nästa projekt.. men först måste jag ha råd med ett större akvarium!
      frågar man inget, får man inget veta

      Kommentar

      • folmeron
        • March 2012
        • 14

        #48
        Har märkt att vattnet luktar lite illa också, om jag inte byter ut lite av det. Också normalt eller?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #49
          Ja. Du ska inte hålla på o byta vatten så ofta. 1 gång i veckan 30%. Många säger tilomed att man inte ska byta vatten alls de första 4 veckorna.

          Nu är det ju så att det är mycket svårare att sköta ett litet kär än ett större. Risken att balansen störs är större i ett litet kar. Så skaffa dropptester för nitrtit o pH. Då kan du lätt ha koll :-)

          Sent from my ST18i using Tapatalk

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #50
            Lägg upp en bild på det.

            Sent from my ST18i using Tapatalk

            Kommentar

            • Cheshirecat
              • March 2012
              • 194

              #51
              akvarier brukar ha en speciell lukt
              frågar man inget, får man inget veta

              Kommentar

              • Cheshirecat
                • March 2012
                • 194

                #52


                måste juh visa nu när jag har fått träbiten och växterna på plats igen!
                frågar man inget, får man inget veta

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #53
                  Gör som Hannesc, har aldrig några kemikalier i mina akvarium förutom växtgödning. Låter det ta sin tid.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • johnsson_82
                    • March 2012
                    • 289

                    #54
                    Ursprungligen postat av folmeron
                    Hej!

                    Jag såg att det fanns en nystartad tråd om ungefär samma problem som mitt, nämligen mjölkigt vatten, men då jag har lite andra förutsättningar i mitt akvarium så tyckte jag att det var lika bra att starta en ny tråd.

                    Jag är glad ägare av ett nytt "nanoakvarium" på 18 liter. Jag tvättade gruset mycket noga innan jag lade i det i akvariet. Jag tror att jag sköljde det runt 30 gånger innan jag lade i det. Dock sköljde jag det i kallt vatten, vilket såhär i efterhand kanske inte var så bra. Dock färgades vattnet ändå lite brunt när jag hällde i det i akvariet, men jag antog att det var normalt. Jag körde sedan i Sera Aquatan och Sera BioNitrivec enligt dosering. Nitrivecen gjorde vattnet ganska mjölkigt vitt, men det skulle det bli enligt förpackningen. Morgonen efter var vattnet lite mindre grumligt, men långt ifrån kristallklart. Jag väntade dock en bit in på dagen innan jag körde i mina fiskar. De verkar må bra, men vattnet är fortfarande lite vitgrumligt. När jag vaknade idag (2 dagar efter att jag hällt i vattnet i akvariet) så kändes det nästan mer grumligt igen.

                    Hur jag jag få bort denna grumlighet? Ska jag försöka byta lite vatten varje dag ett tag och se om det blir bättre då? Ska jag då köra i lite mer Nitrivec eller Aquatan för att bättra på det hela?
                    Det ska kanske nämnas att jag bara har plastväxter i akvariet.

                    Som ni märker är jag väldigt grön på det här, men jag lär mig

                    Tack på förhand!

                    Felix
                    Jag stötte på precis samma problem förra veckan när jag tillsatte Sera BioNitrivec. Grumligheten tilltog och klarnade inte de första dagarna. Eftersom min bakgrund ändå lossnade valde jag att tömma hela akvariet, limma fast den ordentligt med silikon, och börja om på nytt. Funderar på hur bra Sera BioNitrivec egentligen är. En förutsättning kanske är att man sätter in fiskar efetr 24 timmar precis som det står på förpackningen. Då får ju bakterierna något att äta, annars kanske de dör eftersom ett helt nytt akvarium med ny inredning är nästintill steril så behövs det kanske fiskar ganska snabbt. Jag vet inte om detta stämmer med säkerhet utan det är bara en fundering. Hur som helst så ska jag fylla mitt akvarium ikväll igen och kommer nog då att tillsätta Sera BioNitrivec för att få igång filtret. Imorgon åker fiskarna i så får jag se hur vattnet blir de närmsta dagarna. Hoppas på klart!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...