Mjölkigt vatten i nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    varför? finns ingen anledning. det händer ingenting med vattnet om det inte finns några fiskar som kan skita ner.
    om det inte finns nån som skitar ner så kan det heller inte bildas några bakterier som bryter ner ämnena.

    om du låter karet stå tomt i 4 veckor o sen pytsar i fisk så är det som att starta från dag 1 igen. o du har slösat 4 veckor av ditt liv på att vänta på ingenting :P

    ne i med pilotfiskarna så fort tempen är stabil. dvs efter nån timme.

    det är ju pilotfiskarna som ska göra att bakteriekulturen kommer igång.

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #17
      Ursprungligen postat av hannesc
      varför? finns ingen anledning. det händer ingenting med vattnet om det inte finns några fiskar som kan skita ner.
      om det inte finns nån som skitar ner så kan det heller inte bildas några bakterier som bryter ner ämnena.

      om du låter karet stå tomt i 4 veckor o sen pytsar i fisk så är det som att starta från dag 1 igen. o du har slösat 4 veckor av ditt liv på att vänta på ingenting :P

      ne i med pilotfiskarna så fort tempen är stabil. dvs efter nån timme.

      det är ju pilotfiskarna som ska göra att bakteriekulturen kommer igång.
      Ja kasta bort några veckor av sitt liv vill man ju inte göra. Men då ska jag prova att köra några testpiloter. Dock så vet jag ju redan vilka fiskar som ska ingå i mitt akvarium. Jag har ett ganska litet kar, Juwel Lido på 120 l så det finns inte plast för så många så jag har verkligen sett ut de fiskar jag absolut helst vill. De är följande: leopardpansarmal, någon ancistrus variant, kardinaltetor och fjärilciklider. Frågan är ju vad man ska sätta in först, dvs "prova på"?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        pansarmalarna eller kardinaltetrorna låter bra som piloter. fjärilar är så jäkla känsliga. de vägrar jag tillomed ta hem numera. kör med bolivianska fjärilar iställlet. de överlever ju iaf

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #19
          Ursprungligen postat av hannesc
          pansarmalarna eller kardinaltetrorna låter bra som piloter. fjärilar är så jäkla känsliga. de vägrar jag tillomed ta hem numera. kör med bolivianska fjärilar iställlet. de överlever ju iaf
          Visste inte att det är så extremt känsliga, får kanske tänka om där lite. Eller börja leta efter bolivianska. Var kommer de annars ifrån om det inte är från Bolivia?

          Kommentar

          Arbetssätt...