Mjölkigt vatten i nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Mjölkigt vatten i nystartat akvarium

    Hej på er! Nu har jag blivit medlem på Zoopet eftersom jag precis blivit en lycklig ägare av ett akvarium. För tillfället är jag måttligt lycklig och jag ska berätta varför och hoppas att någon som kan sådant här bättre än mig kan hjälpa mig.

    Jag köpte ett nytt Juwel Lido 120 L akvarium i veckan. Jag tvättade grusen, tvättade rötter och fylllde på vatten. Jag var hos i en akvariumbutik i Göteborg med väldigt gott rykte. Där köpte jag följande: ektozonsalt, Sera Aquatan (vattenberedare), Sera Bio Nitrivec (bakteriekultur) och växtgödning Easycarbo och Easyprofit.

    I torsdags tillsatte jag alla preparat enligt anvisningar som medföljde och fyllde på vattnet. Till en början var vattnet lite grumligt pga bakterikulturen Sera Bio Nitrivec men det var helt normalt enligt förpackningen. Dagen efter, igår vara vattnet kristallklart. Toppen, tänkte jag och planterade mina växter. Idag när jag vaknade upp var vattnet alldeles grumligt, ser precis ut som att man hällt i lite mjölk i vattnet.

    Vad kan det vara som har hänt? Det luktar inget om vattnet och jag har inga fiskar i det ännu. Har läst lite om infusioner men kan de uppstå efter bara två dagar? Tacksam om något kan stilla min oro och ge lite tips på vad jag ska göra. Vill ogärna täcka över akvariet eftersom jag vill att de nyinköpte växterna ska få en bra start. Kanske man bara kan vänta ut det? Någon som vet?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Jag tycker du kan avvakta ett par dagar för att se om det klarnar. Att det skulle vara infusorier är nog uteslutet i ett så nytt kar.
    Vad är akvariet inrett med för övrigt? Använder du originalfiltret som följer med Juwelakvarier?
    Ektozonsalt skulle jag personligen skippat.

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Jag tycker du kan avvakta ett par dagar för att se om det klarnar. Att det skulle vara infusorier är nog uteslutet i ett så nytt kar.
      Vad är akvariet inrett med för övrigt? Använder du originalfiltret som följer med Juwelakvarier?
      Ektozonsalt skulle jag personligen skippat.
      Det är inrett med svart grus, tre mangronerötter och 6 olika typer av växter. Har också en bakgrund (Juwel Stone Granite). That's it. Jag änvänder orginalfiltret som medföljde till juwelakvariet. Det var en flera olika typer av filtermedia som placerades ovanpå varandra. Jag ser att du bor i Gbg så du känner säkert till Herkuels Zoo. Det var där jag var och handlade grejor och de menade att alla dessa prylar jag nämnt ovan, inkl Ektozon, var "nödvändigt" för att få en bra start. Dock så sa de att jag skulle ta bort filtret med aktivt kol eftersom det skulle suga åt sig medlena jag tillsatte till vattnet och hela poängen med dem skulle försvinna.
      Senast redigerad av johnsson_82; 10 March 2012, 15:55.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Salt behöver du inte tillsätta i normala fall, så spar detta en låda istället.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Salt behöver du inte tillsätta i normala fall, så spar detta en låda istället.
          Nej jag tyckte också att det var lite konstigt men säljaren insisterade på att detta var bra att tillsätta vid uppstart. Och eftersom jag inte är så erfaren av vattenpreparat så gick jag på det försäljningsknepet eller vad man ska kalla det.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Du är inte den förste...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Köpte du svart grus hos Herkules? Annars verkar det inte vara något som kan framkallat grumlingen, vad jag kan se. Så avvakta ett par dagar är alltså mitt tips. En bild av karet hade ju ev. underlättat för en bedömning.

              Kommentar

              • Cheshirecat
                • March 2012
                • 194

                #8
                min pappa har nått medel, som jag också har använt i mitt kar, som hette typ happy life evolution nånting, som man häller i vattnet.. det gör det mjölkvitt typ och sen klarnar det upp eftersom och blir kristallklart.. väldigt effektivt, kanske skulle testa det? vad det beror på vet jag inte.. tänkte bara jag skulle tipsa..

                (haha jag inser att jag låter jätteliten när jag inleder med "min pappa har" men ja... jag är inte jätteliten.. jag är däremot nybörjare.. och min far har hjälpt mig ganska mycket med att göra i ordning mitt akvarie osv..)
                Senast redigerad av Cheshirecat; 10 March 2012, 18:50.
                frågar man inget, får man inget veta

                Kommentar

                • johnsson_82
                  • March 2012
                  • 289

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Köpte du svart grus hos Herkules? Annars verkar det inte vara något som kan framkallat grumlingen, vad jag kan se. Så avvakta ett par dagar är alltså mitt tips. En bild av karet hade ju ev. underlättat för en bedömning.
                  Jag köpte grusen och akvariet på Hornbach men resten är inhandlat hos Herkules.Grusen tvättade jag men den gav inget ifrån sig vid tvättningen som t ex engelsk sjösten kan göra. Och dagen efter jag tillsatt gruset och vattnet så var vattnet kristallklart. Det var idag, på den tredje dagen som det blev grumligt. Har tagit en bild från akvariet ena sida (länken, vet inte hur man får in bilden i inlägget). Vet inte hur mycket man kan utläsa av den bilden. Jag får se hur akvariet ser ut när jag vaknar, hoppas på det bästa!
                  Senast redigerad av johnsson_82; 10 March 2012, 22:52.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Det där med svart grus verkar ibland vara något av ett vågspel. En del svart grus verkar innehålla gifter som knäcker fiskarna, men men..
                    Avvakta ett par dagar och prova sen med ett par livskraftiga krabater. Gruset är de ända jag kan tänka mig som kan generera grumlingen. Tillsatta preparat verkar inte längre påverka eftersom du nämner att vattnet var klart dagen efter uppstart?
                    Belysningstiden kan för övrigt vara så här i början, 6-8-timmar/dag.

                    Kommentar

                    • woodlund
                      • December 2011
                      • 666

                      #11
                      Jag skulle rekommendera dig att vänta ett par dagar då denna mjölkigheten brukar försvinna rätt snabbt , vi har haft det i 2 av våra kar också ett par dagar efter start , det vi har gjort är att göra ett vattenbyte varje dag i ca: 3-4 dagar och det brukar göra karet klart och fint igen .
                      1900Liter Diskusvatten


                      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • johnsson_82
                        • March 2012
                        • 289

                        #12
                        Ursprungligen postat av woodlund
                        Jag skulle rekommendera dig att vänta ett par dagar då denna mjölkigheten brukar försvinna rätt snabbt , vi har haft det i 2 av våra kar också ett par dagar efter start , det vi har gjort är att göra ett vattenbyte varje dag i ca: 3-4 dagar och det brukar göra karet klart och fint igen .
                        Idag var akvariet inte riktigt lika grumligt som igår men fortfarande är det långt ifrån klart vatten. Istället verkar en del av "grumset" flutit upp på ytan som en tunn vit hinna. Jättekonstigt tycker jag, förstår inte var det kommer ifrån. Hur som helst så har jag gjort ett mindre vattenbyte idag så får jag se hur det ser ut imorgon och kommande dagar. Tack till alla er som bidraigt med tips och egna erfarenheter!

                        Kommentar

                        • Marialena
                          • March 2012
                          • 3

                          #13
                          Har också startat ett akvarium nyligen, fick samma problem men tog det lugnt, det blev klarare efter hand men beslöt mig ändå att skaffa mig nya fiskar, efter ett dygn var akvariet glasklart. Hade kollat Ph innan. Ett vanligt fenomen tydligen, jag tror att vatten och grus reagerade, kanske för mycket kvarts. Lär dig lite om vattenkemi. Mvh Marilena

                          Kommentar

                          • johnsson_82
                            • March 2012
                            • 289

                            #14
                            Ursprungligen postat av Marialena
                            Har också startat ett akvarium nyligen, fick samma problem men tog det lugnt, det blev klarare efter hand men beslöt mig ändå att skaffa mig nya fiskar, efter ett dygn var akvariet glasklart. Hade kollat Ph innan. Ett vanligt fenomen tydligen, jag tror att vatten och grus reagerade, kanske för mycket kvarts. Lär dig lite om vattenkemi. Mvh Marilena
                            Ok. Du säger att du köpte nya fiskar? Menar du att dina fiskar dog av det mjölkiga vattnet eller du hade inga fiskar? Jag har tömt ut mitt akvarium och ska genomföra lite förändringar, bla limma fast min bakgrund med silikon eftersom den lossnat. Sedan kör jag samma procedur som sist och sätter in fiskar ganska snabbt för att bakterierna ska få mat. Tänker att bakterierna som jag satte till första gången kanske dog när jag inte satte in fiskar. Det kanske krävs fiskar ganska snabbt för att bakteriefloran ska komma igång...

                            Kommentar

                            • Joakim Lundgren
                              • August 2006
                              • 631

                              #15
                              Jag låter alltid ett nystartat kar vara ifred i ca tre-fyra veckor innan jag belastar det med firrar. Dock kan du, som du funderar på, ha några mindre "testpiloter" i karet under denna tid. Då får du igång hela processen lite snabbare, dock kan testpiloterna stryka med.
                              AKA: Lizardking

                              Kommentar

                              Arbetssätt...