Tropical GH/KH test= fan som att försöka förstå finska... :/ hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanielleC
    • March 2012
    • 16

    Tropical GH/KH test= fan som att försöka förstå finska... :/ hjälp!

    Efter att ha lyckats övervinna för hög nitrit i mitt 60 liters tänkte jag kolla GH/KH test. Vi har egen brunn o har gjort analys tidigare på vårt vatten o hade då hårdhet 3.8 grader dH och PH 7,3. Vet inte säkert vad det innebär...Det här Tropical GH/KH testet är ju helt obegripligt!! Någon som kan hjälpa mig tyda det? Först gjorde vi test för KH. Började droppa i reagensen 1 och det tog 3 droppar innan det blev lila och droppade sen en droppe i taget enl instruktion och efter då ytterligare 3 droppar blev det gult. Totalt 6 droppar alltså. Vet inte alls vad det betyder, vad värdet är, bra eller dåligt?

    Provade sedan GH testet, efter 3 droppar blev det rött och efter ytterligare 5 droppar blev det grönt. Vad sjutton betyder det???Har ingen som helst aning om det är bra eller dåligt. Står ingenting på beskrivningen, totalt oförståeligt. Men för er som är proffs o kanske gjort detta tidigare så kanske ni kan förstå detta bättre än en amatör som jag Tacksam för omedelbums hjälp Trevlig helg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    KH 6 är utmärkt, under 4 så blir vattnet instabilt! (Karbonathårdheten är den enskilt viktigaste faktorn för en akvarist!)

    GH 8 är också bra men är ganska betydelselöst för den gemene akvaristen! (Totalhårdhet)
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • DanielleC
      • March 2012
      • 16

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      KH 6 är utmärkt, under 4 så blir vattnet instabilt! (Karbonathårdheten är den enskilt viktigaste faktorn för en akvarist!)

      GH 8 är också bra men är ganska betydelselöst för den gemene akvaristen! (Totalhårdhet)
      Tack! så bra! Skönt att veta att det är så bra Alltså läser man testet genom att det är totala antalet droppar som ger resultatet. Men när vi gjorde detta så när det blev lila, så blev det först lite ljuslila o sen efter en droppe till mörkare o då ansåg vi att det var lila. Sen när det gick över i gult samma sak, det blev ju först vit/gulaktigt o sen ytterligare en droppe så blev det tydligare gult. Så vi tänkte att det var väl de tydligare färgerna som gällde? För annars är det ju högst tveksamt att tolka färgerna när dom är så svaga som dom var innan vi satte en droppe till. Har vi gjort rätt så? Var kan man hitta riktlinjer för vilka värden som är bra föresten? Är det typ över 4 som är bra eller finns det en skala typ 1-4 dåligt, 4-?? godkänt, 7-??utmärkt?? om du förstår hur jag menar Det där andra testet GH det behöver man inte utföra då egenligen ??

      Kommentar

      Arbetssätt...