Höga doser nitrit som inte försvinner, hjääälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #16
    Ursprungligen postat av DanielleC
    men hur länge sen var det då? fick du ingen fiskdöd eller andra skador på dom? har hört att livslängden förkortas radikalt av såna nitrittoppar nämligen..jag vågar inte chansa. mina vattenbyten har inte gett så stora resultat, så jag kör nog på med bactozym o häller väl i lite salt åxå..
    Ja nu är du på rätt väg saltet (går bra med eller utan jod) skyddar fisken från att nitriten tränger in i blodet, för det kan som du själv sagt, ge skador som visar sig längre fram! Om man inte är riktigt insatt så talar den mänskliga logiken om för oss att vi ska byta vatten och gärna mycket vatten MEN det är alldeles fel anser jag och många med mig och även rekomendationerna i ZOOPET BAS! Som du själv erfarit så sänker vattenbyten inte nitriten utan ofta så höjs den istället. nitriten fälls ut i vattnet med källan till nitriten finns inte i själva vattnet. Vattnet som redan finns i karet har uppnåt en viss mognad och därmed utökat antal microorganismer och det vattnet står bättre emot utfällningen av nitrit i det fria vattnet än vad ett "rent" kranvatten gör...puh det blev en lång mening stoppa matningen och Fortsätt med bactozym tills nitriten är omätbar! Lycka till (När karet är i balans börjar du med de veckovisa delvattenbyten)
    Senast redigerad av åheim; 08 March 2012, 23:08.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • DanielleC
      • March 2012
      • 16

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      Ja nu är du på rätt väg saltet (går bra med eller utan jod) skyddar fisken från att nitriten tränger in i blodet, för det kan som du själv sagt, ge skador som visar sig längre fram! Om man inte är riktigt insatt så talar den mänskliga logiken om för oss att vi ska byta vatten och gärna mycket vatten MEN det är alldeles fel anser jag och många med mig och även rekomendationerna i ZOOPET BAS! Som du själv erfarit så sänker vattenbyten inte nitriten utan ofta så höjs den istället. nitriten fälls ut i vattnet med källan till nitriten finns inte i själva vattnet. Vattnet som redan finns i karet har uppnåt en viss mognad och därmed utökat antal microorganismer och det vattnet står bättre emot utfällningen av nitrit i det fria vattnet än vad ett "rent" kranvatten gör...puh det blev en lång mening stoppa matningen och Fortsätt med bactozym tills nitriten är omätbar! Lycka till (När karet är i balans börjar du med de veckovisa delvattenbyten)
      ok! tack! då stoppar jag matningen helt, slutar byta vatten(har ju fasiken bytt allt vatten tyvärr i princip så nu är ju vattnet rent...) sätter i 2 msk salt nu på direkten, imorrn blir det bactozym o sen en bactozym per dag då tills balansen är ok! Inget mer salt väl? Räcker väl med 2 msk(60 liter ca kanske något mindre, får i 6 vanliga hinkar vatten i det iaf) o sen inte hålla på att ösa i salt?? Synd att jag bytt vattnet 2 ggr/dag i princip hälften varje gång...för problemet från början var väl för rent vatten o för många fiskar :/

      Kommentar

      • DanielleC
        • March 2012
        • 16

        #18
        föresten, när jag startar mitt nya akvarie, på drygt 200 liter, ska jag ha i salt i det åxå i förebyggande syfte? fyller man på med lite salt sen varje gång man gör vattenbyte?? Fick ju svar att jag inte behövde vänta alls efter uppstarten med att stoppa i några fiskar, bara jag haft i aquasafe o bactozym innan, men undrar då hur länge jag ska vänta innan jag gör mitt första vattenbyte? Känns som man kanske ska vara lite försiktig med vattenbyten i början då ju...

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #19
          Ursprungligen postat av DanielleC
          föresten, när jag startar mitt nya akvarie, på drygt 200 liter, ska jag ha i salt i det åxå i förebyggande syfte? fyller man på med lite salt sen varje gång man gör vattenbyte?? Fick ju svar att jag inte behövde vänta alls efter uppstarten med att stoppa i några fiskar, bara jag haft i aquasafe o bactozym innan, men undrar då hur länge jag ska vänta innan jag gör mitt första vattenbyte? Känns som man kanske ska vara lite försiktig med vattenbyten i början då ju...
          Du kan ha i ett par msk direkt om du känner dig säkrare då, det är så lite salt så växter påverkas inte. (och man ska bara tillsätta nytt salt om man byter vatten)! Jag brukar introducera första få fiskarna dagen efter uppstarten. Första vattenbytet väntar jag med i 3-4 veckor men om du ändå känner att ångesten kommer över dig så byt bara 5-10% av vattnet då
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • phhasek
            • January 2012
            • 26

            #20
            Ursprungligen postat av DanielleC
            men hur länge sen var det då? fick du ingen fiskdöd eller andra skador på dom? har hört att livslängden förkortas radikalt av såna nitrittoppar nämligen..jag vågar inte chansa. mina vattenbyten har inte gett så stora resultat, så jag kör nog på med bactozym o häller väl i lite salt åxå..
            Det var någon veckor sen. Jag märkte inget på fiskarna, de simmade på som vanligt. Kör på med bakterier, det enda det skadar är väl plånboken

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Ursprungligen postat av DanielleC
              ok! tack! då stoppar jag matningen helt, slutar byta vatten(har ju fasiken bytt allt vatten tyvärr i princip så nu är ju vattnet rent...)
              Är nitrithalten skadligt hög finns det inget annat sätt att få ner nitriten snabbt, så det gjorde du helt rätt i.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Är nitrithalten skadligt hög finns det inget annat sätt att få ner nitriten snabbt, så det gjorde du helt rätt i.
                Fast det hjälpte ju inte, varför har jag förklarat lite redan.... En tillsats av salt som skydd och en rågad dos nitrivec kan ofta få ner nitriten inom ett par timmar.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Ursprungligen postat av DanielleC
                  Gjorde dropptest i djuraffären som visade om typ näst sista röda graden 1.6 mg/l, alltså superhögt värde! Hade då gjort 1/3 dels byte några timmar innan...och ändå var värdet så högt. Djurbutiken sa åt mig att åka hem, göra ett till byte på ca hälften av vattnet och slänga i bactozym, en hel tablett. Gjorde test, fortfarande rött, avvaktade till idag, bytte ca hälften av karet, hade i bactozym 1 kapsel. Gjorde test, då var det ljusorange så kanske nånstans 0,3 mg/l och lite gränsande mot nästa värde 0,8 mg/l.
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Fast det hjälpte ju inte, varför har jag förklarat lite redan.... En tillsats av salt som skydd och en rågad dos nitrivec kan ofta få ner nitriten inom ett par timmar.
                  Jasså?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #24
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jasså?
                    Ja tack vare bactozym Utan alla dessa vattenbyten hade det troligen gått snabbare och legat på noll stället för nästan o,8.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Visst, och med risk att fiskarna dött...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #26
                        Jag ska för en gångs skull sätta punt här och inte driva det här i absurdum som annars är mitt signum
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #27
                          två skolor, enbart gud vet vem som vinner innan jorden går under om 6 miljarder.




                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • DanielleC
                            • March 2012
                            • 16

                            #28
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Är nitrithalten skadligt hög finns det inget annat sätt att få ner nitriten snabbt, så det gjorde du helt rätt i.
                            Tack för all hjälp! Efter gårdagens dubbla vattenbyten o bactozym, så har jag inte gjort mer än imorse slängde jag i en bactozym till. Jo la i 2 msk salt igårkväll förståss. Men i övrigt inget. Ikväll var dropptestet helt gult utan tillstymmelse till rött i Äntligen! Bör jag hålla koll då och testa vattnet regelbundet? Hur ofta då? Eller sköter det sig lite mer av sig själv nu när jag återfått balansen? När kan jag börja mata igen? Kunde inte hålla mig utan gav dom lite mat nu ikväll, dom är ju så hungriga!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #29
                              Mata lite var 3:e dag och du bör 'ndå hålla koll på nitriten den närmsta tiden.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • DanielleC
                                • March 2012
                                • 16

                                #30
                                du som verkar veta allt kolla gärna mitt nya inlägg jag skrev om KH/GH test. jag fattar nada! vill ju va lite noga nu när jag äntligen fått bukt med nitritet. ligger här under akvarievatten
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Mata lite var 3:e dag och du bör 'ndå hålla koll på nitriten den närmsta tiden.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...