Höga doser nitrit som inte försvinner, hjääälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanielleC
    • March 2012
    • 16

    Höga doser nitrit som inte försvinner, hjääälp!!

    Har ett relativt nystartat 60 liters med en salig blandning fiskar, bla platy, molly,guppy o tetror. Har då fått nitrit som ett brev på posten..Gjorde dropptest i djuraffären som visade om typ näst sista röda graden 1.6 mg/l, alltså superhögt värde! Hade då gjort 1/3 dels byte några timmar innan...och ändå var värdet så högt. Djurbutiken sa åt mig att åka hem, göra ett till byte på ca hälften av vattnet och slänga i bactozym, en hel tablett. Gjorde test, fortfarande rött, avvaktade till idag, bytte ca hälften av karet, hade i bactozym 1 kapsel. Gjorde test, då var det ljusorange så kanske nånstans 0,3 mg/l och lite gränsande mot nästa värde 0,8 mg/l. Gjorde ytterligare byte ikväll på ungefär hälften och hade i 2 bactozymtabletter(för jag läste här i ett inlägg att någon hade haft i dubbel dos av dupla bacter som ju är för att sätta igång bra bakterier i uppstarten o det är ju bactozym åxå, så jag tänkte att det kanske var ungefär samma verksamma medel??!! hoppas jag innerligt!!) Nu har jag inte kollat värdet ännu för jag vill att medlet ska få verka ordentligt så jag vet. Men det verkar ju inte funka med vattenbyten och jag stressar ju ihjäl fiskarna med dessa ideliga byten. Fast en del här verkar skriva att vattenbyten inte är så farligt för fiskarna som man tror?? Klantade mig också o hade i aquasafe i samband med bytet, samtidigt som bactozym..då slår dom väl ut varandra? Enligt djurbutiken motverkar dom varandra. Börjar bli desperat! Inga fiskar har dött än och jag tycker inte dom verkar flämta vid vattenytan heller som dom ska sägas göra vid nitritförgiftning. Dom verkar pigga o som vanligt. Dock får dom ingen mat just nu då för det ska man ju vara försiktig med. Har jag förstört totalt för dom med mina vattenbyten? O har någon tips på hur jag annars ska göra för att få bort nitritet? En omgång imorrn med med två bactozym eller är den tabletten inte lika bra som dupla bacter? Var hittar jag dupla bacter? Har letat på några djuraffärers sidor men dom har inget, bla djurkompaniet o grizzlyzoo i norrköping. Shit alltså, behöver hjälp innan mina firrar börjar dö! Eller är dom redan troligen skadade så dom kommer dö ändå
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Oj....
    Jag skulle gärna hjälpa dig, men den texten blir svårläst, tyvärr.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Tog mig igenom texten nu, och problemet är troligen inte så svårt att lösa. Sluta mata fiskarna var dag, ge dem endast en liten nypa var 3:e dag och fortsätt tillsätta bakterielultur. Vattenbyten är bra om du har så höga nitritnivåer så fiskarna kan fara illa, så fortsätt hålla koll på detta.
      Problemet kommer från för mycket fisk till det lilla karet alldeles för snabbt..
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • DanielleC
        • March 2012
        • 16

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Tog mig igenom texten nu, och problemet är troligen inte så svårt att lösa. Sluta mata fiskarna var dag, ge dem endast en liten nypa var 3:e dag och fortsätt tillsätta bakterielultur. Vattenbyten är bra om du har så höga nitritnivåer så fiskarna kan fara illa, så fortsätt hålla koll på detta.
        Problemet kommer från för mycket fisk till det lilla karet alldeles för snabbt..
        Oj, tack. Jag tänkte det själv, vad mycket jag skrev i panik! men när inget händer, villj u inte att dom ska dö! Har dräktiga honor också. Är det sant att dom kan hålla igen födseln själva o välja när dom tycker det passar bäst? Så tex nu när nitritet är högt så håller dom igen för dom vet att ynglen inte kan överleva? Mitt vatten har ph 7.3 och hårdhet 3.8 grader dH(vet inte vad det betyder riktigt) det är en riktig analys gjord på vårt eget vatten(inte kommunalt alltså) Är det bra vatten då??Eller behöver jag göra nåt mer? Ska jag köra i dubbeldos av bactozym då varje dag kanske? Varje dag? Jag ska försöka få ett annat akvarium i helgen o börja sätta över en del så det minskar belastningen. Men kan jag sätta i fisken redan dag 1 som jag startar akvariet om jag har i bactozym? eller måste jag vänta 3 dgr som djuraffären säger?

        Kommentar

        • DanielleC
          • March 2012
          • 16

          #5
          Föresten, har läst av många att salt i vattnet kan hjälpa? Hur mycket salt ska jag då ha i i ett 60 liters? Eller är skadan redan ändå skedd på mina fiskar när dom fått leva i så höga nitritvärden?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Du kan släppa i fisk bara vattentempen är ok, att vänta 3 dagar är inget du behöver tänka på. Tillsätt ett bra vattenberedningsmedel och bakteriekultur, ett fåtal fiskar och mata sparsamt den första månaden så brukar problemen bli små.
            Tillsätt bakteriekultur som det står på doseringsanvisningen, så det blir rätt. Du kan även tillsätta ett par msk salt i ditt nuvarande kar.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • phhasek
              • January 2012
              • 26

              #7
              Jag hade en nitrittopp på 4mg/l (ppm) ungefär tre veckor efter uppstart (saliferts test). Efter tre dagar på denna nivå var nitriten omätbar och har varit det sen dess. Jag bytte 25% av vattnet varje dag under toppen och matade inte på en vecka efter att jag mätte denna höga nivå första gången. Jag tillsatte inga extra nitrifikationsbakterier utan lät naturen ha sin gång. Fiskarna mår bra.
              Senast redigerad av phhasek; 08 March 2012, 22:31.

              Kommentar

              • DanielleC
                • March 2012
                • 16

                #8
                Ursprungligen postat av phhasek
                Jag hade en nitrittopp på 4mg/l (ppm) ungefär tre veckor efter uppstart (saliferts test). Efter tre dagar på denna nivå var nitriten omätbar och har varit det sen dess. Jag bytte 25% av vattnet varje dag under toppen och matade inte på en vecka efter att jag mätte denna höga nivå första gången. Jag tillsatte inga extra nitrifikationsbakterier utan lät naturen ha sin gång. Fiskarna mår bra.
                men hur länge sen var det då? fick du ingen fiskdöd eller andra skador på dom? har hört att livslängden förkortas radikalt av såna nitrittoppar nämligen..jag vågar inte chansa. mina vattenbyten har inte gett så stora resultat, så jag kör nog på med bactozym o häller väl i lite salt åxå..

                Kommentar

                • DanielleC
                  • March 2012
                  • 16

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Du kan släppa i fisk bara vattentempen är ok, att vänta 3 dagar är inget du behöver tänka på. Tillsätt ett bra vattenberedningsmedel och bakteriekultur, ett fåtal fiskar och mata sparsamt den första månaden så brukar problemen bli små.
                  Tillsätt bakteriekultur som det står på doseringsanvisningen, så det blir rätt. Du kan även tillsätta ett par msk salt i ditt nuvarande kar.
                  guuud nu blir jag nervös!! är du SÄKER på att dom klarar säg 2 msk salt???? det måste väl vara nåt särskilt salt, inte sånt man har hemma...det får jag köpa imorrn på fiskaffären då. I djuraffären sa dom att man inte kan överdosera med bactozym, är det en sanning med modifikation då? Hur snabbt ska nivån gå ner av nitrit? har ju kollat så fort jag gjort vattenbytet, men det kanske är för snabbt att kolla? jag har slutat mata för typ 2 dgr sen o idag fick dom bara liiiiiite liiiite som dom åt upp direkt, inget föll ner ens på botten..

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Du kan använda vanligt bordssalt utan problem, de fiskar som kan få problem är vissa malar som jag troligen kan lova att du inte har. De brukar vara ganska dyra....
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • DanielleC
                      • March 2012
                      • 16

                      #11
                      Med vattenberedningsmedel menar du typ aquasafe? sånt blått som tar bort tungmetaller osv...??
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Du kan släppa i fisk bara vattentempen är ok, att vänta 3 dagar är inget du behöver tänka på. Tillsätt ett bra vattenberedningsmedel och bakteriekultur, ett fåtal fiskar och mata sparsamt den första månaden så brukar problemen bli små.
                      Tillsätt bakteriekultur som det står på doseringsanvisningen, så det blir rätt. Du kan även tillsätta ett par msk salt i ditt nuvarande kar.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av DanielleC
                        Med vattenberedningsmedel menar du typ aquasafe? sånt blått som tar bort tungmetaller osv...??
                        Jepp.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • DanielleC
                          • March 2012
                          • 16

                          #13
                          haha jag har INGA malar överhuvudtaget, dom har ju inte nån mat i karet än eftersom det är nystartat, typ 2v bara på ett ungefär, så jag har väntat med att skaffa såna, tur nog
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Du kan använda vanligt bordssalt utan problem, de fiskar som kan få problem är vissa malar som jag troligen kan lova att du inte har. De brukar vara ganska dyra....

                          Kommentar

                          • DanielleC
                            • March 2012
                            • 16

                            #14
                            med eller utan jod?har för mig jag läste nåt om salt att nåt av det inte är bra...
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Du kan använda vanligt bordssalt utan problem, de fiskar som kan få problem är vissa malar som jag troligen kan lova att du inte har. De brukar vara ganska dyra....

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det spelar ingen roll, med eller utan jod gör varken till eller från.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...