Öka hårdheten på mjukt vatten - hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #16
    Tar mig tiden, trotts 40 graders feber.

    Gör du inte minst ett 50%igt vattenbyte kan ammonium övergå i ammoniak.


    Då lär du bli ledsen och fisken simmar till vår skapare.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mashugg
      • March 2012
      • 70

      #17
      Lätt krossade snäckskal i en avklippt nylonstrumpa borde ju funka? Höns har ju en tendens att käka upp skalen för att få i sig kalk.

      Kommentar

      • Mashugg
        • March 2012
        • 70

        #18
        Krossade äggskal i en nylonstrumpa funkar (inte helt förvånande). Såg till att tvätta bort den tunna hinna som sitter på insidan av äggen så man bara har rent äggskal.
        Har över ca 3 dagar ökat den totala hårdheten från någonstans under 3 till någonstans strax över 4. Mitt 6i1 test tillåter inte speciellt exakta värden.

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #19
          Ja, krossade snäckskal i en filterpåse/nylonstrumpa i ytter- eller innerfiltret funkar alldeles ypperligt. Jag kör det kontinuerligt för att rädda upp kH i mitt växtkar som annars tenderar att ramla ned mot 0 kH. Med någon deciliter snäckskal i ytterfiltret landar jag stadigt kring 4-6 kH med ett kranvatten på 2.5 kH. Fyller på snäckskalen ungefär varannan månad då de lösts upp.

          Kommentar

          • Fru gonzo
            • March 2012
            • 36

            #20
            Ursprungligen postat av Mashugg
            Krossade äggskal i en nylonstrumpa funkar (inte helt förvånande). Såg till att tvätta bort den tunna hinna som sitter på insidan av äggen så man bara har rent äggskal.
            Har över ca 3 dagar ökat den totala hårdheten från någonstans under 3 till någonstans strax över 4. Mitt 6i1 test tillåter inte speciellt exakta värden.
            Kockt äggskal ska det va va
            Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

            Kommentar

            • Mashugg
              • March 2012
              • 70

              #21
              Ursprungligen postat av Fru gonzo
              Kockt äggskal ska det va va
              Ok. Antar att de släpper ifrån sig mineraler lättare än okokta skal ?
              Mitt vatten tog ungefär 4-5 dagar på sig för att komma upp runt 4°-5°

              Kommentar

              • Ostkakan
                • October 2011
                • 12

                #22
                kalk-haltig inredning = 7,5.... bullshit. Byggde frigolit/putsbakgrund förra månaden. nu får jag inte bort ph 8,5 så måste myta inriktning på fisk....

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #23
                  Äggskal och kalksten är kalciumkarbonat. Det får inte upp pH mer än något över sju. Bakgrund av puts är kalciumhydroxid under ombildning till kalciumkarbonat. Kalciumhydroxid kan få upp pH till över tolv.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #24
                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Äggskal och kalksten är kalciumkarbonat. Det får inte upp pH mer än något över sju. Bakgrund av puts är kalciumhydroxid under ombildning till kalciumkarbonat. Kalciumhydroxid kan få upp pH till över tolv.
                    Men om äggskal inte får upp ph hur ska då kalksten lr kalksand kunna göra det?

                    Vad sjutton ska man använda, alla säger olika i tråden?!
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Ursprungligen postat av hawkse
                      Ja, krossade snäckskal i en filterpåse/nylonstrumpa i ytter- eller innerfiltret funkar alldeles ypperligt. Jag kör det kontinuerligt för att rädda upp kH i mitt växtkar som annars tenderar att ramla ned mot 0 kH. Med någon deciliter snäckskal i ytterfiltret landar jag stadigt kring 4-6 kH med ett kranvatten på 2.5 kH. Fyller på snäckskalen ungefär varannan månad då de lösts upp.
                      Lyssna på det här! Det är beprövat och fungerar. Korallsand funkar också. Vad man skall fundera på är att det också funkar som en fosforfälla vilket kanske inte är så bra om man har växter i akvariet och inte tillsätter makronäring.
                      Förövrigt har jag för mig att dessa fiskar är bräckvattens fisk. Så en del salt skall nog i vattnet detta borde stabilisera vattnet något.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #26
                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Men om äggskal inte får upp ph hur ska då kalksten lr kalksand kunna göra det?

                        Vad sjutton ska man använda, alla säger olika i tråden?!
                        Jo men kalksten, äggskal, kalksand och annat får upp pH och höjer KH men bara om det är lågt från början och bara upp till en viss nivå. Det är utmärkt för många vanliga fiskar, vattnet stabiliseras och man behöver inte vara så orolig att det skall bära iväg åt nåt håll.

                        Sämre är det om man har fiskar som trivs med lågt pH. Då är det direkt olämpligt med kalksten. Har man fiskar som naturligt förekommer i pH som ligger en bra bit över 7 som t ex Malawi så är kalksten otillräckligt för att höja pH till den nivån, spelar ingen roll hur mycket man vräker i så får man inte pH mycket över 7 i alla fall. Vill man upp på 8 eller däröver får man använda annat som natriumvätekarbonat (bikarbonat) och/eller natriumkarbonat.

                        Så alltså:

                        Lågt pH önskvärt > kalksten olämpligt

                        Neutralt pH (runt 7) önskvärt > kalksten bra, stabiliserar vattnet

                        Högt pH önskvärt > kalksten otillräckligt
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • slade
                          • May 2010
                          • 159

                          #27
                          Ursprungligen postat av hawkse
                          Ja, krossade snäckskal i en filterpåse/nylonstrumpa i ytter- eller innerfiltret funkar alldeles ypperligt. Jag kör det kontinuerligt för att rädda upp kH i mitt växtkar som annars tenderar att ramla ned mot 0 kH. Med någon deciliter snäckskal i ytterfiltret landar jag stadigt kring 4-6 kH med ett kranvatten på 2.5 kH. Fyller på snäckskalen ungefär varannan månad då de lösts upp.
                          Jag har problemet att KH ramlar ner mot 0 i mitt växtkar. PH ligger runt 6,5 vilket jag är nöjd med. Skulle vilja få upp KH men inte påverka PH. Vad händer med PH när man kör snäckskal i filtret?
                          450 L SA
                          80 L SA

                          Kommentar

                          Arbetssätt...