Öka hårdheten på mjukt vatten - hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Öka hårdheten på mjukt vatten - hur?

    Kalmars vatten är mjukt, min kommande besättning vill ha lite hårdare. Hur gör jag detta bäst utan att behöva övervaka det hela minutiöst?

    Kalksten? I så fall...hur mycket och hur länge räcker utfällningen?
    (720 liter i tanken och en besättning Datnioideus-bebisar på 6 individer)
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    finns ju ph/kh höjjare. ett pulver man doserar. har jag till mitt malawi. för vi har rätt mjukt vatten här i jkpg med.

    men kalksten är bra. men kalkgrus är ännu bättre. de släpper ifrån sig mer o buffrar vattnet. kalksten stannar av rätt fort

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      finns ju ph/kh höjjare. ett pulver man doserar. har jag till mitt malawi. för vi har rätt mjukt vatten här i jkpg med.

      men kalksten är bra. men kalkgrus är ännu bättre. de släpper ifrån sig mer o buffrar vattnet. kalksten stannar av rätt fort
      - Tack, hur doserar man kalk? Kan det bli för mycket, eller är det en "normal" utfällning från kalksten/grus som sköter sig självt?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        vet inte hur man doserar kalk. tänkte du på kalkgruset? det är ju det du använder som bottensubstrat isåfall.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Kalkhaltig inredning låser pH till 7.5 och alkaliniteten blir vad som behövs för att få det pH't.

          Vill du höja alkaliniteten utan kalk så tillsätt bikarbonat (säljs bland kryddorna), det kan dra upp pH till 8.3. Med bikarbonat glider pH sakta tillbaks till utgångsvärdet igen, pga att bikarbonaten lämnar akvariet som koldioxid, men tillsätter du bikarbonat vid varje vattenbyte håller det nog pH tämligen högt och stabilt.

          Mitt tips är alltid detsamma: använd kalkhaltig inredning och glöm pH för all framtid.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Kalkhaltig inredning låser pH till 7.5 och alkaliniteten blir vad som behövs för att få det pH't.

            Vill du höja alkaliniteten utan kalk så tillsätt bikarbonat (säljs bland kryddorna), det kan dra upp pH till 8.3. Med bikarbonat glider pH sakta tillbaks till utgångsvärdet igen, pga att bikarbonaten lämnar akvariet som koldioxid, men tillsätter du bikarbonat vid varje vattenbyte håller det nog pH tämligen högt och stabilt.

            Mitt tips är alltid detsamma: använd kalkhaltig inredning och glöm pH för all framtid.
            - Ja något beständigt vore ju mest behändigt så man slipper tillsätta preparat i samband med vattenbyten.

            Men som jag har det nu - sandbotten - vill jag ju helst inte blanda i kalksten/grus i det....så är större kalkstenar sämre eller duger de också som hårdhetshöjare?

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Du kommer få upp ph till runt 7,6 med kalksten i akvariet. Det bildas en hinna i slutändan vilket gör att buffringen blir lite annorlunda
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Tackar för info, trådbidragare : )

                Kalksten is da shiaat för mig då som helst inte vill blanda ut den fina bruna sanden med vitt kalkgrus.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Saxat från annan sida:

                  "Alternativet är att bara använda bikarbonat den löser sig lättare än kalk, och hålla kontroll på KH.
                  Det går förstås att använda endast kalk också men lösligheten är sämre och totalahårdheten GH kommer att öka hela tiden."

                  - Om det stämmer är det väl inte så bra att ha kalk permanent i karet?

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Vad du bör göra beror på vad du vill uppnå. Det är skillnad på om du bara vill ha lite stabilare vatten eller om du vill göra ett bra vatten för afrikanska sjöciklider.

                    Med kalksten kan du höja pH och hårdhet. Effekten är dock begränsad, hur mycket kalksten du än häver i så kommer inte värdena att stiga över en viss nivå. Det har ju en poäng, vattnet stabiliseras. Kalksten är dock inte tillräckligt för att få naturenligt Malawivatten. Effekten av kalksten kan också vara lite osäker, alger och annat kan göra att kalkstenen i någon mån kapslas in. Vill man ha bra effekt på kalksten skall man ha stor yta, bättre med grus än med sten alltså.

                    Bikarbonat påverkar karbonathårdheten samt pH upp till en viss nivå. Icke karbonathårdheten däremot påverkas inte alls.

                    För att höja pH mer kan natriumkarbonat, alltså bikarbonat som körts i ugn, användas. Påverkar pH kraftigt.

                    För att höja icke karbonathårdheten kan mineralsalter användas, t ex:




                    Har du alltså ett mjukt vatten och vill stabilisera det utan att krångla till det kan du använda kalksten. Vill du styra värdena mot ett visst mål och kunna påverka karbonat och icke karbonathårdhet som du vill så använder du bikarbonat och mineralsalter. Vill du göra ett naturligt typ Malawivatten så måste du använda bikarbonat och mineralsalter. Med bikarbonat får du då också upp pH. Vill du ha upp pH med måttlig påverkan på hårdhet använder du natriumkarbonat, dock försiktigt, det har kraftig effekt.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Ursprungligen postat av perfetto
                      Saxat från annan sida:

                      "Alternativet är att bara använda bikarbonat den löser sig lättare än kalk, och hålla kontroll på KH.
                      Det går förstås att använda endast kalk också men lösligheten är sämre och totalahårdheten GH kommer att öka hela tiden."

                      - Om det stämmer är det väl inte så bra att ha kalk permanent i karet?
                      Nej, så är det inte. Det råder en jämvikt när det gäller kalk i vatten som ser ut så här:

                      Ca(HCO3)2 <> CaCO3 + H2O + CO2

                      Kalciumbikarbonat och kalciumkarbonat plus kolsyra står i bestämda relationer till varann. Hur mycket kalciumbikarbonat det kan bli styrs i princip av tillgång på kolsyra. Det kan alltså inte bli så att GH fortsätter att öka, kommer GH för högt går formeln åt höger och kalciumkarbonat fälls ut. Och kalciumkarbonat, det råkar vara ett annat namn på kalksten. Varken med kalksten eller med annat så går det därför att driva GH över vissa nivåer, då får man en utfällning helt enkelt.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        För att göra det enklare så borde jag ju säga att det handlar om Tigerfisk (Datnioides) som kommer från sydostasien och gärna vill ha hårdare vatten. Eftersom högre pH och hårdhet OFTA följer varandra, tänkte jag höja hårdheten en aning på vårt mjuka Kalmarvatten.

                        Alltså handlar det inte om att rikta värdena stenhårt specifikt, utan anpassa det något mer i rätt riktning åtminstone.
                        Givetvis skulle jag föredra en eller ett par kalkstenar som på sikt får lösa ut när vattenkvalitén ger möjlighet, framför en hel botten av kalkgrus/sand.

                        Men om en kalksten över tid konstant ökar hårdheten så blir det ju en annan sak. Då måste jag börja kontrollera hårdhet och anpassa mängden kalk efter det. Inte önskvärt.

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bygert
                          Nej, så är det inte. Det råder en jämvikt när det gäller kalk i vatten som ser ut så här:

                          Ca(HCO3)2 <> CaCO3 + H2O + CO2

                          Kalciumbikarbonat och kalciumkarbonat plus kolsyra står i bestämda relationer till varann. Hur mycket kalciumbikarbonat det kan bli styrs i princip av tillgång på kolsyra. Det kan alltså inte bli så att GH fortsätter att öka, kommer GH för högt går formeln åt höger och kalciumkarbonat fälls ut. Och kalciumkarbonat, det råkar vara ett annat namn på kalksten. Varken med kalksten eller med annat så går det därför att driva GH över vissa nivåer, då får man en utfällning helt enkelt.
                          - Ja tack för förtydligandet. Då håller jag på kalksten precis som jag hoppades : )

                          Kommentar

                          • Mashugg
                            • March 2012
                            • 70

                            #14
                            Finns det något, som vanligtvis finns i hemmet, som kan användas för att stabilisera vattnets hårdhet? (hoppas jag inte lyckats ställa en fråga som det finns svar på :P)
                            Slängde i en rot vilket resulterade i att hårdheten sjönk några grader(?). I övrigt ser alla andra värden bra ut.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mashugg
                              Finns det något, som vanligtvis finns i hemmet, som kan användas för att stabilisera vattnets hårdhet? (hoppas jag inte lyckats ställa en fråga som det finns svar på :P)
                              Slängde i en rot vilket resulterade i att hårdheten sjönk några grader(?). I övrigt ser alla andra värden bra ut.
                              Bikarbonat.

                              Kan ställa till det. Sök mer
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...