grumligt vatten, ruttna blommor och en död fisk.....hjälp !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • h.brotaeus
    • February 2012
    • 1

    grumligt vatten, ruttna blommor och en död fisk.....hjälp !!

    För drygt en vecka sedan bytte vi hälften av vattnet i akvariet då det behövdes.
    Vi gjorde rent sakerna och möblerade om lite.
    Vattnet blev grumligt redan efter några timmar och vi trodde det skulle lägga sig som vanligt.
    Efter några dagar insåg vi även att pumpen var igensatt och vi blev tvungna att även göra rent denna.
    Vattnet har sedan dess, i drygt en vecka, varit otroligt grumligt. Det blir varken bättre eller sämre.

    Idag såg jag även att våra 4blommor håller på att ruttnar och att 1fisk har dött.
    Jag plockade upp detta från akvariet och det luktade verkligen dåligt...

    Våra 4zebra fiskar, 2 malar och 6guppys och en hel del yngel håller sig mest på ytan.
    Min fråga är;
    Vad kan vi göra för att vattnet ska bli klart igen och för att behålla dom fiskarna vi nu har kvar.
    Tror ni att det kommer bli klarare av att blommorna och den döda fisken nu inte är kvar i akvariet?

    Så här ser det ut just nu....
    Senast redigerad av h.brotaeus; 24 February 2012, 10:29.
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Hej,
    Välkommen till forumet.
    Jag skulle gissa på cyanobakterier. Har du observerat om det finns lite småhögar av gul-brunt jox när du tänder på morgonen? I så fall är det troligt att det är cyano.

    Det finns väl tre sätt att göra(från harmlöst till medicin):
    1. Mörkläggning (total mörkläggning) i tre-fyra dagar. Suga upp så mycket cyano man kan får botten och byta vatten i flera omgångar.
    2. det finns ett preprarat som används till saltvattensakvarier (minns dock ej namnet; något phosguard eller så) som man lägger i filtret som ska minska cyanobakteriernas framfart. Akvarielagret gav mig det tipset. Funkade sådär enligt mig.
    3. General Tonic. En medicin som tar ihjäl alla cyano men även andra bakterier.

    Det finns en hel del skrivet om cyano i andra trådar.
    Senast redigerad av fisheye; 24 February 2012, 11:47.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Det här handlar troligen inte alls om cyano, cyano är en grön slemmig bakterie/alg som lägger sig på botten och inredning. Gissar på att brist av skötsel och filtrering och dåligt ljus ligger till grund för denna "kollaps"! Man behöver byta ca 30% vatten varje eller varannan vecka och se till att ha ett bra filter dvs. ett filter med en stor filteryta/filtermassa. Ej övermata fiskarna. Använda bra lysrör som ger ett ljus som främjar fotosyntesen hos växterna och man kan även behöva tillsätta växtnäring så växterna får den "mat" de behöver! Man ska aldrig rengöra karet genom att plocka ur allt och skrubba allting, att tömma ut en del av vattnet och rengöra glaset är fullt tillräckligt och försiktigt rengöra filtret när flödet avtar, ett bra filter med tillräcklig filtermassa ska klara långa perioder utan rengöring!

      I nuläget tycker jag du ska tömma karet och fylla upp det igen och tillsätta en bakterikultur i ett par veckor (typ nitrivec) skaffa ett ytterligare filter (om du har ett litet innerfilter) och mata ytterst sparsamt den närmaste månaden!
      Senast redigerad av åheim; 24 February 2012, 12:22.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Gackt
        • July 2008
        • 138

        #4
        ska vara helt ärlig av mina erfarenheter, hade detta problemet med grönt grumligt vatten i ena 4 månader trots vattenbyten var 10:e dag, testade allt möjligt, mörkla mitt akvarium i 4-5 dagar och visst hjälpte det tillfälligt, men så fort det ej vart mörklagt så hände det samma sak igen..tröttnade och köpte mig ett ytterfilter med UV ljus. Problem solved.

        Kommentar

        Arbetssätt...