Intressant om filtrering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    Intressant om filtrering

    Vi är inte bortskämda med forskning utförd på akvarium, men här är faktiskt något om det:
    http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0023281


    Jag skrev en filterartikel för ett antal år sedan, och kikade då på detta med nitrifieringen. Begrepp som AOB (Ammonia Oxidizing Bacteria) och NOB (Nitrite Oxidizing Bacteria) dök snabbt upp. Grejen med nitrifiering är ju att oxidera giftiga ämnen till mindre giftiga ämnen. Jag greppade rätt snabbt att det inte enbart var ett par arter bakterier som pysslade med det här, utan ett rätt bra gäng. Runt 20-talet arter i varje steg var identifierade (kan finnas fler), vill jag minnas. Olika arter trivs i olika miljöer, från sött till salt vatten, till jord åssevidare. Det finns också ett rätt bra gäng andra arter än Nitrosomonas spp. och Nitrobacter spp.

    Artikeln ovan är inte direkt lättillgänglig men iaf. De har hittat ett gäng arter AOA (Ammonia Oxidizing Archae) i våra filter, och funnit att de (liksom AOB och NOB) frodas under en hel del olika förhållanden. Archae hörde tidigare till bakterierna om jag fattat rätt, men är nu en egen liga.

    Om jag nu har greppat detta rätt så kan man ställa några kul frågor samt dra några nyttiga slutsatser.

    Det är ett känt faktum att två burkar som man försöker sköta så liknande som det går, kan utvecklas och fungera mycket olika. Kan det ha att göra med vilken sorts småorganismer som blivit dominerande i akvariet? Troligen.

    De generella tips som finns kring filtrering bör kunna ha undantag, beroende på vilka småorganismer som blivit dominerande i burken (jag ser dock ingen anledning att gå ifrån de generella tipsen kring filtrering, praktisk erfarenhet har visat att man oftast får önskat resultat - men de gånger något kraschar trots att man följt instruktionerna kanske förklaringen kan ligga här).

    Kan vi normala hobbyister identifiera dessa småorganismer? Knappast. Kan vi ändå använda oss av tänket? Definitivt.

    Ett klassiskt tips för att få igång ett nystartat akvarium är att krama ur lite filterslam från ett akvarium som är igång i det nystartade akvariet. Jag har dock inte tidigare tänkt på att om det nu kan variera rätt bra med vilka organismer som sköter nitrifieringen (eller dominerar akvariet, kan vara andra organismer också), så kan det vara väl värt att testa detta även mellan två akvarium som varit igång länge, men där det ena fungerar bra och det andra fungerar dåligt. Helt enkelt försöka importera en organismflora som ger bra resultat i en annan burk.


    Jag tyckte det tändes några fler Liljeholmens för mig efter detta.
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 February 2012, 09:12.
    Bara döda fiskar flyta medströms
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Tack för länken Patrik
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Intressant artikel även för en amatör...
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      Arbetssätt...