Grått illaluktande vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockabilly_gal
    • February 2012
    • 3

    Grått illaluktande vatten

    Hej.
    Jag har för två dagar sedan bytt allt vatten till min rödörade sköldpadda.

    Redan efter en dag så blev vattnet alldeles grått och luktar fruktansvärt illa.
    Igår bytte jag åter igen vatten men i morse var det samma sak.

    Vi har haft sköldpaddan i snart tre år, han/hon är ca 20cm lång över skalet och akvariet är 120x50x50cm stort. Grus på botten och en ordentlig pump.

    Det här har hänt en gång tidigare och då tog det veckor av dagliga vattenbyten att bli av med det.
    Vad kan det bero på?
    Vad kan jag göra för att bli avmed problemet?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Om det luktar illa, beror det förmodligen på antingen ammoniak och/eller svavelväte. Båda beror på att det ansamlats bajs och annat i bottenmaterialet.
    Det försvinner med (många) vattenbyten, men snabbare går det att slamsuga bottnen ordentligt eller att helt enkelt ta ur det och spola rent det.
    I akvarium med fiskar drar man sig lite för att göra det, eftersom växterna gillar näring i bottnen. Men i ett sköldpaddskar kanske inte det är lika viktigt?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Rockabilly_gal
      • February 2012
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Om det luktar illa, beror det förmodligen på antingen ammoniak och/eller svavelväte. Båda beror på att det ansamlats bajs och annat i bottenmaterialet.
      Det försvinner med (många) vattenbyten, men snabbare går det att slamsuga bottnen ordentligt eller att helt enkelt ta ur det och spola rent det.
      I akvarium med fiskar drar man sig lite för att göra det, eftersom växterna gillar näring i bottnen. Men i ett sköldpaddskar kanske inte det är lika viktigt?


      Jag ska testa det ikväll, ska ta ur ALLT och skrubba rent alla stenar, landdel och all annan inredning. Absolut värt ett försök för nu går det knappt att andas i rummet där akvariet står...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Rockabilly_gal
        Jag ska testa det ikväll, ska ta ur ALLT och skrubba rent alla stenar, landdel och all annan inredning. Absolut värt ett försök för nu går det knappt att andas i rummet där akvariet står...
        då kommer man ganska osökt in på att din padda kanske inte är helt frisk, har den tex magproblem förpestar den ju vattnet omgående... Jag är ingen vän av sköldpaddor i akvarier utan tycker de ska hållas i grunda dammar med mycket landområden där de kan sola eller i stora terrarier, men det är en anna historia ):
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Rockabilly_gal
          • February 2012
          • 3

          #5
          Jag tog ut allt och rengjorde och nu är vattnet kristallklart och luktar ingenting alls.
          Om man jämför med vad paddan hade innan han kom till oss så bor han i himmelriket nu då de innan oss hade kallade honom för äckel och inte varken matade honom eller rengjorde åt honom. Självklart skulle han må bättre i en damm utomhus, men nu har vi inte möjlighet till det. På sommaren däremot så har han en plaskdamm på altanen i söderläge och fri tillgång till en massa sol och möjlighet att traska runt utomhus hela dagarna. Men nu är det ju vinter...

          Kommentar

          Arbetssätt...