Ett mystiskt problem efter frigolitbakgrund.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ostkakan
    • October 2011
    • 12

    Ett mystiskt problem efter frigolitbakgrund.

    För tre veckor sedan blev mitt projekt klart med den klassiska frigolit/puts-bakgrunden klart efter inspiration här på zoopet. Jag var noga med att välja ett giftfritt puts.

    Jag gjorde flera vattenbyten efter att den var klar för att laka ur från ph-toppar.
    Fiskar åkte i och en och en halv vecka senare började mina fjärilsciklider att dö. inte alla samtidigt utan en om dagen. de fick problem att simma rakt, började simma upponer, kippade efter andan på botten och dog.
    Nu har även guppies börjat dö och mina värden har konstant varit på :
    No3: 25
    No2: 0
    GH: 7*d
    Kh: 3
    Ph: 7

    Jag har även två musslor som lever och mår bra och de är ju väldigt känsliga.

    Har någon erfarenhet? ideer? tips?

    Mycket tacksam för svar
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Allt cementmaterial påverkar vattnet men det är lite knepigt att du inte har hårdare och mer basiskt vatten om problemet är en påverkan av cement. Men ge lite mer info, vad putsade du med, hur länge fick det härda, hur mycket vatten bytte du, vad har du för värden på kranvatten osv.

    Det kan vara så att problemet beror på nåt som putsen läcker ut. Men det kan också vara så att det är nåt helt annat som händer.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Ostkakan
      • October 2011
      • 12

      #3
      Jag fick ingen ph-topp men däremot "rättade" KH till sig under en tid.
      Till arbetet använde jag Serpo 135 putsbruk C. Innehållet är Portland-cement, kalciumhydroxid (kalk?), kvartshaltig sand. förhållandet mellan cement och kalk var 50/50. Jag la på putsen under flera dagar och sista lagret som fick minst torktid fick 2,5 dygn.

      Efter det bytte jag vatten 5 ggr, lät det stå i vatten i 2 timmar, bytte några gånger till och tillslut stå över en dag och sedan bytte. Jag hade även i den gamla otvättade sanden från innan projektet och 30 liter vatten från gamla vattnet. Totalt uppskattar jag volymen till 150 liter. Tyvärr är mina vattenprover slut nu. skall införskaffa mer på fredag men det är bara Kh värdet jag behövt rätta till genom tiderna.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag tror, observera tror, att det kan vara ditt vattentest som spökat. Köp droptest istället för mätstickor som inte är särskilt tillförlitliga, och det mest akuta är nitrittest.
        I ett nystartat kar är det runt vecka 2-3 som problemen kommer, om de kommer...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Ostkakan
          • October 2011
          • 12

          #5
          Det kan mycket väl vara så ! Dock har jag dubbelkollat nitrit med min zoohandlare mot resultat med mätstickorna men det blir till att köpa ett mer säkert test. Just nu har det faktiskt tack och lov avstannat. jag har slutat med algmedel, hade i bikarbonat för Kh sam kommit in i fas igen med veckovisa vatten byten. kan det vara något att jag försökte rädda invånarna genom drastiska vattenbyten som jag förvärrade situationen?

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Cement härdar absolut inte färdigt på 2.5 dygn, du kan inte heller vara säker på att ha fått bort allt elände med de vattenbyten du beskriver. Det känns som att du haft lite för bråttom, både med cementen och med att fylla på med fisk. Det kan vara så att det kommer ut olämpligheter från bakgrunden, det kan också vara så att du inte fått igång kvävecykeln ordentligt så att du har problem där.

            Fast nu är det väl som det är med den saken, skaffa bra test och håll koll på värdena, gör också regelbundna vattenbyten.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Ostkakan
              • October 2011
              • 12

              #7
              Finns det några långsiktiga problem med att jag kan ha haft för brottom eller "efterhärdar" putsen under vatten?

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Inte eller, och. Cement härdar under lång tid i vatten och det är just det som är problemet. Första steget när man häller vatten i cement, kalciumoxid bilder kalciumhydroxid går rätt fort. Sen skall det till ett steg till där kalciumhydroxid och koldioxid bildar kalciumkarbonat med hjälp av diverse kalium och natriumföreningar. Det tar lång tid, särskilt under vatten, och under tiden kan det bildas diverse föreningar som kan vara skadliga. Men problemet avtar över tid och det är lite märkligt att du inte ser högt pH-värde om det är cemeten som ställer till det för dig.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Ostkakan
                  • October 2011
                  • 12

                  #9
                  Hehe du kan detta hör jag Märkligt är att mina musslor mår toppen eftersom de brukar vara känsligast av alla om det är några kemiska problem. Jag har även funderat över problem med cirkulationen då pumpen nu på något slags avancerat ingenjörsmässigt sätt med en fil i hörnet där pumpen (fluval 4 gammal modell) står med slang ut genom bakgrunden och insug i samma höjd på andra sidan karet med en rejäl spalt som vattnet färdas genom. det samlas mycket växtdelar på botten och annat skräp vid framsidan. Har svårt att se hur jag ska lösa detta utan att göra om vädigt mycket eller sabba min kreditvärdig het

                  Kommentar

                  • Ostkakan
                    • October 2011
                    • 12

                    #10
                    Nu har problem blivit draget till ytan, åtgärdat och lagt bakom! Det va så enkelt som : KÖP ALDRIG MÄTSTICKOR! Mina tester visade en tydlig 7 ph. Med dropptest skrek det 8,5! Ph-minus isatt och nu får jag hålla koll hur länge väggen kommer motarbeta mig med ph´t men skönt att få svar i alla fall!

                    PS. Varning för mätstickor!

                    Kommentar

                    • Ostkakan
                      • October 2011
                      • 12

                      #11
                      Och nu har jag även slängt i torv för en lite hållbarare sänkning av Ph. vi får se om detta funkar eller om jag vaknar upp en morgon utan cement kvar på frigoliten för att väggen och torven motarbetar varandra...

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Nu ser det rimligare ut det här. Det är ju ett problem det där att man förutsätter att det som sägs ha mätts upp är ett verkligt värde, är mätmetoden dålig så kan det ju mycket väl som här vara så att verkligheten är en helt annan.

                        Torven kommer ju att försöka stabilisera pH neråt och cementen drar uppåt. Förhoppningsvis blir resultatet att det blir nån slags vettig kompromiss. Du bör dock hålla koll, du har nog inget särskilt stabilt läge nu så det kan dra iväg.

                        Syror kan ju lösa upp cementen men det skall värre saker till än torv för att det skall bli nån nämnvärd påverkan, du kommer knappast att se nån påverkan på bakgrunden. Däremot så kan ju baser från bakgrunden mätta torven, inte så den försvinner men så den inte har nån påverkan på vattnet längre. I så fall kan pH sticka uppåt så håll koll på läget.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Ostkakan
                          • October 2011
                          • 12

                          #13
                          Tack
                          Ja det är dropptest som gäller för mig i fortsättningen! Den saken är säker. Vi får väl se vad slutbeskedet blir på mitt "lyckade projekt". Nästa gång det blir bakgrundsbygge blir det ett rejält lackat sådant.

                          Kommentar

                          • Ostkakan
                            • October 2011
                            • 12

                            #14
                            I måndags inköptes JBL´s dropp-test för ph. Jag har försökt sänka ½ gradenhet per dag med ph-minus men med föga resultat. Jag grubblar över vad som kan vara smidigaste lösningen. Skaffa sig ett intresse för tanganyia-ciklider, lacka bakgrunden (tömma allt vatten och inreda om), Fortsätta med ph-minus och hoppas på bättring eller ?? andra förslag?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...