Rengöring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrSwedeman
    • February 2012
    • 70

    Rengöring

    Hej!

    Har en fundering angående rengöring med hävert!

    Jag har "alltid" tryckt ner häverten i sanden och rengjort den på djupet där jag har fri yta då, har fått för mig att sanden tar upp mer "skit" då!
    Men efter att ha läst på forumet så uppfattar jag det som att man inte skall göra det för att inte störa bakteriefloran m.m.

    Vidare när jag rengjör 1 gg i veckan (söndagar) och rengör filtret ( Juwel bioflow 3.0) så tar jag upp den översta kassetten och rengör de filter som sitter där ( 1 vitt och 2 gröna tror jag), men det verkar oxå fel, jag skall bara göra rent det vita?!

    Vatten byter jag 1 gg/v varierar med 10, 15 och 20% under en 3 veckors period!

    Tacksam för svar och kommentarer!

    Lasse
    Senast redigerad av MrSwedeman; 28 February 2012, 19:20.
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    helt korrekt, låt bli sanden. om du kan så försök få tag på några malajsiska sandsnäckor, http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38 dom kryper runt å rör om i botten å äter smuts som samlas där.
    så vida du inte har snäckätande fiskar får du kvittar det ju.

    det vita antar jag är filtervadd, det kan man göra rent ibland men resten av filtret behöver du inte röra såvida det inte har blivit märkbart försämrat vattenflöde. och är så fallet så kan man göra rent en del av filtret, ungefär som du gör nu, men inte hela filtret på en gång.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • eliyao
      • April 2011
      • 558

      #3
      Gör ca 30% vatten byten 1 gång i veckan gör endast rent filtret när du ser att styrkan avtar (gör rent filtret med vatten som du tar ut från karet). Jag gör aldrig rent botten!

      så gör jag men det finns alltid andra sätt som kanske är bättre.

      Kommentar

      • MrSwedeman
        • February 2012
        • 70

        #4
        * MrH Ok, skall låta bli sanden och bara suga upp skräp som ligger synligt. Har 3 st praktbotia och har en "fobi" mot snäckor!

        * eliyao, Jag tycker att pumpen försämras i slutet på veckan (börjar brumma högre = går tyngre?!)

        Tack för era snabba svar

        Fler synpunkter tas tacksamt emot!

        L

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          om pumpen försämras på en vecka så kanske du ska överväga ett större/bättre filter? ett filter ska kunna gå ganska länge utan att försämras, låt oss säga åtminstone några månader.
          du har ju ganska mycke fisk på liten yta, om det är 190Liters som du skriver om nu.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • MrSwedeman
            • February 2012
            • 70

            #6
            Ursprungligen postat av MrH
            om pumpen försämras på en vecka så kanske du ska överväga ett större/bättre filter? ett filter ska kunna gå ganska länge utan att försämras, låt oss säga åtminstone några månader.
            du har ju ganska mycke fisk på liten yta, om det är 190Liters som du skriver om nu.
            Ahh, du har läst mitt inlägg om trasiga växter!

            Har inte tänkt i dom banorna men du kan ha rätt, har kanske en för snål filtrering, det är originalpumpen och jag har inte satt det i samanhanget kontra min fiskmängd. Vet att jag har många fiskar i men det blir lätt så när man är inne i en zoobutik och vi ser nått "fint"!

            Vill ha ett större men svårt med placering, vårt hörnakvarium passar fint, det vore bättre med ett större hörnakvarium men då måste jag avvyttra det vi har idag!


            Svårt att göra sig av med några firrar oxå ( silverhajarna ryker nog snart pga storleken)

            L

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              finns många fina ytterfilter med humana priser som säkert skulle funka kanon.

              om man får komma med råd, som du säger så skippa silverhajarna men ja skulle nog även ta bort gibbicepsen. det var en sådan du hade va? segelfenspleco? dom blir ju väldigt stora och skitar ner fruktansvärt mycke.
              vill du ha algätare så är ju vanlig ancistrus en kanon fisk och den blir ju inte så stor heller, även siamesisk algätare är väldigt effektiva.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • MrSwedeman
                • February 2012
                • 70

                #8
                Råd är alltid välkomna!

                Plecon har jag bytt 1 gg redan pga sin storlek, växer fasligt fort. Och nu när jag hört att det kan vara den som orsakar mina trasiga växter så är det nära till hands att den får lämna plats för nått annat.
                "missade" i min uppställning en mal till, vet ej vad den heter skulle fota den igår och lägga ut en förfrågan men den ville inte vara med på bild, skall försöka senare idag!
                Den är iaf ca 5 cm (har varit i 1 år) ljusgrå med svarta prickar men kan ändra "bottenfärg" så att den ser svart ut med grå prickar!

                L

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  kolla här om du hittar den.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • MrSwedeman
                    • February 2012
                    • 70

                    #10
                    Ursprungligen postat av MrH
                    Svårt att se när man inte är guldmedlem (ännu!) men den liknar svartpricksmalen men jag kan ju inte läsa nåt om den i storlek o.s.v. men det kan oxå vara L089 men det är en otydlig liten bild!

                    L

                    Kommentar

                    • MrSwedeman
                      • February 2012
                      • 70

                      #11
                      Har idag söndag rengjort!

                      Bytt 40L vatten
                      Ej använt hävert ( såg ingen ytlig skit)
                      Rengjort endast filtervadden i en spann med akvarievatten
                      (Läste en kommentar på forumet nu att man inte skall rengöra filtret samtidigt som vattenbyte?)
                      Skrapat framrutan ren från några svarta punkter (alger) 2dra gången på 1 år!!
                      Lagt i 5ml happy-life, flytande filtermedel
                      Lagt i 2tsk horizonsalt utrört i lite vatten
                      Beställt PMDD
                      Senast redigerad av MrSwedeman; 19 February 2012, 13:14.

                      Kommentar

                      • MrSwedeman
                        • February 2012
                        • 70

                        #12
                        Fått PMDD

                        Lagt i 20ml av varje flaska

                        Kommentar

                        • MrSwedeman
                          • February 2012
                          • 70

                          #13
                          Lite uppdatering!

                          Använder häverten ytterst sällan, mer aldrig!
                          Eldstjärtarna och pansarmalarna bökar runt rätt bra!

                          Plecon är bytt mot en L103 hos Falskog!

                          Tror detta blir bra!

                          L

                          Kommentar

                          Arbetssätt...