Inkörning av 30L räkakvarie.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    Ursprungligen postat av Freddess
    Någon som vet varför fluval är dubbelt så dyr som aqauel?
    ne men varför köpa den dyra när man kan köpa den billiga. eller så köper du en vas på ikea o gör en räkvas. snyggare enligt mig.

    min:
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Freddess
      • February 2012
      • 117

      #17
      Mycket vacker. Något att fundera på.
      En annan sak jag funderat på är värmen. Vi har ca 20-22 inne men med tanke på sommar och vinter skillnader kan det bli allt mellan 18 (kortare stunder) och upp till 27. Värmaren som följer med är inte inställbar eller har termostat. Ska jag köpa en som går at ställa så det inte går under 24?
      Mitt Nano 30 l

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #18
        Är Freddess relativ ny inom akvaristiken ?
        Om svaret är ja så köp Nitrivec!
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #19
          Jag har väl typ 100 kärsbärsräkor i min räkvas. Då räknar jag inte med de minsta räklingarna.

          Det där med överbefolkning sköter sig väl självt förr eller senare..
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #20
            Ursprungligen postat av hannesc
            ne men varför köpa den dyra när man kan köpa den billiga. eller så köper du en vas på ikea o gör en räkvas. snyggare enligt mig.

            min:
            Är det ormhassel du har i burken?
            / dtoppen /

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              Ursprungligen postat av rödtoppen
              Är Freddess relativ ny inom akvaristiken ?
              Om svaret är ja så köp Nitrivec!

              håller jag inte med om alls. varför skulle man behöva ha det bara för man är ny inom akvaristiken. nitrit går att bota väldigt lätt med täta vattenbyten o att man håller koll.

              o det finns inget som säger att man får nitrit. visst. lite nitrit bildas det oftast där runt 2 veckors-strecket, men det tar filtret rätt fort om man har gjort rätt i inkörningen, men blir nitriten ett problem så har man gjort fel.

              säger det igen. kemlikalierna ska man försöka hålla så långt borta från karet som möjligt. allt går att göra på naturlig väg.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                Ursprungligen postat av rödtoppen
                Är det ormhassel du har i burken?
                ja eller trollhassel eller va de nu kallas :P men ja det är det. 50 spänn i nån blomsterbutik

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #23
                  Ursprungligen postat av Freddess
                  Mycket vacker. Något att fundera på.
                  En annan sak jag funderat på är värmen. Vi har ca 20-22 inne men med tanke på sommar och vinter skillnader kan det bli allt mellan 18 (kortare stunder) och upp till 27. Värmaren som följer med är inte inställbar eller har termostat. Ska jag köpa en som går at ställa så det inte går under 24?
                  Jag skulle skippa värmare, beroende på vilka räkor du skaffar är de mer känsliga för värme än för kyla. Jag börjar bli nervös när temperaturmätarn börjar stiga över 26 grader, även om de nog ska klara 27-28 grader innan de börjar dö. (jag har red crystal)

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #24
                    Ursprungligen postat av rödtoppen
                    Är Freddess relativ ny inom akvaristiken ?
                    Om svaret är ja så köp Nitrivec!
                    Berätta vad det är i förutom lera så är du snäll. Jag hittar inget vettigt när jag letar.

                    Protein-ammonium-nitrit-nitrat är ju en process som jag är osäker på när det gäller detta. Jag tycker att det borde vara mat till de bakterier som uppstår men rätta mig om jag har fel.

                    Jag får inte någon klarhet i hur det funkar om det gör det. Om bakterier skulle överleva i en stängd behållare så borde de även överleva i ett avstängt ytterfilter men det blir ju skit.

                    Så om du kan sätta in det i en process så upplys mig, jag är osäker på hur det funkar som sagt.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Freddess
                      • February 2012
                      • 117

                      #25
                      False beginner. Körde diskus i 375L kar innan jag träffade min resp och fick barn. Nu är det dags med akvariet igen men då i liten (läs NANO) skala. Vill gärna göra rätt då skalan vänder upp och ner på allt. Diskus karet var ju lite mer "buffer" i samt att man bytte mycket vatten ofta... Hade runt 28-30 grader på den tiden. Jätte jäger värmare... har iof dessa kvar. Passar nog dock inte..
                      Mitt Nano 30 l

                      Kommentar

                      • rödtoppen
                        • June 2006
                        • 3148

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Berätta vad det är i förutom lera så är du snäll. Jag hittar inget vettigt när jag letar.

                        Protein-ammonium-nitrit-nitrat är ju en process som jag är osäker på när det gäller detta. Jag tycker att det borde vara mat till de bakterier som uppstår men rätta mig om jag har fel.

                        Jag får inte någon klarhet i hur det funkar om det gör det. Om bakterier skulle överleva i en stängd behållare så borde de även överleva i ett avstängt ytterfilter men det blir ju skit.

                        Så om du kan sätta in det i en process så upplys mig, jag är osäker på hur det funkar som sagt.
                        Jag hittade denna sidan http://shrimpcenter.webs.com/akvarievatten.htm

                        "Finns även andra preparat som Sera Nitrivec som innehåller bakterier för att få igång den biologiska filtreringen snabbare och minska risken för problem med nitrit."

                        Mer vet jag inte, förutom att det funkar

                        Är man helt ny på att hålla akvarium så vet man inte vad "mata sparsamt" är och då ska man absolut köpa Nitrivec eller nått liknande.

                        Jag hade en vännina hemma hos mig när jag skulle mata mina fiskar, hon undrade varför varför jag var så snål med maten (tro mig..jag snålade inte )
                        Senast redigerad av rödtoppen; 16 February 2012, 14:31.
                        / dtoppen /

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #27
                          förstår fortfarande inte varför man ska köpa nitrivec. du kan lika väl byta vatten varje dag i 5 dagar så brukar problemet vara löst.

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            #28
                            så här gjorde jag.
                            dag 1 i med vatten och inredning, släppte sedan i en kampfiskhona som fick gå där några dagar en vecka kanske och skita igång vattnet medans jag väntade på att räkorna skulle komma.

                            2 veckan, ur med fisken och i med räkorna och ingen har dött vad jag har kunnat se på dessa 2-3 månader som det varit igång, eller om det är 4 månader det vart igång.

                            värmen sköter belysningen i ett sådant litet kar så det behöver du inte ha någon extra, många räkor klarar stora temperatur svängningar å en del vill gärna ha det runt 20c.
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • Rebah
                              • January 2012
                              • 410

                              #29
                              Vågar man ha räkor utan lock sådär? Tycker dom brukar vara jäkligt rymningsbenägna, och då är jag ändå och tätar alla hål som finns i min 300L soppa där dom bor. Sambon hittade faktiskt en under madrassen när han höll på att bädda, ingen aning hur den lyckades ta sig ändå dit. ("OH F*CK WHAT IS THAT?! WHAT IS THAT?!!"-skottska sambon "Oops! Must've missed a hole somewhere.."-jag)

                              Angående nitrivec så har man bråttom och vill få igång det snabbt så funkar nitrivec bra, har man lite mer tålamod så går det ju utan med. Körde igång några räkkar nyligen med easylife och det har gått bra det med, då åkte räkorna i ett par dagar efter.
                              "The trees move... do you not see it?"

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                #30
                                ja har endast hittat en enda räka utanför akvariet.
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...