Inkörning av 30L räkakvarie.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freddess
    • February 2012
    • 117

    Inkörning av 30L räkakvarie.

    Hej!

    Tänkte snart köra igång mitt räkakvarie på 30L. Planerade invånare är ca 5-7 Svart neontetra och en otocinclus. Antalet räkor vet jag inte riktigt än, förslag? Akvariet kommer att inredas med ebisoil och tätplanteras, innerfilter, ev CO2 och järn (vi har brist här).

    Nu till min fråga, när akvariet står klart och planterat. Kan jag använda mina fiskar att köra in med? Tänkte då ev släppa i dom en vecka efter start (några flingor foder åker i dag ett). Och sedan räkor efter ca fyra veckor.

    Skulle detta funka?
    Mitt Nano 30 l
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    Det tar ca 2 månader innan bra bakterier finns naturligt i karet, innan dess hade jag inte vågat stoppa ner några räkor iaf om du ska ha fisk också.

    Jag hade hellre bara haft i ett gäng räkor och skippat fiskarna nu i början.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Freddess
      • February 2012
      • 117

      #3
      Aha, trevlig. Kul att det finns så många åsikter, dock förvirrande. Läste tvärtom att folk ville vänta med räckorna tills det var helt klart, men det kanske var andra grunder (tex dyra räckor).

      Hur många räckor tror du skulle passa?
      Mitt Nano 30 l

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Ursprungligen postat av rödtoppen
        Det tar ca 2 månader innan bra bakterier finns naturligt i karet, innan dess hade jag inte vågat stoppa ner några räkor iaf om du ska ha fisk också.

        Jag hade hellre bara haft i ett gäng räkor och skippat fiskarna nu i början.
        två månader håller jag inte med om. snarare 4 veckor.

        varför vänta en vecka efter start med fisken?!?! finns iiiiiingen anledning. det är bara slöseri med tid. i med pilotfiskarna på en gång så fort temepen är stabil vilket brukar vara efter nån timme.

        sen mata sparsamt i 4 veckor typ. sen i med räkor. done.

        Kommentar

        • Freddess
          • February 2012
          • 117

          #5
          Oj, tror du mina valda fiskar pallar en (betatest) pilot av karet? Tänker på ev känslighet mm.
          Mitt Nano 30 l

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            valda fiskar?

            Ingen fisk i ett nano på 30 liter efter att det är inkört typ. Det är för litet.

            En liten fisk som puttrar in det blir bra, så har jag gjort. Annars kan du lägga en räka på ytan som får flyta runt och gotta till sig, då kommer det igång.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Freddess
              • February 2012
              • 117

              #7
              Vilken är kännsligast, räkor eller fisken?

              Inte ens några små tetror?
              Mitt Nano 30 l

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                mjo du kan ju micro-rasbora.

                tetror funkar inte nej. de behvöer större.

                eller kör in med räkorna. det har jag gjort o det går bra.

                Kommentar

                • Freddess
                  • February 2012
                  • 117

                  #9
                  Jo, då blir kanske nog det istället. Inte ens den lilla malen? Antal räkor du rekar?

                  Sido spår. I handlen finns både ett fluval för 1295 och ett aquael för 599. Varför denna stora skillnad på två tillsynes identiska paket...?
                  Senast redigerad av Freddess; 16 February 2012, 13:01.
                  Mitt Nano 30 l

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    malen funkar inte heller. varför ska du ha en mal när du har räkor!??!

                    vilka filter tittar du på? länka till dom eller skriv modellen. eller är det hela karen menar du?=

                    räkor kan du nog har typ 50 st i ett sånt kar.

                    Kommentar

                    • Freddess
                      • February 2012
                      • 117

                      #11
                      Det är hela set med fileter:




                      Tja äter räkorna bort alger så behövs den ju inte.
                      Mitt Nano 30 l

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Amanoräkor äter väl alger, men inte de övriga. Men har du bra balans i karet så får du inga alger heller Har haft igång mitt räkkar på 12 l i två år nu till sommaren och typ skrapat rutorna två gånger på den tiden... Stabilaste karet jag haft trots den ringa storleken. Enda "problemet" nu är att de gamla räkorna har börjat dö av ålder så jag skulle behöva fylla på beståndet lite

                        Kommentar

                        • rödtoppen
                          • June 2006
                          • 3148

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          räkor kan du nog har typ 50 st i ett sånt kar.
                          Inte 50 räkor direkt.

                          Jag hade nog börjat med 6 körsbärsräkor, inte mer.


                          Nu i början måste du ha i Nitrivec, får du nitrit ryker räkorna ..

                          Vill du gärna ha fisk i akvariet så kan du ha Endlersguppy (fast ska du ha både fisk och räkor så köp inte dem samtidigt nu ibörjan)
                          / dtoppen /

                          Kommentar

                          • Freddess
                            • February 2012
                            • 117

                            #14
                            Någon som vet varför fluval är dubbelt så dyr som aqauel?
                            Mitt Nano 30 l

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              nej klart inte BÖRJA med 50 räkor, men du kan nog nästan ha det sen i slutändan. iaf 30 st

                              nitrivec behövs inte alls! man bör hålla kemikalierna så långt från karet som möjligt så länge som möjligt. det är bara sista utvägen.

                              håller man bara koll så får man inte nitrit. jag har en räkvas på 22 liter o bara kört med räkor o inga medel alls. ingen nitrit eller så.

                              så jag säger ner till nitrivec. det behvöer du knappt om du får nitrit. bara göra rejäla vattenbyten varje dag i typ 5 dagar. har man FORTFARANDE problem sen kan man börja använda nitrivec.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...