metoder för att sänka pH - för- & nackdelar samt erfarenheter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    metoder för att sänka pH - för- & nackdelar samt erfarenheter

    Jag har letat här på forumet men tycker mig inte hittat någon bra tråd som beskriver de olika metoderna för pH-sänkning. (Har jag fel så får ni gärna länka till eventuella trådar.)

    Tycker det skulle vara intressant att höra vad ni använder för metoder för att sänka pH och vad ni har för erfarenheter av de olika metoderna.

    Nu anser jag mig bara vara nybörjare inom vattenkemi, men vad jag har förstått så är tillförseln av co2 den asolut bästa metoden - men även den dyraste. De andra metoderna jag har hört talas om är torv, tillförsel av mäsk, olika pH sänkande preparat samt "inredning" som surar ner vattnet, såsom rötter och blad.
    Finns det fler?
    Och vad är deras för och nackdelar?

    Som sagt, jag (och säkert många andra nybörjare) skulle tycka det vore jätte intressant att höra om era olika erfarenheter!
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    måste tyvärr ställa den absolut viktigaste frågan av dom alla.


    varför sänka ph't ?





    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Ursprungligen postat av Kensa
      måste tyvärr ställa den absolut viktigaste frågan av dom alla.


      varför sänka ph't ?





      .
      Jag har tänkt att hålla dvärgciklider och många av dem kräver ett lågt pH-värde.
      Men med denna tråd menade jag inte att jag har bestämt mig för att sänka pH, jag tycker bara det vore intressant att lära mig mer om olika metoder och dess för- och nackdelar och därefter ta beslut om det är värt att försöka sänka pH-värdet eller inte.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        jag känner inte till någon enda dvärg som kräver ett lågt PH.

        faktum är att jag känner inte till en enda firre som kräver det.


        däremot så kan jag nog hitta en hel hög som skulle säga så här om de kunde tala:


        - jag skiter i att ph't inte är rätt enligt artbeskrivningen
        - håll det bara stabilt
        - mikla inte med en massa kemikalier / co2 / etc om du inte vet vad du gör
        - jag mår som ett överkört päron om ph't svajjar pga att taskig ick daglig koll



        kort och gott.....om du inte på ett fåtal arter skall odla kommerciellt så skit i
        ph't så länge det är stabilt.

        dvärgar från SA brukar vilja ha ~6-7 enligt artbeskrivningar, med normalt svenskt
        kranvatten, lite klassiska rötter i karet, lite vanligt 20% byte varje vecka, så landar
        du på ett ph ssom ligger på cirka 7-8........fnkar hur bra som helst så länge det är
        stabilt......



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • LS10
          • November 2010
          • 258

          #5
          Jag vet att det är väldigt viktigt med ett stabilt pH-värde, men om man kan få både ett stabilt och lågt pH så borde det väl vara det bästa för denna typ av fiskar?
          Jag har knappast tänkt att ha ett pH som svajjar från dag till dag, eller mixa en massa kemikalier utan att jag vet vad jag gör, det är ju därför jag ställer frågor och försöker lära mig - för att veta vad det är jag gör.

          De kanske kan överleva i ett högre pH men vad jag har förstått så kan det vara väldigt svårt att få rommen att utvecklas och ynglena att överleva om pH't är för högt. Men det är nog bättre om någon med erfarenhet av dvärgciklider svarar på det istället för mig.

          Återigen, jag har inte bestämt mig för att jag ska sänka pH-värdet, jag försöker ta reda på så mycket information att jag kan bestämma om det är värt att mixa med eller inte.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            absolut bästa och det enklaste sättet att sänka ph't är isf
            en väl kontrollerad co2 tillförsel.



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Behöver jag säga att jag håller med Kensa till 110%?
              Om du vill mickla med vattnet finns det massor med annat du kan göra!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Om det bara gäller att hålla fisken så funkar kranvatten ofta alldeles utmärkt, enig med ovanstående. En del fisk behöver dock surt vatten för att kunna föröka sig. Relativt enkelt (men fortfarande dyrt) är att införskaffa ett osmosfilter, samt torvfiltrera osmosvattnet med torv av en bra kvalisort. Jag landar mellan pH 4-5 när jag gör så. Blir stabilt också OM du skippar stor växtmassa under vattnet (växternas fotosyntes påverkar pH). Flytväxter är däremot klockers. Brukar växa som galningar i sådant vatten, även om man inte göder.

                Ta det lugnt bara och trixa inte med pH om du har fisk i burken. Lek rundor med vattnet, mät så mycket du kan och se var du landar.
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Att inte mickla i onödan med vattnet är en rimlig utgångspunkt men nu pytsar de i en massa jox så kranvattnet kan ligga uppåt 8.5. Det känns klart överdrivet till många djur, om egentligen 6.5 hade varit mer optimalt så är ju skillnaden faktiskt en faktor på hundra, 6.5 är hundra gånger surare än 8.5. När man kommer upp i trakterna över 8 så börjar också vattenkemin att fungera på ett annat sätt som gör att fiskar med vanlig ämnesomsättning hamnar i svårigheter.

                  Rötter och torv dämpar ju högt pH något och det har också fördelen att det stabiliserar pH. Sänkningen blir kanske inte så stor men man slipper risken för pendlande värden. Det är ju inte heller så stor insats att peta in lite sånt.

                  Koldioxid sänker ju pH men bara så länge man tillför det. Det är alltså inget speciellt stabilt system, händer det något så sticker pH upp igen.

                  Kör man vattnet genom osmos så får man ju ut ett vatten som det är lätt att styra som man vill. Ingen skall dock påstå att det är en smidig hantering, man kan tröttna fort nog på att bära dunkar.

                  Skall man sänka radikalt så är ju kemikalier enklast. Till mina sköldpaddor t ex som har känslig hud och vill ha pH neråt 5 så får har jag i svavelsyra för att knäcka ner vattnet ända dit, jag vet inte riktigt vad de stoppat i på vattenverket numera men det skall till brutal övertalning innan pH sjunker. Svavelsyra är dock inget som är trevligt att hantera och överdoserar man så går det ordentligt åt h-e och det fort. Syror är ju ett effektivt och billigt sätt att knäcka ner ett högt pH men man måste verkligen ta det försiktigt och se vad små doser ger för effekt, är man inte nog omsorgsfull och har lämplig utrustning för att mäta och hantera så är det bättre att låta bli.

                  Det finns ju också diverse grejor att köpa i zooaffären för att sänka pH. Det kan ju vara bra ibland och det innebär mindre risker samtidigt som vissa av de preparaten inte bara sänker pH utan också stabiliserar det. För min del kan jag bara konstatera att jag får ha i fullkomligt orimliga mängder, det funkar inte varken praktiskt eller ekonomiskt.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  Arbetssätt...