Vattenbyte en gång i veckan optimalt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Jag håller med Azur, Byggert, Kensa med flera.
    I vanliga akvarier är det nog bra med ett rejält vattenbyte 1 gång i veckan som riktvärde. Gör man som Kajan så är det smart att följa rekommendationerna för gödningen.
    Själv har jag lite olika rutiner beroende på vad jag har att göra med. Min Sverige burk byts det nog ganska lite vatten i runt 20 % varannan vecka trots normaldos PMDD. Den burken skulle ni nog alla klassa som totalt ingrodd med växter.
    I fiskodlingen med grönvatten jobbar jag med massor av mat och för tillfället runt 4 kg fisk per 1000 l/vatten. Där byter vi i runda slängar 20% om dagen just nu (normalt 10 %). Detta styrs av syre, ammonium, pH och sikt djup. Vi använder naturvatten från en hyffsad grävd brunn. I mina experiment burkar här hemma byter jag ungefär 25 % i veckan utom i lowtech burken där det blir betydligt mindre och i Svartvattnet där jag nu byter 70% pga av rot/barkfärgning osv. Detta är också under inkörning så kvävet är lite oroligt.

    Nu kommer jag tillbaka till mitt tjat om kloramin och buffrat kranvatten. I Sverige har man varit befriad från mycket av detta på grund av mycket bra kommunalt och för all del brunnsvatten i princip alla hem.

    I andra länder är det inte så och detta ställer till problem vilket händer och kommer att hända mer och mer i Sverige. Kloramin knäcker en massa bakterier i akvariet om det blir något så när koncentration exempelvis mer än 25 % vattenbyte. pH buffringen betyder att det vatten vi häller i akvariet har ett betydligt högre pH än det i akvariet. Detta betyder att pH kommer att svaja i motvarande grad.

    Enligt mina erfarenheter av sådant vatten så fungerar aktivt kolfilter bra på vattnet man tillför. Dock kan pH fortfarande vara högt. Oftast fixar man det med exempelvis urluftning.

    Slutledningen av detta är att man inte kan säga vad som är best. Det beror på för många faktorer. Men jag tror det byts onödigt mycket vatten i väl fungerande standard akvarier.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #17
      Jag tror inte det finns bara en sanning när det gäller hur ofta och hur mycket man skall byta, det viktiga är att man gör det. Vilket man sen byter 20 % i veckan eller 30 % var fjortonde dag osv är inte det viktiga, det kan fungera med lite av varje bara det blir gjort.

      Det finns dock ett läge där det kan bli fel. Det är när man skall ge sig på ett sunkigt akvarium där det inte bytts vatten på länge. Så vida man inte vill ge sig på att analysera både kran- och akvarievatten för att bedöma risker så finns det i det läget två saker som kan göras, ett litet vattenbyte, säg högst 10 % eller ett rejält vattenbyte, säg 70 % eller mer. Självklart är det stora vattenbytet en risk, det blir en stor omställning. Det är dock mindre risk än att göra ett byte på säg 30 % eller nåt i den stilen, det som kan hända då är att man driver ammonium över till ammoniak och då kan det vara rätt kört.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av Bygert
        Jag tror inte det finns bara en sanning när det gäller hur ofta och hur mycket man skall byta, det viktiga är att man gör det. Vilket man sen byter 20 % i veckan eller 30 % var fjortonde dag osv är inte det viktiga, det kan fungera med lite av varje bara det blir gjort.

        Det finns dock ett läge där det kan bli fel. Det är när man skall ge sig på ett sunkigt akvarium där det inte bytts vatten på länge. Så vida man inte vill ge sig på att analysera både kran- och akvarievatten för att bedöma risker så finns det i det läget två saker som kan göras, ett litet vattenbyte, säg högst 10 % eller ett rejält vattenbyte, säg 70 % eller mer. Självklart är det stora vattenbytet en risk, det blir en stor omställning. Det är dock mindre risk än att göra ett byte på säg 30 % eller nåt i den stilen, det som kan hända då är att man driver ammonium över till ammoniak och då kan det vara rätt kört.
        Exakt!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av Bygert
          Jag tror inte det finns bara en sanning när det gäller hur ofta och hur mycket man skall byta, det viktiga är att man gör det. Vilket man sen byter 20 % i veckan eller 30 % var fjortonde dag osv är inte det viktiga, det kan fungera med lite av varje bara det blir gjort.

          Det finns dock ett läge där det kan bli fel. Det är när man skall ge sig på ett sunkigt akvarium där det inte bytts vatten på länge. Så vida man inte vill ge sig på att analysera både kran- och akvarievatten för att bedöma risker så finns det i det läget två saker som kan göras, ett litet vattenbyte, säg högst 10 % eller ett rejält vattenbyte, säg 70 % eller mer. Självklart är det stora vattenbytet en risk, det blir en stor omställning. Det är dock mindre risk än att göra ett byte på säg 30 % eller nåt i den stilen, det som kan hända då är att man driver ammonium över till ammoniak och då kan det vara rätt kört.
          Det här med pH, ammonium, bakterie kontroll etc. är klurigare än man tror. Ofta sker inte svängningarna linjärt efter teoretiska formler. Det finns massor med samverkans faktorer som är svåra att väga in. Samma gäller för synergi effekter mellan olika kemikalier och bakterier i vårt vatten. Tar man sedan in temperatur, osv. blir det riktigt stökigt. Speciellt när vi har hand om levande varelser.
          Hur vi än bär oss åt blir det pendeleffekter när vi ersätter en viss mängd vatten med ett vatten av annorlunda komposition. Det finns massor av exempel på detta och logiken säger att det finns vissa magiska gränser exempelvis byta små kvantiteter ofta eller stora kvantiteter sällan. Båda kan vara lika bra eller dåliga.

          Det ända man med säkerhet kan säga är att men oftast gör fel och att tankevurpor är vanliga.

          Det var någon som skrev ”Falsk som vatten” vilket nog är en av de största sanningarna. Lika mycket som friskt/färskt vatten är en ren lögn.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • donic1989
            • April 2010
            • 30

            #20
            jag har aldrig förstått hysterin med o byta vatten en gång i vecka själv fyller ja på när det behövs o tömmer o fyller akvariumet 75% en gång i månaden. det är ett 375l ibland har det inte dunstat så mycket utan då fyller jag oftast bara på eller tömmer det en gång 50% o fyller igen med nytt vatten

            har en sköldpadda och 10 neontetror väl inkört akvarium vart igång mer än 2 år...

            sen vet jag inte om jag gör rätt eller fel men har aldrig haft plötslig död av fiskar elelr liknande o alltid gjort så under dom tiderna jag haft akvarium! ca 14år...

            ämnet kanske redan var besvarat skall läsa igenom...

            har en liten anubia tror jag dom kallas som enda växt. får sallad sköldpaddan/neontetrorna samt lite pellets o fiskfoder 2-3 gånger i veckan...

            inga andra tillsatser överhuvudtaget. ingen aning vad jag har för ph men gissar att jag har bra kranvatten o nog lite lägre ph lite gult vatten ibland ytterst lite.

            samt på tok för liten pump till akvariumet.

            vattnet är dock alltid fräsht och luktar inget.
            Senast redigerad av donic1989; 23 February 2012, 15:39.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              #21
              Ursprungligen postat av donic1989
              jag har aldrig förstått hysterin med o byta vatten en gång i vecka själv fyller ja på när det behövs o tömmer o fyller akvariumet 75% en gång i månaden. det är ett 375l ibland har det inte dunstat så mycket utan då fyller jag oftast bara på eller tömmer det en gång 50% o fyller igen med nytt vatten

              har en sköldpadda och 10 neontetror väl inkört akvarium vart igång mer än 2 år...

              sen vet jag inte om jag gör rätt eller fel men har aldrig haft plötslig död av fiskar elelr liknande o alltid gjort så under dom tiderna jag haft akvarium! ca 14år...

              ämnet kanske redan var besvarat skall läsa igenom...

              har en liten anubia tror jag dom kallas som enda växt. får sallad sköldpaddan/neontetrorna samt lite pellets o fiskfoder 2-3 gånger i veckan...

              inga andra tillsatser överhuvudtaget. ingen aning vad jag har för ph men gissar att jag har bra kranvatten o nog lite lägre ph lite gult vatten ibland ytterst lite.

              samt på tok för liten pump till akvariumet.

              vattnet är dock alltid fräsht och luktar inget.
              Vattensköldpaddor ska erhållas täta vattenbyten, mer att läsa från Agria: http://www.agria.se/smadjur/artikel/...tenskoldpaddor
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • donic1989
                • April 2010
                • 30

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                Vattensköldpaddor ska erhållas täta vattenbyten, mer att läsa från Agria: http://www.agria.se/smadjur/artikel/...tenskoldpaddor
                jo d vet jag men mänskligt misstag ibland har du inte tid till detta när du bor på annan ort och ingen i familjen vill åta sig akvariumet där av vattenbyte en gång i månaden 75% då samt två ursköljningar... ibland oftare skulle nog säga lite oregelbundet ibland. men jag önskar att latheten i mig kunde ta tag o byta lite oftare men inte lätt o åka hem varje helg för o byta vatten samt hinka ur ett akvarim 200liter inte är så skoj. för långt ifrån golvbrunn annars är hävert. skulle inte vilja påstå att min sköldpadda mår dåligt utan är i väldigt bra kondition jämfört med vad jag har sett hos andra.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13109

                  #23
                  Ursprungligen postat av donic1989
                  jo d vet jag men mänskligt misstag ibland har du inte tid till detta när du bor på annan ort och ingen i familjen vill åta sig akvariumet där av vattenbyte en gång i månaden 75% då samt två ursköljningar... ibland oftare skulle nog säga lite oregelbundet ibland. men jag önskar att latheten i mig kunde ta tag o byta lite oftare men inte lätt o åka hem varje helg för o byta vatten samt hinka ur ett akvarim 200liter inte är så skoj. för långt ifrån golvbrunn annars är hävert. skulle inte vilja påstå att min sköldpadda mår dåligt utan är i väldigt bra kondition jämfört med vad jag har sett hos andra.
                  Jaha det beror på att du är borta, du sa nämligen att det va hysteri kring vattenbyte och alltså inte så viktigt! Om du bor på annan ort så tycker jag du ska låta paddan få komma till nån som är villig att ge den den skötsel som den förtjänar, skulle det gälla en hund så skulle åtal för djurplågeri väckas, bara nåt att tänka på tycker jag!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #24
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jaha det beror på att du är borta, du sa nämligen att det va hysteri kring vattenbyte och alltså inte så viktigt! Om du bor på annan ort så tycker jag du ska låta paddan få komma till nån som är villig att ge den den skötsel som den förtjänar, skulle det gälla en hund så skulle åtal för djurplågeri väckas, bara nåt att tänka på tycker jag!

                    Det hade nog varit taskigt att ha hunden i vatten hela tiden från början

                    Är jag nördig? Japp!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • donic1989
                      • April 2010
                      • 30

                      #25
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Jaha det beror på att du är borta, du sa nämligen att det va hysteri kring vattenbyte och alltså inte så viktigt! Om du bor på annan ort så tycker jag du ska låta paddan få komma till nån som är villig att ge den den skötsel som den förtjänar, skulle det gälla en hund så skulle åtal för djurplågeri väckas, bara nåt att tänka på tycker jag!
                      jo men visst hittar du en som är villig att ta hand om en sköldpadda så visst sen kommer den få bra skötsel i maj då jag slutar skolan!

                      gick ju knappt att skänka iväg den andra jag hade :/. utan den fick jag avliva av orsaken att dom fick för trångt i mitt akvarium.

                      för litet egentligen skall alla ha en kubik vatten vilket är en omöjlighet för dom flesta vilket dom inte sa något om för 14 årsen o fortfarande slarvar med detta i djurbutiker...

                      jo mycket väl medveten och önskar att jag kunde sköta om den bättre gäller bara till maj men visst förstår din tanke helt klart!

                      har också insett att pumpen är för liten så den kommer han få bättre. vem vet i framtiden kanske jag kan bygga 1 kubik stort akvarium om ja flyttar till hus med betong källare :P.

                      min mening var från början är att om man inte kan så klarar det sig med en gång i månaden även om oftare är bättre även om det blev lite otydligt. o jag vill inte få stämpel som djurplågare för det är jag verkligen inte...

                      http://i1195.photobucket.com/albums/...r/IMG_0002.jpg så ser det iaf ut tycker int edet ser så illa ut och så ser det ut hela tiden medans jag är borta...
                      Senast redigerad av donic1989; 23 February 2012, 23:26.

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #26
                        Bygert och bossep´s åsikter stämmer bra överens med mina egna. Egentligen inser nog de flesta att frekvens och volym (både på vattenmängd och akvarierymd) beror av hur många olika ingående faktorer somhelst.
                        Belastning, vattenkvalité, växtmängd, och fiskart är väl fyra tunga faktorer, men hur mycket själva bytet inverkar dels genom förändrade värden och den balansrubbning som ofrånkomligen sker, är nog knepig att exakt förutsäga.
                        Alla otaliga problem med oförutsedd algtillväxt av olika slag tyder på det, tycker jag.

                        Själv har jag tidigare haft fiskarter som lever i såväl floder, dammansamlingar, som översvämmade åkrar med grumligt vatten Där har vattenbyten varit i storleksordningen 10% en gång i månaden kanske. (fiskodlarna som byter mer sällan än så).
                        Nu kommer jag snart ha en besättning bestående av AT-dats och pilsnabba stimfiskar. Båda arterna vill ha god cirkulation och tätare vattenbyten, så då blir det varje vecka.

                        Sammanfattningsvis för att återgå till topic: hur långt är ett snöre? : )

                        Kommentar

                        Arbetssätt...