Vattenbyte en gång i veckan optimalt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anki L
    • August 2011
    • 606

    Vattenbyte en gång i veckan optimalt?

    Är det så att vattenbyte en gång i veckan är det bästa på ett i övrigt väl funkande kar? Stör man om man tex byter två gånger? Kan det bli för mycket eller är det bara för sällan som kan ställa till det? Sitter här och funderar lite på söndagsförmiddagen....
    350 l
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    säg att du gör ett vattenbyte på 20 liter i veckan, då gör det nog inget om du gör två fast på 10 liter vardera.

    Kommentar

    • Anki L
      • August 2011
      • 606

      #3
      Så borde det ju vara...undra vilket som är bättre då?
      350 l

      Kommentar

      • drlavey
        • October 2011
        • 217

        #4
        Det ultimata skall väl vara att byta 10% / ett par gånger / dag om jag fattat det hela rätt! Fast det beror väl på vilken fisk vi pratar om!
        100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
        640 L SA, Bland annat Diskus
        450 L Viktoria ciklider

        Kommentar

        • Anki L
          • August 2011
          • 606

          #5
          Jag tror jag ska testa att ta lite mindre byten men oftare ett tag...
          350 l

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Mindre byten stressar ju fisken mindre men är sämre på att föra bort oönskade ämnen. Ta t ex ett akvarium med hundra liter vatten och 100 mg/l nitrat som man vill ha ner till 30. Byter man 70 % är man där direkt. Byter man 25 % så är man nästan i mål efter fyra byten, hundra liter vatten bytt. Byter man 10 % så får man byta 11 - 12 gånger för att nå målet, mycket mer besvär och vatten alltså.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Det viktigaste är att göra lika alltid om man vill undvika alger
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Vad som är optimalt beror på belastning. Man gör vattenbyten framförallt för att bli av med näringssalter (nitrat och fosfat) som byggs upp i akvariet, men även för att återställa pH och andra salter, och hur ofta och hur stora vattenbyten man behöver göra beror alltså på hur mycket foder man ger, vilket foder man ger, hur mycket växter man har, hur stort akvariet är, hur varmt akvariet är, hur mycket filtrering man har, vilket pH...

                10% i veckan brukar ges som rekommendation, men det är nog sällan egentligen optimalt: har man låg belastning och andra sätt att exportera näring ur akvariet (exv skördar växter) kanske man egentligen aldrig behöver göra vattenbyten, har man massor av stora rovfiskar i ett oinrett kar kanske man måste byta 100% varje dag. Är man osäker var ens eget akvarium ligger på den skalan är nog 10-20% i veckan ett bra riktvärde.

                Om det vatten man byter med är av god kvalitet (och kranvattnet i sverige är normalt bra) kan man inte byta för mycket eller för ofta. Det är dessutom effektivare att göra ett stort vattenbyte än flera små (t.ex. gör man ett stort 50% vattenbyte blir man av med 50% av överskottet av näringssalterna i akvariet men gör man fem st. 10% vattenbyten blir man bara av med 40%).

                Det är alltså inte alltid nödvändigt att göra vattenbyten varje vecka, men det är säkrare att göra för täta och för stora vattenbyten än för sällan och för små. De flesta problem folk har med sina fiskar är egentligen problem med vattenkvaliteten, och det finns inga problem med vattenkvaliteten som inte kan fixas genom stora och upprepade vattenbyten med vatten av god kvalitet.

                Det finns vissa specialtyper av akvarier som är lite annorlunda, framförallt extrema svartvattenkar och high-tech växtkar, men de som har såna akvarier vet vad som gäller för dem.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • drlavey
                  • October 2011
                  • 217

                  #9
                  Fast om man hela tiden gör vattenbyten, säg 10 % 2 ggr / dag.

                  Så byggs ju aldrig nitrit och salt halter upp till nivåer så att de kräver ett 50% vattenbyten?

                  Jag inser såklart vilket arbete detta kräver men frågan var ju vad det optimala är!
                  100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                  640 L SA, Bland annat Diskus
                  450 L Viktoria ciklider

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av drlavey
                    Fast om man hela tiden gör vattenbyten, säg 10 % 2 ggr / dag.

                    Så byggs ju aldrig nitrit och salt halter upp till nivåer så att de kräver ett 50% vattenbyten?

                    Jag inser såklart vilket arbete detta kräver men frågan var ju vad det optimala är!
                    Visst kan man det, men då har man ju bara optimerat för vattenkvalitet, inte för arbetsinsats - att jobba mer än man behöver är ju inte optimalt!

                    10-20% i veckan räcker med råge om det inte hänt nåt särskilt med akvariet (t.ex. att nån tappat hela matburken i karet).

                    Offentliga akvarier har ofta genomströmningskar, dvs vattnet byts hela tiden ut mot nytt rent vatten, men de har förstås lite annan budget och lite andra krav på sina akvarier än vad en hemma-akvarist har.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • drlavey
                      • October 2011
                      • 217

                      #11
                      Jag funderar på hur man skall lösa ett automatiskt vattenbytes system, det är ju inte så svårt egentligen men det blir ju en del rör! När det blir hus blir det ett sådant! =)
                      100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                      640 L SA, Bland annat Diskus
                      450 L Viktoria ciklider

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Ursprungligen postat av drlavey
                        Jag funderar på hur man skall lösa ett automatiskt vattenbytes system, det är ju inte så svårt egentligen men det blir ju en del rör! När det blir hus blir det ett sådant! =)
                        Så tänkte jag med men det har inte blivit och anledningen till det är att jag ändå behöver sköta om karet en gång i veckan och det är lättare att ansa bland växterna när det är mindre vatten i det.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • drlavey
                          • October 2011
                          • 217

                          #13
                          För all del! Och sedan är det ju något rogivande med att sköta om karen! Men om man vill hålla "optimal" vattenkvalitet kanske det är att tänka på! Sen beror det ju på vad man har för målsättning med sina kar, kanske är viktigare än man tänkt odla än om man bara har för sällskaps skull!
                          100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                          640 L SA, Bland annat Diskus
                          450 L Viktoria ciklider

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            jag byter 30% i veckan i alla mina kar. ett 900, ett 560, ett 110 och ett 30 (30 o 110 är lite speciella så där byter jag oftare)
                            Men jag göder med pmdd också och då är det viktigt att hålla den näringsbalansen jämn, vilket man gör lättast med vb.
                            Sen när jag inte göder så byter jag ändå 30% i veckan. fiskarna verkar mår redigt bra efter varje vattenbyte och fiskar som mår bra är ju det akvaristen vill
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              tips från en som fick idén att istället för att byta 60-70 liter i veckan
                              i ett 240 kar till 1o liter om dagen.

                              iden var ju att det måste ju vara mindre otrevligt för firrarna att
                              byta lite varje dag istället för allt varje söndagsmorgon.

                              gick skitbra i två veckor.


                              sedan orkade jag inte med att plocka fram alla grejer 1 gång om dagen.

                              man tröttnar rätt fort på det.


                              tebax till 1 ggn / vecka.


                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...