Nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Eidesdotter
    Fantastisk hjälp man får här, tack båda två!



    Undrar lite kring detta. I bruksanvisningen till mina mätstickor står det så här: "Vattenväxter använder endast nitrat i små mängder, medan alger frodas av det." Är det fel eller föråldrad info alltså?

    Ja, ska absolut köpa dropptest istället. Nåt märke som är särskilt pålitligt?

    Och en fråga till: finns det någon allt-i-ett-gödning som funkar? Är lite lat o bekväm o slipper gärna mixa o blanda om det är möjligt...
    Det är mycket delade meningar om det här med just Nitrat, växter och alger.
    Jag k an bara svara vad som gäller i mina akvarier, dammar och sjöar men jag kan ju ha alldeles fel.
    Min absoluta uppfattning är att nitrat tas upp av växter i ganska stor omfattning.
    En del av problemet är nog att 1 mg/l ammonium bildar avsevärt mer Nitrat än sin egen vikt. Kommer inte på rak arm på hur mycket. Därför kan det tyckas att man inte blir av med det via växterna.
    Man måste helt enkelt titta på mängden eller vikten av kväve atomerna i respektive molekyl.
    Jag tror inte på stickor! Kompisen köpte special stickor för ammonium/ammoniak från tetra i går och vi testade i dag mot deras egen ammonium/ammoniak samt min test från Merck. Stickan visade 0,5 mg/l och Tetras dropptest runt 2 mg/l och den Merck 2,6 mg/l.
    Så jag tror lika lite på deras uppgifter om Nitrat som stickor! I ovanstående exempel hade mina fiskar kunnat vara döda innan stickan gav utslag!
    Jag vet faktiskt inte vilka bra tester man kan få tag på i Sverige som inte kostar mer än akvariet, vilket proffsgrejor gör. Jag är också intresserad eftersom detta är en rejäl kostnad för mig.

    Jag inte att det finns någon allt i ett lösning som fungerar. Det blir helt enkelt kemiska reaktioner mellan de olika delarna (jag kan ha fel här)! PMDD är busenkelt att blanda ihop och dosera. Min dotterson som fyllde 9 i går fixar det.
    Vi har helt enkelt blandat så han doserar en kork från vardera 3 flaskor var fredag. Dock slarvas det en del med vattenbyten som tycks vara lurigare eller kanske tyngre?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #17
      När det gäller alger kontra vanliga växter och olika kväveformer så finns det minst sagt olika ideer. Med tanke på fiskarna skall man dock helst inte ha nitrit och nämnvärt av ammonium/ammoniak samt hålla nitraten inom rimliga gränser. Så det löser sig väl lite ajälv det där.

      När det gäller PMDD så kan det säkert vara bra ibland men det här är helt fel läge. Finns det redan för mycket nitrat så skall man inte pytsa i nåt som innehåller nitrat, det gör problemet värre. Först när problemet med nitrat är löst kan man fundera på PMDD om man känner för att pröva det. I nuläget är det mer läge att fundera på om det går att sätta lite fart på växterna med att tillföra annan näring, främst järn. Tropica plantenäring / Mastergrow är en bra variant för att tillföra järn och annan mikronäring. Dock inte sorten med ett +, den innehåller kväve och det var det ju mer än nog av just nu ändå.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av Bygert
        När det gäller alger kontra vanliga växter och olika kväveformer så finns det minst sagt olika ideer. Med tanke på fiskarna skall man dock helst inte ha nitrit och nämnvärt av ammonium/ammoniak samt hålla nitraten inom rimliga gränser. Så det löser sig väl lite ajälv det där.

        När det gäller PMDD så kan det säkert vara bra ibland men det här är helt fel läge. Finns det redan för mycket nitrat så skall man inte pytsa i nåt som innehåller nitrat, det gör problemet värre. Först när problemet med nitrat är löst kan man fundera på PMDD om man känner för att pröva det. I nuläget är det mer läge att fundera på om det går att sätta lite fart på växterna med att tillföra annan näring, främst järn. Tropica plantenäring / Mastergrow är en bra variant för att tillföra järn och annan mikronäring. Dock inte sorten med ett +, den innehåller kväve och det var det ju mer än nog av just nu ändå.
        Låter som ett mycket bra förslag tycker jag. Har hört mycket bra om Tropicas grejor. Har för mig att + innehåller kväve i form av ammonium. Funkar bra när man odlar emersed men som du säger ingenting man skall tillsätta ett akvarium.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Eidesdotter
          • December 2009
          • 219

          #19
          *skriver upp dropptest och Tropica aquacare utan + på inköpslistan*

          Ni är guld!

          Kommentar

          • TheRoblin
            • July 2007
            • 310

            #20
            Bra inköpslista! Du har ett fint kar, med fina växter! De verkar vara "långsamväxande". Rätta mig om jag har fel, men om du stoppar i någon snabbväxande växt såsom Hygrofelia Polysperma ect kan den ta till sig ganska mycket nitrat, förutsatt att rätt mängd spårämnen finns i karet!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Ursprungligen postat av TheRoblin
              Bra inköpslista! Du har ett fint kar, med fina växter! De verkar vara "långsamväxande". Rätta mig om jag har fel, men om du stoppar i någon snabbväxande växt såsom Hygrofelia Polysperma ect kan den ta till sig ganska mycket nitrat, förutsatt att rätt mängd spårämnen finns i karet!
              Nitrat blir man bäst av med via vattenbyten.
              Spårämnen i all ära men man behöver hela kedjan av näring för att saker och ting skall funka.
              L:C:N:P:S = Ljus, Kol, Kväve, Fosfor och spårämnen. Dessutom bör dessa vara något så när i proportion med varandra.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Eidesdotter
                • December 2009
                • 219

                #22
                Ja, de är riktiga långsamväxare, alla mina växter.
                Men en kombination av bra frekvens på vattenbytena, lite extra till växterna och några växter med större växtkraft kanske vore bra?

                Har inte köpt nåt på min fina inköpslista än. Hittade inget dropptest i butiken och av någon anledning kom jag därifrån med en annan sorts mätsticka än den jag har, men dock en mätsticka, bara för nitrat. Dyr var den också. Och en föreläsning om hur krångliga dropptester är att använda, men den var gratis. Hur meckigt är det egentligen att mäta nitrat med dropptest, ni som vet?

                Har inte kommit åt att byta vatten enligt mitt schema heller, pga sjukdom, men nu ska jag nog orka. (Fasar lite inför mätningen, lär väl ligga över 250 igen nu...) Mätte nu. Låg mellan 100 o 250 enligt den nya stickan (som f.ö. ger exakt samma resultat som mina gamla... Och jag har förstås ingen aning om ifall den är att lita på.) *går och hämtar hinkarna och häverten*

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av Eidesdotter
                  Ja, de är riktiga långsamväxare, alla mina växter.
                  Men en kombination av bra frekvens på vattenbytena, lite extra till växterna och några växter med större växtkraft kanske vore bra?

                  Har inte köpt nåt på min fina inköpslista än. Hittade inget dropptest i butiken och av någon anledning kom jag därifrån med en annan sorts mätsticka än den jag har, men dock en mätsticka, bara för nitrat. Dyr var den också. Och en föreläsning om hur krångliga dropptester är att använda, men den var gratis. Hur meckigt är det egentligen att mäta nitrat med dropptest, ni som vet?

                  Har inte kommit åt att byta vatten enligt mitt schema heller, pga sjukdom, men nu ska jag nog orka. (Fasar lite inför mätningen, lär väl ligga över 250 igen nu...) Mätte nu. Låg mellan 100 o 250 enligt den nya stickan (som f.ö. ger exakt samma resultat som mina gamla... Och jag har förstås ingen aning om ifall den är att lita på.) *går och hämtar hinkarna och häverten*
                  Om du inte har nitrat I kranvattnet så kan du göra en enkel test vilket man ofta använder när man testar ”starkt vatten”. Ta en ½ liter akvarievatten som du blandar med en ½ liter kranvatten. Då skall testen visa exakt hälften av akvarievattnets halt. Du kan också testa med 1 dl akvarievatten och 9 dl kranvatten. Då skall det visa exakt en tiondel av akvarievattnets halt. Rent kranvatten skall visa 0.
                  Funkar det inte så, så kan du slänga testen. Nitrat testerna brukar vara de mest komplicerade akvarietesten då de oftast fungerar genom att omvandla Nitrat till Nitrit. Men de som tillverkar dessa brukar nog göra dessa så enkla som möjligt. Det är je ett bra säljargument om normala människor kan använda dessa.
                  Det kan också ta lite tid att lära sig tolka färgskalor mm.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Eidesdotter
                    • December 2009
                    • 219

                    #24
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Rent kranvatten skall visa 0.
                    Jag mätte kranvattnet nu och det visar 10. Möjligen någon liten aning under 10, men absolut inte 0. Jag gjorde resten av testet du tipsade om ändå, och det följde mönstret snällt (med en liten ökning pga de där 10, som jag tolkade det, så jag antar att testet fungerar som det ska), men alltså, jag har nitrat i kranvattnet...! Känns lite...fel.
                    Vad gör man?

                    (Jämförde med mina gamla teststickor nu, de ger antydan till utslag på nitrat i kranvattnet, men inte så tydligt som de nya stickorna.)

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Ursprungligen postat av Eidesdotter
                      Jag mätte kranvattnet nu och det visar 10. Möjligen någon liten aning under 10, men absolut inte 0. Jag gjorde resten av testet du tipsade om ändå, och det följde mönstret snällt (med en liten ökning pga de där 10, som jag tolkade det, så jag antar att testet fungerar som det ska), men alltså, jag har nitrat i kranvattnet...! Känns lite...fel.
                      Vad gör man?

                      (Jämförde med mina gamla teststickor nu, de ger antydan till utslag på nitrat i kranvattnet, men inte så tydligt som de nya stickorna.)
                      Om du har kommunalt vatten så skall det inte finnas någon nitrat! Har du egen brunn kan du lämna in ett prov till komunen eller att lab.
                      Men jag tror du skall ge upp stickorna och skaffa riktiga test grejor, dvs. dropp test.
                      Jag föredrar att inte mäta och bara gå påfingertoppskänsla eller luktsinne.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Eidesdotter
                        • December 2009
                        • 219

                        #26
                        Jag har kommunalt vatten. Ska beställa dropptest nu och sluta gissa och noja och hålla på. Är Sera pålitligt?

                        Kommentar

                        • Rebah
                          • January 2012
                          • 410

                          #27
                          Har precis skaffat seras dropptester då mina stickor verkade visa ganska ordentligt fel. Har startat upp ett litet 40L kar nämligen och gjorde ett sticktest som såg ut ungefär som jag väntade med men kH låg på över 20 vilket lät smått omöjligt. Så skaffade dropptesterna istället och de visade på 5 Nog visste jag att de inte var exakta dom där stickorna men det var ju lite skillnad. Använder andra sera grejer (mat å vitaminer etc) så därför jag valde deras egentligen, verkar funka men har ju bara testat det enda karet. Kan alltid testa lite annat med om du inte skaffat tester än, om det nu hjälper. Tycker inte det är särskilt krångligt alls med dropptester förresten, rätt kul faktiskt.
                          "The trees move... do you not see it?"

                          Kommentar

                          • Eidesdotter
                            • December 2009
                            • 219

                            #28
                            Jag har sedan tidigare Seras pH-dropptest och det har aldrig känts krångligt på något vis, men akvariehandlaren som skrämde upp mig lite angående just nitratdropptester sade att det var pulver som skulle blandas och att det var helt avgörande att man räknade rätt exakt på sekunden när man väntade osv. Många moment som kunde gå fel menade han. Men jag provar själv så får jag se. Ska ju ändå köpa Tropical växtnäring på nätet, beställer nitrattesten från samma ställe.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...