Nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eidesdotter
    • December 2009
    • 219

    Nitrat

    Mitt 220-l kar funkar rätt bra nu. Växterna är OK (för att vara i mitt kar, jag är inte bra på akvarieväxter...), fiskarna verkar må fantastiskt och ett stort algproblem jag drogs med tidigare har försvunnit tack vare nedkortad belysningstid (och siameser).

    Vattentesterna (mätstickor... Ja, jag ska skaffa dropptest...) visar noll nitrit men höga nitratvärden (som värst 250 mg/l). Har en egen delteori om varför men ingen lösning: när jag hade mitt stora algproblem togs ju säkerligen en del nitrat upp av algerna, sedan försvann algerna väldigt plötsligt (inom loppet av en vecka) och då borde det ju blivit ett överskott som inte togs upp längre?

    Men vad göra? Och finns det andra viktigare orsaker till de höga värdena?

    Jag har bytt 30% ett par gånger och då får jag ner nitraten ett halv eller ett steg, men det går upp igen efter bara ett par tre dagar.

    Jag har rätt mkt fisk i nu och det blir en del matande, är medveten om det. Hjälper det att sätta i fler växter eller är det bara till marginell nytta? Dra ner på fiskbeståndet? Mata mindre? Byta en j-a massa vatten jätteofta?

    Är också fundersam över hur illa det verkligen kan vara, med tanke på att fiskarna ser piggare och finare ut än någonsin... Är mätstickor så totalt opålitliga? (De är nyinköpta.)

    (Börjar känna att hela det här inlägget är onödigt innan jag köpt ett bättre test...)
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av Eidesdotter
    Mitt 220-l kar funkar rätt bra nu. Växterna är OK (för att vara i mitt kar, jag är inte bra på akvarieväxter...), fiskarna verkar må fantastiskt och ett stort algproblem jag drogs med tidigare har försvunnit tack vare nedkortad belysningstid (och siameser).

    Vattentesterna (mätstickor... Ja, jag ska skaffa dropptest...) visar noll nitrit men höga nitratvärden (som värst 250 mg/l). Har en egen delteori om varför men ingen lösning: när jag hade mitt stora algproblem togs ju säkerligen en del nitrat upp av algerna, sedan försvann algerna väldigt plötsligt (inom loppet av en vecka) och då borde det ju blivit ett överskott som inte togs upp längre?

    Men vad göra? Och finns det andra viktigare orsaker till de höga värdena?

    Visst har du sk

    Jag har bytt 30% ett par gånger och då får jag ner nitraten ett halv eller ett steg, men det går upp igen efter bara ett par tre dagar.

    Jag har rätt mkt fisk i nu och det blir en del matande, är medveten om det. Hjälper det att sätta i fler växter eller är det bara till marginell nytta? Dra ner på fiskbeståndet? Mata mindre? Byta en j-a massa vatten jätteofta?

    Är också fundersam över hur illa det verkligen kan vara, med tanke på att fiskarna ser piggare och finare ut än någonsin... Är mätstickor så totalt opålitliga? (De är nyinköpta.)

    (Börjar känna att hela det här inlägget är onödigt innan jag köpt ett bättre test...)
    Hejsan!

    Du menar väl, att nitratvärdet ligger på 25mg/l och inte på 250mg/l. Ligger det på 25, så är det ok.

    //Inger
    Senast redigerad av Inger H; 03 February 2012, 11:56.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Eidesdotter
      • December 2009
      • 219

      #3
      Hej Inger! Nej, jag menar 250 mg/l, hade det varit 25 hade jag inte oroat mig. Just nu ligger det på 100 mg/l enligt mätstickorna (körde ett par på raken, båda visade samma).
      Läser lite noggrannare i testet och ser att de där menar att 100 är den övre acceptabla gränsen i akvarium, men jag har på andra håll hört att det är 50...
      Nä..., dropptest ska införskaffas...

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Du är på rätt väg i dit tänk men jag vill bara repetera ett par saker.

        Utan ammonium ingen nitrit
        utan nitrit ingen nitrat. Om du inte tillsätter det i form av gödning.

        Det ser ut så här protein -> ammonium->nitrit->nitrat. Sedan blir det lite högre vikt vart efter så mg/l blir högre och högre.

        Att nitrat bildas beror då på att du har bra aktivitet i ditt filter.

        Algerna försvann nog för att nitratet rusade upp inte tvärs om. Dom gillar ammonium och när det började brytas ned försvann de eller rättare sagt gick ned på sparlåga.

        Växter gillar däremot nitrat men kan inte ta det till sig om det är något annat som saknas exempelvis fosfor eller spårämnen. Normalt blir det hela baletten när fiskmat bryts ned även i fiskarnas matsmältning men så höga värden som du har så saknas antingen växter eller komplett näring till dessa.

        Har du i något annat än vatten och fiskmat? Gödning, nitrivec eller annat?

        Om inte växterna klarar av att ta till sig nitratet så fixar du det med vattenbyte. Men kom ihåg att du då minskar all annan näring också.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Eidesdotter
          • December 2009
          • 219

          #5
          Tack för ditt svar!

          Satte in ett filterhörn för några månader sedan. Ett något överdimensionerat filterhörn dock. Tror jag. Vet inte varför jag tog till så, medlemmar här sade att det räckte med mindre, men ja, jag vet inte hur jag tänkte där... Kan det i sig ha med saken att göra? Att det finns för mkt plats för bakterierna att bo på, eller spelar det ingen roll i det här fallet?

          Jag har ingen gödning alls till växterna, har aldrig lyckats sätta mig in i den världen.
          Nitrivec använder jag vid vattenbyten. Och Auquatan för att bli av med kloraminet i vårt kranvatten.
          Klicka på bilden för större version

Namn: Karet_jan.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,3 KB
ID: 2138889
          Lägger in en bild på karet. Togs för nån vecka sedan. Som synes är det en del bruna blad på växterna så något fattas dem helt klart.

          Men jag ska absolut byta tester. Mina mätstickor påstår att mitt vatten har 6,4 pH idag medan Seras dropptest för pH säger 7,5. Nåt är fel nånstans.

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av Eidesdotter
            Tack för ditt svar!

            Satte in ett filterhörn för några månader sedan. Ett något överdimensionerat filterhörn dock. Tror jag. Vet inte varför jag tog till så, medlemmar här sade att det räckte med mindre, men ja, jag vet inte hur jag tänkte där... Kan det i sig ha med saken att göra? Att det finns för mkt plats för bakterierna att bo på, eller spelar det ingen roll i det här fallet?

            Jag har ingen gödning alls till växterna, har aldrig lyckats sätta mig in i den världen.
            Nitrivec använder jag vid vattenbyten. Och Auquatan för att bli av med kloraminet i vårt kranvatten.
            [ATTACH=CONFIG]51197[/ATTACH]
            Lägger in en bild på karet. Togs för nån vecka sedan. Som synes är det en del bruna blad på växterna så något fattas dem helt klart.

            Men jag ska absolut byta tester. Mina mätstickor påstår att mitt vatten har 6,4 pH idag medan Seras dropptest för pH säger 7,5. Nåt är fel nånstans.
            Det där filterhörnet ser riktigt bra ut! Grattis!

            Det kan inte bli förstort. Skall se om jag kan förklara.

            Om du stoppar i 1 gram fiskmat i akvariet så blir det i princip kvar i akvariet.

            Fiskarna kommer att äta då växer dom men stannar i akvariet. Dom gör av med lite som energi men du tillför ju också det i form av ljus etc.

            Det mesta av fiskmaten passerar oftast mer eller mindre revy genom kroppen och kommer ut i form av kiss och bajs. Sedan missar fiskarna att äta upp en del mat och då tar bakterier hand om kalaset (samma gäng som tar hand om fiskbajs och döda växtdelar).
            När bakterierna knaprat i sig detta kommer det ut en hel del avfall från dom också. Kol och syre blir CO2, Proteinerna blir kväve, fosfor passerar i princip bara förbi. Vad dessa bakterier behöver förutom mat är syre! Och i stora mängder relativt sätt.
            Sedan tar andra bakterier över och omvandlar kvävet till olika saker. Ammonium, Nitrit, Nitrat är huvud stadierna och bildas i nämnd ordning. Man kan också säga att kväve är giftigare ju färskare det är!

            Så för att få bort maten när den har fullföljt sin uppgift byter man vatten, klipper ned och tar bort växter (har inte förklarat det), tar bort fisk och andra djur som slutat sina dagar.

            Som du ser kan det inte bli mer Nitrat än vad du stoppar i så ditt filter kan inte bli vare sig för bra eller för stort.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Eidesdotter
              • December 2009
              • 219

              #7
              Ursprungligen postat av bossep
              Det där filterhörnet ser riktigt bra ut! Grattis!
              Tack!

              Och tusen tack för dina tålmodiga förklaringar!
              Orkar du dra en om växterna och gödningen också?

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ok skall dra lite om gödning,
                Det finns ett mirakelmedel som heter PMDD! Nåja jag kör utan det just nu men av andra orsaker.
                Vad dina växter behöver är en hel del olika former av näring, dessa är i huvudsak:

                Kol, i form av CO2. Som du såg i den andra posten så producerar bakterier det samt fiskarna. Men just kolet är det som oftast är begränsande för undervattensväxter. Dock är dessa anpassade till detta. Det är en av orsakerna till att landväxter inte funkar så bra under vattnet.

                Innan vi går vidare så vill jag också räkna in ljus till gödning fast det kanske inte riktigt hör hit. Jag tror det var broder defdac (som har kommit på mycket klurigt) som började med den förklaringen.

                Sedan har vi Kväve. Detta är nog den största stötestenen vi har. Men här gäller samma som med bakterier.
                Först blir det Ammonium/Ammoniak detta älskas av allt grönt Cyanobakterier, alger och växter. Men ogillas starkt av fisk och andra djur. Om inte alger och växter kan slicka i sig ammoniumet så blir det mat till bakterier.

                De gör om detta till Nitrit vilket vi lärt oss är direkt skadligt för fisk och andra djur. Vad man också säger är att växter och alger inte kan tillgodogöra sig det. Detta hoppas jag kunna bevisa är fel så småningom i alla fall vissa växter och alger kan ta detta till sig som näring.

                Av Nitriten blir det sedan Nitrat. Detta kan växter ta till sig om de ”lär” sig det. Alger tycks ha problem med detta av någon anledning och enligt mina erfarenheter så är det främst de encelliga som har detta problem. Alger som mer liknar växter tycks klara detta bättre. Det är nog inte riktigt bevisat hur detta hänger ihop men man kan dra nytta av det för att minska algmängden.
                Vi skall dock komma ihåg att en hög nitrathalt inte motverkar alger om det finns kväve i form av ammonium och kanske Nitrit i vattnet. De tre formerna kan existera samtidigt och gör det men i ganska låga koncentrationer.

                Fosfor: är kanske det enklaste och behövs för allt grönt men ställer inte till allt för mycket problem i normala fall.
                Man brukar kalla detta och hur mycket av var för C:N:P ratio.

                Sedan har vi en viktig grupp som man kallar spårämnen. Dessa finns i små mängder och är bland annat Järn, koppar, zink, mm.
                Sedan behövs det lite annat såsom Kalium, Natrium, etc. men det finns oftast i vattnet eller tillsammans i lösning med de övriga ämnena.

                PMDD innehåller allt det här, förutom kol och ljus och man vet exakt vad det är i pulver och soppor. Vilket jag ser som mycket viktigt!
                Man doserar detta vanligen enligt något som kallas Estimative Index. Detta bygger på att man doserar så mycket att ingen enskild del blir limiterande. Sedan byter man vatten och tar bort en del av det som blir kvar. För att sedan fylla på samma mängd igen. Man har räknat ut mängderna så att det aldrig skall uppstå skadliga nivåer för våra vanligaste akvariedjur. Man måste dock anpassa det hela lite efter mängden växter, ljus och kolmängd. Men med standard dos kommer man långt.
                Senast redigerad av bossep; 05 February 2012, 15:13.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Nahoj79
                  • January 2012
                  • 96

                  #9
                  Har följt tråden med spänning och inläggen från bossep är mycket intressanta (som vanligt). Men det kändes som att det skett några ordförväxlingar mellan nitrat och nitrit i texten. Eller är jag fel på det?
                  Johan
                  En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                  Kommentar

                  • Anki L
                    • August 2011
                    • 606

                    #10
                    Strålande Bosse!
                    350 l

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Jo, Bosse har rört till det nån gång med nitrit/nitrat, annars är det ju ungefär så som han beskriver det. Det går i o f s att utvidga det ytterligare genom att ta in luftkväve, ammoniak, urea och lite till men det blir liksom inte enklare att veta vad man skall göra åt höga nitratvärden för den skull.

                      När det mäts så höga nitratvärden och akvariet så långt jag kan se har en del växter och om än en hel del fisk i alla fall inte är extremt överbelastat så tycker jag du skall börja med att göra två saker. Det ena är att skaffa ett säkrare test. Stickor duger till att fånga upp på ett ungefär hur läget är men det är allt annat än precisionsmätning. Köp ett dropptest, det är väl använda pengar i det här läget.

                      Det andra du skall göra när du skaffat ett bättre test är att för säkerhets skull inte bara mäta i akvariet utan kolla vattenledningsvattnet också. Det är inte så troligt att det är där du har problemet men det är ju fort gjort att kontrollera och skulle du ha mycket nitrat i vattnet så är det bra att veta både för dig och för akvariet. Troligen kan du utesluta vattenledningsvattnet som bov, annars så får du gå vidare utifrån att du har ett stort problem.

                      Ammonium och i synnerhet partnern ammoniak är inte bra att ha nåt nämnvärt av. Nitrit är ett elände. Nitrat är inte så illa men absolut skadligt om det är för mycket. 250 mg/l, om det nu verkligen var det, är definitivt skadligt för fisk, åtminstone på sikt. 100 mg/l är väl nån slags övre gräns för hur mycket det kan bli innan man kan utgå från att det är skadligt. Det är bättre att ligga långt lägre, 30 kan väl kännas som ett någorlunda rimligt mål.

                      För att bli av med problemet kan det vara bättre att ta till ett rejält vattenbyte, kanske 70 % eller nåt i den stilen. Med små vattenbyten tar det evigheter att komma ner. Sen gäller det ju att hålla koll och få till en vattenbytesregim som ser till att värdet inte sticker igen.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Det var som...
                        Jag vet att jag skriver fel på både nitrit och nitrat samt ammonium and ammoniak i bland. Jag lider nämligen av någon form av dyslexi. Jag skall se om jag kan korrigera detta.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Kan ni kolla om det står rätt nu?
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Håller med Bygert i allt där.
                            Hade jag missat ammoniak? Det skulle i så fall ha stått i mitt inlägg.
                            Det finns sannolikt en hel massa mellansteg i kvävekedjan som vi inte pratar om normalt.
                            Dessutom så slutar den där den började med atmosfärisk kväve. Jag har dock tagit för vana att börja med ammonium och sluta med nitrat. Annars blir det bara rörigare.
                            Skulle man gå vidare med denitrifieringen så blir det onödigt jobbigt då man oftast byter vatten och blir av med nitratet den vägen.

                            Stickor!!! Detta otyg borde förbjudas. Det har nog dödats fler fiskar med det än något annat.
                            Man fattar helt enkelt fel beslut när man har fel värden! Att många dropptester också visar en del fel gör inte saken bättre. Ofta gäller detta just Nitrat tycks det som.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Eidesdotter
                              • December 2009
                              • 219

                              #15
                              Fantastisk hjälp man får här, tack båda två!

                              Ursprungligen postat av bossep
                              Vad man också säger är att växter och alger inte kan tillgodogöra sig det. Detta hoppas jag kunna bevisa är fel så småningom i alla fall vissa växter och alger kan ta detta till sig som näring.

                              Av Nitriten blir det sedan Nitrat. Detta kan växter ta till sig om de ”lär” sig det. Alger tycks ha problem med detta av någon anledning och enligt mina erfarenheter så är det främst de encelliga som har detta problem. Alger som mer liknar växter tycks klara detta bättre.
                              Undrar lite kring detta. I bruksanvisningen till mina mätstickor står det så här: "Vattenväxter använder endast nitrat i små mängder, medan alger frodas av det." Är det fel eller föråldrad info alltså?

                              Ja, ska absolut köpa dropptest istället. Nåt märke som är särskilt pålitligt?

                              Och en fråga till: finns det någon allt-i-ett-gödning som funkar? Är lite lat o bekväm o slipper gärna mixa o blanda om det är möjligt...
                              Senast redigerad av Eidesdotter; 05 February 2012, 21:29.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...