Nedbrytning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockholger
    • September 2011
    • 78

    Nedbrytning

    Behöver höra era åsikter kring nedbrytningen i mitt Malawikar som är Juwel rio 240.
    Jag tycker att det blir för mycket skit (avföring) på botten. Invånare är 18 Mbunas och en pleco. Filtret är Juwel original på 600l/h, därtill sitter det en streamer på 1100l/h i karet. Jag har ett 15cm lager med blästersand i botten samt en hel del rätt stora stenar. Fodret är växelvis AN Afr. Cichlid energyfood och AN Spirulina Excel Cichlid food. Jag är hyfsat säker på att jag inte matar för mycket. Följde råden för uppstarten och matade med ca två kulor per individ till en början och har ökat till ca det dubbla nu ca fyra månader efter uppstarten. En anledning till att jag inte tror att jag matar för mycket är att mina Acei är lite för magra om man jämför med de bilder jag finner på dessa. Detta kan iofs bero på för hård konkurrens med Rödzebrorna som ser mer normala ut. Därtill bir det Auratusar i baljan. Streamern är riktad snett upp mot ytan och i motstående ände riktas filtrets utblås snett neråt.
  • malawijanne
    • October 2006
    • 504

    #2
    Vattenbyte och vattenbyte minst 50% i veckan om du har rätt vatten i kranen plus ett innerfilter till på ca 1000 liter, så kommer du att få bättre balans i baljan.Janne
    Ursprungligen postat av Rockholger
    Behöver höra era åsikter kring nedbrytningen i mitt Malawikar som är Juwel rio 240.
    Jag tycker att det blir för mycket skit (avföring) på botten. Invånare är 18 Mbunas och en pleco. Filtret är Juwel original på 600l/h, därtill sitter det en streamer på 1100l/h i karet. Jag har ett 15cm lager med blästersand i botten samt en hel del rätt stora stenar. Fodret är växelvis AN Afr. Cichlid energyfood och AN Spirulina Excel Cichlid food. Jag är hyfsat säker på att jag inte matar för mycket. Följde råden för uppstarten och matade med ca två kulor per individ till en början och har ökat till ca det dubbla nu ca fyra månader efter uppstarten. En anledning till att jag inte tror att jag matar för mycket är att mina Acei är lite för magra om man jämför med de bilder jag finner på dessa. Detta kan iofs bero på för hård konkurrens med Rödzebrorna som ser mer normala ut. Därtill bir det Auratusar i baljan. Streamern är riktad snett upp mot ytan och i motstående ände riktas filtrets utblås snett neråt.

    Kommentar

    • Rockholger
      • September 2011
      • 78

      #3
      Får alltså öka mangden vatten jag byter varje vecka, ligger på ca 25-30% nu. Angående filter har jag för mig att du Janne sagt att juwels filter bör räcka? Kanske läge att spana in ett ytterfilter då jag inte vill ha mer teknik i karet. Vilken kapacitet bör detta ha isf om jag samtidigt kör originalfiltret?

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #4
        Jag har nog skrivit att det är ett bra filter juwel originalfilter, men att det räcker till fiskarna, beror ju på hur stora och hur många man har, men 18 st st vuxna mbuna i ett 240, så kan det vara bra att ha en pump till, du får lite bättre marginaler, det plus lite mera vattenbyten gör nog susen.

        Skulle du sedan få för dig att kanske spetsa till dina färger på dina malawisar,så skulle jag rekommendera dig att bara köra hemgjord räkmix, den bryts också lättare ner i filtret än vad pellets gör.Janne
        Ursprungligen postat av Rockholger
        Får alltså öka mangden vatten jag byter varje vecka, ligger på ca 25-30% nu. Angående filter har jag för mig att du Janne sagt att juwels filter bör räcka? Kanske läge att spana in ett ytterfilter då jag inte vill ha mer teknik i karet. Vilken kapacitet bör detta ha isf om jag samtidigt kör originalfiltret?

        Kommentar

        • Rockholger
          • September 2011
          • 78

          #5
          Tack för svar Janne. Ni som har lite koll på filter, är Aquael turbofilter 1000 ett bra val? Blir nästan lite misstänksam med tanke på priset. Och vad är den stora skillnaden mellan detta filter och samma tillverkares Unifilter 1000? Ingen stor skillnad i pris mellan dessa. Eller ska man satsa på deras 1500 tillsammans med juwels originalfilter på 600l + streamer på 1100l eller är det overkill?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Rockholger
            Ni som har lite koll på filter, är Aquael turbofilter 1000 ett bra val? Blir nästan lite misstänksam med tanke på priset. Och vad är den stora skillnaden mellan detta filter och samma tillverkares Unifilter 1000? Ingen stor skillnad i pris mellan dessa. Eller ska man satsa på deras 1500 tillsammans med juwels originalfilter på 600l + streamer på 1100l eller är det overkill?
            Aquaels nya turbo-serie 1000,1500,2000 är utmärkta filter och med en riktigt bra pump, kvalitén överträffar priset Unifilter har däremot så lite filtermaterial så den borde gå under benämningen "cirkulationspump med insugsskydd"!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Rockholger
              • September 2011
              • 78

              #7
              Ok. Har sett tidigare att du rekommenderat detta filter. Men vad säger du om frågan 1000 kontra 1500 i ett 240liters kar tillsammans med min övriga setup?

              Kommentar

              Arbetssätt...