Bottenfilter - ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    Bottenfilter - ytterfilter

    Jag funderar på att byta ut mitt bottenfilter till ett ytterfilter och samtidigt byta gruset.. går det eller ska jag avvakta med grusbytet?
    Tänker mest på om jag förlorar alla bra bakterier på kuppen , är det bättre att samköra filterna i nån månad för säkerthetsskull?
    / dtoppen /
  • Elisabeth Hansen
    • June 2009
    • 43

    #2
    Får jag fråga anledningen till att du vill byta ut ditt bottenfilter?

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Jag vill kunna plantera lite växter..är lite trött på att bara kunna ha javaormbunke och liknande växter sen är jag lite nyfiken på ytterfilter överlag..
      / dtoppen /

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #4
        Jag hade samkört i ett par månader så att ditt ytterfilter har kommit igång ordentligt.Janne
        malawi.forum24.se[


        QUOTE=rödtoppen;1571367]Jag funderar på att byta ut mitt bottenfilter till ett ytterfilter och samtidigt byta gruset.. går det eller ska jag avvakta med grusbytet?
        Tänker mest på om jag förlorar alla bra bakterier på kuppen , är det bättre att samköra filterna i nån månad för säkerthetsskull?[/QUOTE]

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av rödtoppen
          Jag vill kunna plantera lite växter..är lite trött på att bara kunna ha javaormbunke och liknande växter sen är jag lite nyfiken på ytterfilter överlag..
          Intressant, i detta karet hade jag bottenfilter... http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...liter&cat=1129
          Men jag hade med gjort som Janne föreslår.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av rödtoppen
            Jag funderar på att byta ut mitt bottenfilter till ett ytterfilter och samtidigt byta gruset.. går det eller ska jag avvakta med grusbytet?
            Tänker mest på om jag förlorar alla bra bakterier på kuppen , är det bättre att samköra filterna i nån månad för säkerthetsskull?
            Du kan göra hur du vill med filtren men absolut inte byta grus i samma veva!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #7
              Jag får väl samköra dem och byta gruset när jag tar bort bottenfiltert.
              Ursprungligen postat av ansjo
              Intressant, i detta karet hade jag bottenfilter... http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...liter&cat=1129
              Men jag hade med gjort som Janne föreslår.
              Mitt bottenfilter täcker hela botten gjorde ditt det också?
              / dtoppen /

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Nope, bara ca 30% som man bör ha...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Om du nu skall sluta med bottenfilter så skulle jag som de andra säger samköra. Sedan skulle jag helt enkelt lämna plattorna kvar i botten. Eventuellt röret också vilket kan komma till användning vid gödsling, etc.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  Arbetssätt...