fråga om Ph och kH.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramona
    • June 2004
    • 7

    fråga om Ph och kH.....

    Gjorde en mätning på vattnet i mitt 260l kar idag, har ett Ph på 7 - 7,5 och ett kH på 3-4. Enligt det jag läst och det jag fattar så är mitt kH för lågt, eller? Vad händer i karet med dessa värden? Jag har ganska mycket växter, vattenbyte 1 gång i veckan på 70 l. Göder med pmdd. Har massa jäkla guppy som ynglar av sig och ca 15 neontetror och 2 kuhliåla. Hade två ancistrus men de dog, därför undrar jag om vattenvärderna orsakade deras död. Karet har varit igång sen juni 2011. Vad gör jag ?
    Ramona
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #2
    Vad gäller pH och KH så låter det perfekt (droptest?). Min erfarenhet av kommunalt Göteborgsvatten KH 3-4 är att det är fungerar väldigt bra. Regelbundna delvattenbyten var eller varannan vecka säkerställer också ett stabilt vatten. Så dina ancistrus måste drabbats av något annat.

    Kommentar

    • Ramona
      • June 2004
      • 7

      #3
      Ja dropptest. Inte kommunalt Göteborgsvatten utan Vårgårda vatten i egen brunn:-D fiskarna i karet nu verkar trivas . Ancistrusarna dog med en veckas mellanrum. Provade även en äppelsnäcka den dog inom några dagar:-( har jag bara otur eller är vattenkvaliten ostabil så en del arter dör? Guppy verkar trivas i alla fall, färggranna är dom men hade varit kul med någon annan sort oxå;-) men tills jag får kläm på vattnet får det vänta med nya invånare:-D
      Ramona

      Kommentar

      Arbetssätt...