Ph värde behöver sänkas - tips och råd tack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kelpielady
    • February 2011
    • 8

    Ph värde behöver sänkas - tips och råd tack

    Sonen och maken gjorde ett delbyte på vattnet i sonens lilla akvarie och missade att hälla i beredningsmedel och tyvärr strök några fiskar med någon dag senare. (maken är inte så haj...förlåt ordvitsen... på detta med fiskar) Räddade över de kvarvarande fiskarna; egenuppfödda platys och eldtetror (utom två malar) till dotterns akvarie så länge och jag gjorde prover på vattnet som visade på nitrit och PH värde under 5. Nitriten har jag nu fått ordning på efter ca 4-5 dagar men PHvärdet är fortfarande för surt.

    Läste om natriumbikarbonat kunde höja värdet men vad blir doseringen till detta lilla 40 liter karet? Och hur mycket vattenbyte bör man göra i samband med detta? Ska jag även hälla i vattenberedningsmedel vid vatten bytet eller blir det nån motverkande effekt? Ska jag ta upp malarna oxå i samband med denna manöver? De två kvarvarande malarna mår bra.

    Fiskarna som flyttades över mår prima och är väldigt pigga så jag tror det måste vara vattnet som gjorde detta....och dotterns kar har ca 6,5-7 i PH och ingen nitrit.

    //Marie
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ursprungligen postat av kelpielady
    Sonen och maken gjorde ett delbyte på vattnet i sonens lilla akvarie och missade att hälla i beredningsmedel och tyvärr strök några fiskar med någon dag senare. (maken är inte så haj...förlåt ordvitsen... på detta med fiskar) Räddade över de kvarvarande fiskarna; egenuppfödda platys och eldtetror (utom två malar) till dotterns akvarie så länge och jag gjorde prover på vattnet som visade på nitrit och PH värde under 5. Nitriten har jag nu fått ordning på efter ca 4-5 dagar men PHvärdet är fortfarande för surt.

    Läste om natriumbikarbonat kunde höja värdet men vad blir doseringen till detta lilla 40 liter karet? Och hur mycket vattenbyte bör man göra i samband med detta? Ska jag även hälla i vattenberedningsmedel vid vatten bytet eller blir det nån motverkande effekt? Ska jag ta upp malarna oxå i samband med denna manöver? De två kvarvarande malarna mår bra.

    Fiskarna som flyttades över mår prima och är väldigt pigga så jag tror det måste vara vattnet som gjorde detta....och dotterns kar har ca 6,5-7 i PH och ingen nitrit.

    //Marie
    Se till att göra ett delvattenbyte på ca 30% VARJE vecka så håller sig PH från att sjunka så mycket och håll inte på med PH höjande preparat, det kan medföra problem när du har problem med vattenvärdena!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Först tycker jag att du skall kolla vad du har för pH i kranvattnet, det kan ju säga en del om läget. När du har ett akvarium med rimligt pH och ett med väldigt lågt så bör du ju också fundera på vad det kan bero på. Skillnad inredning, belastning, vattenbyten? Kan du komma på varför det blivit så lågt pH i ett kar så har du ju lättare att göra nåt åt det.

      Bikarbonat är bra, utöver att höja pH något så kommer det att stabilisera vattnet så du undviker att få svängningar i pH. Förslagsvis har du i en tesked och ser vad det får för effekt, efter ett dygn eller så kan du ha i mer.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      Arbetssätt...