temperatursänkning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anki L
    • August 2011
    • 606

    temperatursänkning

    När jag gör vattenbyten sänker jag ju vattentemperaturen men ibland tycker jag det blir lite för häftig sänkning. Hur mycket är ok utan att malarna och Botiorna tar skada? Nu föll den nog nästan fem grader...
    350 l
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    5 grader är nog att överdriva för en del arter, men 3 grader är i alla fall OK för de allra flesta.

    Varför byter du bara med kallvatten?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Anki L
      • August 2011
      • 606

      #3
      Hade inte riktigt tänkt ha det så kallt. Men 3 grader brukar den nog falla men när det blev fem grader idag blev jag lite orolig. Så mycket har jag aldrig haft.
      Jag får hoppas de fixar detta då...
      350 l

      Kommentar

      • Berserken
        • December 2005
        • 472

        #4
        Byter själv med kallt.Men med praktbotior hadde jag nog inte vågat då de är lite känsliga

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Men varför kallvatten? Vad tror ni det är för farliga saker i ett tempererat vatten?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Berserken
            • December 2005
            • 472

            #6
            Jag byter inte så mycket åt gången.Skulle jag byta mycket så hadde jag tagit temererat så klart.Brukar bara gå ner 2-3 grader vid bytet

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Men varför kallvatten? Vad tror ni det är för farliga saker i ett tempererat vatten?
              Koppar t.ex ?

              Hemma hos mig är det mycket koppar i varmvattnet, hos andra är det inte så. Jag har alltså mätt och om man inte har mätt är det bara meningslösa gissningar.


              Tobbe

              Kommentar

              • Anki L
                • August 2011
                • 606

                #8
                Jag får nog börja ta något varmare...är rädd att det blir för häftigt för Botiorna och malarna.
                350 l

                Kommentar

                • ecco
                  • November 2010
                  • 500

                  #9
                  Då jag själv har praktbotier i ett kar (18st i ett 300 liter) så löste jag det hela med att ha en fodertunna som mellan "förvaring" av vatten. Bara spola tunnan full och låta det stå några timmar för att få rumstemperatur. Sedan gör man vattenbytet men hjälp av en liten pump och en meter slang. Funkar kanon och sänker tempen med endast en grad. Tunnan rymmer ca 50 liter så det blir en ok storlek på vattenbytet.
                  Sambons blogg om våra akvarium.
                  http://mizan3.bloggsida.se/
                  Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Men varför kallvatten? Vad tror ni det är för farliga saker i ett tempererat vatten?

                    jag byter med kallvatten. (inte det kallaste) för att simulera regnperiod. fiskarna tenderar att bli mer lekvilliga då

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      man behöver inte dra på det kallaste som kan komma ur kranen.

                      bor man i villa så tenderar det att rusa ner till en bra bit under 10 grader på vintern.

                      lägger man på bara lite värme på vattnet, så att det kanske håller 15-20 grader,
                      så får man regnperiodseffekten.

                      har för mig att när jag bytte i mitt 240 liters, cirka 50 liter nytt "kallt vatten" på cirka 15-20 grader, så sjönk
                      hela karet från 26/27 till 22/23, vilket verkade vara helt OK för alla fiskar, och dåvarnde scalarer fick alltid
                      tuppjuck på lek då.



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Jag tror inte dina fiskar tar någon som helst skada så länge sluttemperaturen i akvariet efter vattenbyte är över 20 grader.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...