En fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jak_99
    • January 2012
    • 22

    En fråga

    Jag har en fråga
    kan man göra hela vattenbyten med sand och allt?
    Jag har gjort det det funkade bra när jag fick mycket alger nu har jag köpt 2 malar som äter upp alla alger
    Var det rätt att göra det?
    vissa säger att hela vatten byten skadar fiskarna
    är det sant?

    Med vänlig hälsning, jacke
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    hela vattenbyten är totalt förkastligt om inte:


    => man skall stänga ner karet helt och hållet, och starta upp på nytt, med allt vad det nu innebär.

    => man har drabbats av en allvarlig förgiftning, ex fått ner formalin, cyanid, eller liknande i karet.



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Jak_99
      • January 2012
      • 22

      #3
      Vad menar du med starta upp karet igen
      vad innebär det?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        när man har toatlt tröttnat på karet, och vill börja om.

        men eftersom processen att starta en kar från nytt är ganska tidskrävande¨, beroende
        på setup så mellan 3-12 månader, så måste man ju i praktiken hysa dagens invånare
        någon annanstans, antingen ge bort / sälja allt, eller stoppa ner i ett annat kar,

        så är det ju knappast man gör varje vecka,


        att man genom att byta så mycket vatten bara försärvar hela bakteriefloran och därmed
        riskerar nitritförgiftning, och fisk som mår skit / dör, gör det bara ännu dummare.....



        ...
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        Arbetssätt...