nitrit och nitrat värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #31
    Ursprungligen postat av bossep
    Jag skulle vara lite försiktig med nitrivec.
    Då blir frågan Varför?? kom inte och Skyll på att du är en tjurig gammal gubbe igen, du ger ett förvånansvärt postivt intryck för det mesta
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Ursprungligen postat av åheim
      Då blir frågan Varför?? kom inte och Skyll på att du är en tjurig gammal gubbe igen, du ger ett förvånansvärt postivt intryck för det mesta
      För att det troligtvis innehåller typ bentonit lera som binder ammonium, vilket kanske kan vara bra samt troligtvis näring för bakterier. Jag litar inte på saker som inte har varudeklaration. Gammalmodig och försiktig kanske?
      Jag kan inte riktigt förstå varför man skall ha i bakterienäring när det är på sista steget. Därimot kan exempelvis nitrivec vara bra när man startar ett helt sterilt akvarium.
      Salt samma som man har på bordet minskar skadorna från nitrit.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #33
        Ursprungligen postat av bossep
        För att det troligtvis innehåller typ bentonit lera som binder ammonium, vilket kanske kan vara bra samt troligtvis näring för bakterier. Jag litar inte på saker som inte har varudeklaration. Gammalmodig och försiktig kanske?
        Jag kan inte riktigt förstå varför man skall ha i bakterienäring när det är på sista steget. Därimot kan exempelvis nitrivec vara bra när man startar ett helt sterilt akvarium.
        Salt samma som man har på bordet minskar skadorna från nitrit.
        Jag är ganska säker på att nitrivec inte innehåller bentonit-lera eftersom det då skulle grumla vattnet, däremot easy-life (vattenberedningsmedel) innehåller nog bentonit-lera för det grumlar vattnet. Ntrivec främjar väl alla steg i nitrifieringen och det är väl bra att ge det en skjuts om man får problem, man ska givetvis se över orsaken och kanske förbättra filtreringen!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av åheim
          Jag är ganska säker på att nitrivec inte innehåller bentonit-lera eftersom det då skulle grumla vattnet, däremot easy-life (vattenberedningsmedel) innehåller nog bentonit-lera för det grumlar vattnet. Ntrivec främjar väl alla steg i nitrifieringen och det är väl bra att ge det en skjuts om man får problem, man ska givetvis se över orsaken och kanske förbättra filtreringen!
          Jag tror eftersom jag inte vet vad som är i flaskorna att det mestadels är någon form av organiskt kol och kanske någon form av protein. Detta bör sätta igång en bakteriekultur. Det kan också innehålla något som binder ammonium bentonit var bara en spekulation. Jag har använt bakteriekulturer med växlande framgång men aeroba sådana är riktigt känsliga. Oftast har dom en mycket begränsad lagringstid och ganska strikta regler hur de skall lagras. Den metod som oftast funkar bäst är vanlig hederlig organisk matjord. Det finns en hel del bakterier och näring för dessa i det.
          Om det skall befrämja alla steg så mäste det innehålla minst 2 saker ammonium och nitrit. detta är vad de bakterier vi vill ha knaprar i sig.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • hultman90
            • December 2011
            • 29

            #35
            okej jag har gjort små vatten byten i 4 dagar en gång om dagen men inget resultat! börjar bli nojig nu!! men om det inte har sänkts i mån så gör jag nog som bossep säger 50% vatten byte i med beredningsmedel, men bosse menade du att jag skulle hälla i beredningsmedlet i de 50 % som finns kvar i karet då? ska jag då hälla i för alla 30 liter eller för 15 liter ? ursäkta min tröghet

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #36
              Små byten hjälper Inte! Om testet skriker rött byter man 50%. Du måste späda ut eländet.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #37
                Du häller naturligtvis i för alla 30 liter.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #38
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Du häller naturligtvis i för alla 30 liter.
                  Liten tanke vurpa här eller?
                  Det spelar nog inte så stor roll egentligen men det är vattnet man slår i det skall doseras för och i.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Små byten hjälper Inte! Om testet skriker rött byter man 50%. Du måste späda ut eländet.
                    Exakt. Med 50% byte halverar du mängden Nitrit. Om du nu har 1 mg/l så blir det 0.5 mg/l efter ett 50 % byte.
                    Anv änder du salt skall du också lägga till halv dos av det.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #40
                      Ja, tankevurpan är ett faktum Tänkte första gången dosering i 30 liter vatten
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • hultman90
                        • December 2011
                        • 29

                        #41
                        tack!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13130

                          #42
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Exakt. Med 50% byte halverar du mängden Nitrit. Om du nu har 1 mg/l så blir det 0.5 mg/l efter ett 50 % byte.
                          Anv änder du salt skall du också lägga till halv dos av det.
                          Som han säger själv har han gjort mindre vattenbyten i 4 dgr helt utan resultat och nu föreslår du 50% och det kommer troligen ge en tillfällig logisk sänkning eftersom han spär ut nitriten, men strax därefter kommer den sannolikt vara lika hög igen eller troligen ännu högre, boomerangeffekt kallas det Sista gången jag kommer säga det i den här tråden tillsätt nitrivec för att förkorta tiden fisken ska behöva utsättas för detta gift!
                          Senast redigerad av åheim; 11 January 2012, 20:50.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #43
                            Jag har fått för mig att nitrivec innehåller "filterbakterier" ??? Det är säkert någon som vet.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #44
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Som han säger själv har han gjort mindre vattenbyten i 4 dgr helt utan resultat och nu föreslår du 50% och det kommer troligen ge en tillfällig logisk sänkning eftersom han spär ut nitriten, men strax därefter kommer den sannolikt vara lika hög igen eller troligen ännu högre, boomerangeffekt kallas det Sista gången jag kommer säga det i den här tråden tillsätt nitrivec för att förkorta tiden fisken ska behöva utsättas för detta gift!
                              Det var väldigt vad du tar i!
                              Varför tar vi inte en diskution på PM i stället bara du och jag? Då slipper vi trötta ut de andra.
                              Jag är riktigt intresserad av dina åsikter och jag kan vara helt fel ute och ha fel.
                              Jag skriver till dig.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13130

                                #45
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Det var väldigt vad du tar i!
                                Varför tar vi inte en diskution på PM i stället bara du och jag? Då slipper vi trötta ut de andra.
                                Jag är riktigt intresserad av dina åsikter och jag kan vara helt fel ute och ha fel.
                                Jag skriver till dig.
                                Nejdå jag menar inte att ta i! Det kanske kan tyckas att det är lite hårt uttryckt när jag läser mitt inlägg i efterhand Jag är inte ute efter vem som har rätt eller fel men jag vet att nitrivec har en väldigt god effekt vid såna här problem och vill att trådskaparen (och andra med samma problem) ska snappa upp det och ge det en chans! Du har mycket bra ideér Bossep och kunskap men just i den här frågan går vi i clinch med varann (den ilskna gubben var menat till den dumma boomerangen)
                                Senast redigerad av åheim; 11 January 2012, 22:06.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...