nitrit och nitrat värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hultman90
    • December 2011
    • 29

    nitrit och nitrat värde

    hej! nu har mitt nanokar varit igång i ca 3 veckor och värderna har varit bra inget nitrit och inget nitrat, men i helgen så var vi i väg och i går när jag kom hem så låg nitrit på 1 och nitrat 10 och en endler guppy borta! funderar på vad som kan ha orsakat detta? kan det va den försvunna guppyn som e orsaken eller kan det va att jag har för mycket växt gödning? har doserat efter det som står på flaskan! matat sparsamt och bara varannan dag? gjorde ett vatten byte direkt i går plus att jag kontrollerade pumpen så att inte guppy satt fast där. värdet är det samma i dag läste att man kunde tillsätta salt vad tycker ni? ska in i em och köpa akvarium salt!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    salt hjälper knappt.

    ne gör 50% vattenbyte varje dag i ett par dagar. nitriten har du fått pga för mycket matning och fisken. hur stort är karet?

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Men om du mäter upp högre Nitrat borde Nitriten inte vara ett problem. Ammonium-nitrit-Nitrat så du borde inte ha problem. Nitrathalten ska ligga på 25 ppm, det är ett bra riktvärde..

      Mätstickor!?
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • hultman90
        • December 2011
        • 29

        #4
        men tycker jag har gett så jätte lite mat 4 pärlor på 4 fiskar, det är mätstickor är det jag har?

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Jag tror att de driver med dig!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • hultman90
            • December 2011
            • 29

            #6
            vadå driver med mig? e nybörjare med just vatten värden så känner mig otroligt korkad när jag försöker lära mig allt om hitan och ditan haha

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              det mathias menar är att mätstickor inte är särskillt pålitliga. de kan spöka lite grann . så köp gärna dropptester istället.

              du svarade inte på hur stort kar du har?

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Och eftersom du mäter upp Nitrat så är ju processen igång, dropptester tar dig närmare sanningen
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • hultman90
                  • December 2011
                  • 29

                  #9
                  då fattar jag! okej ja jag har förståt de då de är jäkligt svårt att mäta värdena då färgerna är jätte lika varandra! har ett 30 liters kar!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13109

                    #10
                    Ursprungligen postat av hultman90
                    hej! nu har mitt nanokar varit igång i ca 3 veckor och värderna har varit bra inget nitrit och inget nitrat, men i helgen så var vi i väg och i går när jag kom hem så låg nitrit på 1 och nitrat 10 och en endler guppy borta! funderar på vad som kan ha orsakat detta? kan det va den försvunna guppyn som e orsaken eller kan det va att jag har för mycket växt gödning? har doserat efter det som står på flaskan! matat sparsamt och bara varannan dag? gjorde ett vatten byte direkt i går plus att jag kontrollerade pumpen så att inte guppy satt fast där. värdet är det samma i dag läste att man kunde tillsätta salt vad tycker ni? ska in i em och köpa akvarium salt!
                    Ja tillsätt genast en tsk salt, det lindrar nitritens skadeverkan! Du bör tillsätta en bakteriekultur (ex nitrivec) för att hjälpa igång nitrifikationen! Och stoppa matningen tills nitriten är på noll!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ovanstående inlägg är I princip korrekta. Men jag har litet tillägg.
                      Vad för växtnäring använder du? Om kvävet är som ammonium så blir ett eventuellt överskott Nitrit.
                      Den döda guppyn kan vara en större orsak till nitriten än maten. Det är ren matematik. Både fiskmat och fisk innehåller protein som blir ammonium som blir Nitrit. Så om du matar mer än guppyns vikt är det matens fel. Matar du mindre är det guppyns fel.

                      Jag är ordentligt trött på det här med svältning av fiskar och att även erfarna akvarister förordar i det närmaste svältkost. Fiskar som växer skall ha mat med hög proteinhalt i ungefär relation 10% mat i relation till kroppsvikt per dag när de är yngel. Sedan kan man minska till runt 3 % när fisken är fullvuxen.

                      Det är klart att man inte skall vräka i 100% eller mer men i ett växtkar eller ett akvarium med fungerande filter skall man kunna mata rejält men med förstånd. Matar man 2 ggr om dagen så är 5 minutersregeln ett bra system för våra vanligaste fiskar.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • hultman90
                        • December 2011
                        • 29

                        #12
                        okej just de här med maten så står det i princip överallt att i ett nystartat akvarium så skall man vara överdrivet snål med maten så det är därför jag snålat första veckan. jag har easy life carbo och easy life fit och platstart som tablett till växterna tack alla för svaren alla kanon forum!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Skaffa ordentliga tester, i alla fall för nitrit. Det vinner du på :=)
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • hultman90
                            • December 2011
                            • 29

                            #14
                            okej blir att köra in till staden i mån och köpa salt då gubben hade köpt hem köks salt ehmm... och nya vatten tester använde mig utav bakterie flora bio digest e det någon som vet om det e värt att köpa en till kapsel och häla i?

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              gubben hade köpt rätt Kökssalt är asbra och 100 gånger billigare. Säger någon till dig att det ska vara utan jod så luras de med dig!
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...