nitrit och nitrat värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #16
    Sen, Mecka inte med vattnet för mycket, helst inte alls!
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • hultman90
      • December 2011
      • 29

      #17
      haha blir knäpp snart XD gjorde vist ett vatten byte till nyss kankse inte var så bra då! men hällde inte i något men han köpte jozo salt med jod hur mycket skall jag hälla i då? 30 liter som sagt! tack så jätte mycket för alla tips åter igen! har inte haft akvarium på 7 år så mycket att lära sig igen!!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Om vi tänker såhär:

        Om det inte är något fel med vattnet, varför byter ni då? Allt bra som ni byggt upp fasas ut till noll snart. Ni vet ju faktiskt inte hur värdena ser ut alls.

        Ni förlänger perioden avsevärt när ni gör såhär. Felaktiga tester har haft ihjäl rätt mycket mer fisk än svenskt kranvatten, det törs jag lova er!

        Ser fisken slö ut? kippar den luft vid ytan? då ska man byta vatten, det kan jag köpa. Lever de på som vanligt, då ser jag inte någon anledning till panik.

        Meckar man mycket med vattnet skiter man sig i handen tillslut, då blir det tråkigt med akvarium..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • hultman90
          • December 2011
          • 29

          #19
          låter inte alls fel du! fiskarna simmar alert men simmar en del upp mot ytan men om jag inte minns fel så brukar gyppy hålla sig till vid ytan en del? eller är jag ute och cyklar?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #20
            Ursprungligen postat av bossep

            Jag är ordentligt trött på det här med svältning av fiskar och att även erfarna akvarister förordar i det närmaste svältkost. Fiskar som växer skall ha mat med hög proteinhalt i ungefär relation 10% mat i relation till kroppsvikt per dag när de är yngel. Sedan kan man minska till runt 3 % när fisken är fullvuxen.

            Det är klart att man inte skall vräka i 100% eller mer men i ett växtkar eller ett akvarium med fungerande filter skall man kunna mata rejält men med förstånd. Matar man 2 ggr om dagen så är 5 minutersregeln ett bra system för våra vanligaste fiskar.
            Jag förespråkar totalt matstopp vid nitrit för att komma tillrätta med höga nivåer! Jag ser ingen anledning att "svälta" fiskar i fungerande kar, jag matar mina fiskar 1-2ggr per dag och så att alla individer kan förse sig! Jag ser ingen nytta med att mana folk att göda sina fiskar eftersom säkert 90% av alla som slutar med akvarium gör det pga att fisken dött och oftast till följd av övermatning "de ser ju så hungriga ut" syndromet
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Ursprungligen postat av åheim
              Jag förespråkar totalt matstopp vid nitrit för att komma tillrätta med höga nivåer! Jag ser ingen anledning att "svälta" fiskar i fungerande kar, jag matar mina fiskar 1-2ggr per dag och så att alla individer kan förse sig! Jag ser ingen nytta med att mana folk att göda sina fiskar eftersom säkert 90% av alla som slutar med akvarium gör det pga att fisken dött och oftast till följd av övermatning "de ser ju så hungriga ut" syndromet
              Jodå vist matas det ihjäl en massa fisk i världen! Men om man ser till att fisken äter upp käket på 5 minuter så skall akvariesystemet palla för detta utan problem. Om inte har man för mycket fiskar i det eller för lite växter eller ett biologiskt filter som inte funkar. Då får man rätta till det.
              Om man ser lite Nitrit vid uppstart så är medicinen att byta vatten tills nivån blir acceptabel. Då skall man använda något vattenpreparat som klarar kloramin. Detta vatten + vattenberedningsmedel bör man blanda i hink innan man vickar i det i akvariet.
              Det måste till lite nitrit för att bakterierna som gör om detta till Nitrat skall komma i gång.
              Ser man till att mata ungefär lika mycket var dag blir det snabbt balans. Mycket snabbare än om man matar, stoppar, matar osv. De enda som gillar det är cyanobakterier.
              Edit: Vad är för höga nitrit nivåer?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #22
                Nitrit som ligger över den lägsta skalan på ett dropptest (0-0,3) är inte ok! Jag motsätter mig totalt att hålla på med vattenbyten vid nitrit för att komma i balans, det är en björntjänst men kan kanske tyckas logiskt om man inte förstår innebörden
                ! Bosse vem har påstått att man ska mata stoppa mata stoppa osv.? Maten är källan till nitriten och ska den hindras från att stiga så måste man stoppa källan, näring till nitrifikationebakterierna finns det redan överskott av! Sen jag började fatta och efterleva detta (och en massa annan teknik också) så är mina fiskar mer livskraftiga än nånsin ex mina rasboror som folk brukar spå att leva i 2-3 år är inne på sitt 5.e och still goling strong
                Men det många (nybörjare) brister i är förståelsen av ett effektivt biologiskt filter!
                Senast redigerad av åheim; 09 January 2012, 23:15.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Nitrit som ligger över den lägsta skalan på ett dropptest (0-0,3) är inte ok! Jag motsätter mig totalt att hålla på med vattenbyten vid nitrit för att komma i balans, det är en björntjänst men kan kanske tyckas logiskt om man inte förstår innebörden
                  ! Bosse vem har påstått att man ska mata stoppa mata stoppa osv.? Maten är källan till nitriten och ska den hindras från att stiga så måste man stoppa källan, näring till nitrifikationebakterierna finns det redan överskott av! Sen jag började fatta och efterleva detta (och en massa annan teknik också) så är mina fiskar mer livskraftiga än nånsin ex mina rasboror som folk brukar spå att leva i 2-3 år är inne på sitt 5.e och still goling strong
                  Men det många (nybörjare) brister i är förståelsen av ett effektivt biologiskt filter!
                  Jag kanske är en tjurig gammal gubbe men jag hävdar att man inte kan springa runt kvävekedjan.
                  Du har rätt i att Nitriten kommer in via maten. Därefter görs proteinet om till kväve i form av ammonium. Det spelar ingen större roll om det passerar en fisk kropp eller en bakterie. Den ammoniumen (vilket man i Sverige tycks ha glömt) blir sedan till Nitrit. Man kan rent matematiskt räkna fram hur mycket nitrit det blir av 1 mg ammonium och det sker via bakterier. Nitriten bryts sedan ned till Nitrat. Där vi stannar.
                  Så först måste vi få till en viss mängd ammonium för att bakterierna som gör om detta till nitrat skall börja föröka sig. Då blir det Nitrit i vattnet. Denna Nitrit måste sedan upp till en viss nivå innan dessa bakterier börjar föröka sig. Detta är den så kallade nitritspiken.
                  Man kan i princip förhindra detta med hjälp av växter eller alger. Dessa tar till sig kvävet redan som ammonium och konkurrerar med bakterierna. Dock blir det lite kväve kvar som hamnar i bottensubstratet eller filtret där det så sakteliga bygger upp en viss bakteriestam.
                  Vad har du emot vattenbyte för att exempelvis reducera mängden nitrit? Jag har vissa invändningar mot stora och frekventa vattenbyten med kommunalt vatten och det kunde vara intressant att höra din version och förklaring.
                  Nybörjare och fisk: Jag håller med att de, nybörjarna (och även rejält erfarna akvarister) ofta inte har en massa kunskaper om biologiska filter. Men de köper ofta fisk som knappt har passerat yngelstadiet. Dessa fiskar behöver en massa näring för att växa till sig och bli stora, starka och friska. Det får dom från mat.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • hultman90
                    • December 2011
                    • 29

                    #24
                    så nu har jag varit och köpt dopptest! det visade på 1.6mg/l hur skall jag nu göra för att få ordning på detta? e det vatten byten som gäller?

                    Kommentar

                    • hultman90
                      • December 2011
                      • 29

                      #25
                      glömde skriva att i samband med att nitrit har kommit så har gh värdet sjunkigt har det något samband?

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #26
                        När jag haft samma problem så har jag bytat hälften av vattnet och tillsatt nitrivec och det fungerade.
                        Jag har för mig att teorin säger att om man byter vatten tar man även bort de bakterier som ska bryta ner nitriten
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • hultman90
                          • December 2011
                          • 29

                          #27
                          ehmm okej, ja det e klart man tar bort de nyttiga bakterierna men får se om det ger med sig med ett par dagars mindra vatten bytan annars får jag införskaffa de där medlet!

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #28
                            Ursprungligen postat av hultman90
                            ehmm okej, ja det e klart man tar bort de nyttiga bakterierna men får se om det ger med sig med ett par dagars mindra vatten bytan annars får jag införskaffa de där medlet!
                            De bakterier som omvandlar Ammonium till Nitrit och nitrat finns mestadels i Filtret men också i botten. Jag skulle byta 50% av vattnet eller kanske lite mer men ha i ett bra vattenberedningsmedel Innan det slås i akvariet. Jag skulle vara lite försiktig med nitrivec.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #29
                              Bara en nyfiken fråga, mest för att jag lärde mig en sak den hårda vägen för bara en vecka sedan.

                              Vad matar ni med?
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13124

                                #30
                                Ursprungligen postat av hultman90
                                hej! nu har mitt nanokar varit igång i ca 3 veckor och värderna har varit bra inget nitrit och inget nitrat, men i helgen så var vi i väg och i går när jag kom hem så låg nitrit på 1 och nitrat 10 och en endler guppy borta! funderar på vad som kan ha orsakat detta? kan det va den försvunna guppyn som e orsaken eller kan det va att jag har för mycket växt gödning? har doserat efter det som står på flaskan! matat sparsamt och bara varannan dag? gjorde ett vatten byte direkt i går plus att jag kontrollerade pumpen så att inte guppy satt fast där. värdet är det samma i dag läste att man kunde tillsätta salt vad tycker ni? ska in i em och köpa akvarium salt!
                                Du kan använda vanligt bordssalt, det fungerar utmärkt Skaffa istället en flaska nitrivec, det är ett umärkt preparat och det kan få ner nitriten på nån timme! Vad bossep menar med "var försiktig med nitrivec" är oförståeligt, ofattbart, konstigt, och jaaa?... Nitrivec hjälper upp bildandet av nyttobakterier och tillför bara positiva effekter!
                                Senast redigerad av åheim; 11 January 2012, 00:54.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...