varför funkar det här för groddjur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    varför funkar det här för groddjur?

    Jag har börjat halka in i groddjursvärlden och håller på att starta ett akvarium för en axolotl. På www.caudata.org finns ett internationellt forum för groddjurs-salamander-osv-folk, där jag hängt en hel del senaste tiden. Och ju mer jag läser desto mer märker jag att caudata-världen och zoopet-världen är oförenliga på flera punkter.

    Fiskar och groddjur kräver helt olika förhållanden, avseende t ex syrehalt och strömmar, och det är det inget konstigt med. Dessutom har man ofta mindre biolast för groddjur än för fiskar. Men flera sanningar inom akvaristiken verkar ändå inte gälla för caudata-folket, framför allt inte gällande användning av filter.

    Vissa saker är helt uppåt väggarna, med akvaristikmått mätt, men uppenbarligen verkar caudatafolkets tillvägagångssätt funka, så då undrar jag vad ni tycker om det här, som är några slutsatser jag dragit efter att ha läst runt på caudata och på andra groddjursrelaterade ställen:

    * Vattenkvalitet är viktig - men snälla bakterier sitter överallt i akvariet, så det är inte nödvändigt med ett filter.
    * God vattenkvalitet kan uppnås utan filter och med stillastående vatten, bara man byter 20% i veckan.
    * Vill man använda filter så är "sponge filter" en bra variant, bestående av nedsänkt filtermaterial kopplat till en slang från en luftpump (=inget vatten strömmar genom filtret).
    * Ett filter bör rengöras då och då, så man får bort smuts ur det.
    * Som filtermaterial kan man använda scotch-brite eller tvättsvamp för bilar, direkt ur paketet.
    * Får man nitrit bör man göra stora vattenbyten dagligen under några veckor.

    För mig - efter allt jag lärt mig på zoopet och andra akvaristikställen - låter mycket av det som det bästa sättet att ta död på sina djur. Men som sagt, det funkar worldwide för folket på caudata.
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Jag ser inte några direkta motsättningar i det du skriver. Allt det där går utmärkt att applicera på akvarium men då i, som du skriver, ett inte så belastat kar. Läser man om low tech/walstad så är det än mer likt det du refererar till.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Det finns bara fördelar med att använda ett bilogiskt filter så varför låta bli... Även axolotl främjas av en bra vattenkvalité för att skydda dess slemhud som annars kan infekteras om de utsätts för ogynsamma vattenvärden och den optimala kvalitén uppnås ENDAST om en effektiv filtrering tillämpas och erhålls absolut inte i stillastående vatten , punk slut, inte nåt jag kommer diskutera Alla som vill exprimentera och spela med djurens välmående eller helt enkelt strunta i de grundläggande principerna som ger dessa gynnsamma förutsättningarna är sådana som jag kallar pappskallar
      Senast redigerad av åheim; 04 January 2012, 17:57.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av nils_sverker
        * Vattenkvalitet är viktig - men snälla bakterier sitter överallt i akvariet, så det är inte nödvändigt med ett filter.
        Ja, det är sant, framförallt sitter det goda bakterier i sanden. Filter använder man för att vi akvarister ofta har tiotals djur där amfibiefolket bara har ett, dvs vi använder filtren för att öka kapaciteten.

        * God vattenkvalitet kan uppnås utan filter och med stillastående vatten, bara man byter 20% i veckan.
        Oh ja, det är sant. Det bygger dock helt och hållet på att man har väldigt låg biologisk belastning (och det skadar inte att amfibier inte kan drabbas av syrebrist pga att de andas luft heller - folk som har labyrintfiskar håller ofta sina fiskar utan cirkulation). Det är dock inte något jag skulle tillråda, vare sig för amfibier eller fisk, det är inte så att de tar skada av att vattnet är syrerikt och cirkulerar.

        * Vill man använda filter så är "sponge filter" en bra variant, bestående av nedsänkt filtermaterial kopplat till en slang från en luftpump (=inget vatten strömmar genom filtret).
        Jodå, vatten strömmar genom svampfilter, och jadå, de är bra; de kan tillochmed ha ganska hög kapacitet. Jag använder svampfilter i mina minsta akvarier där jag mest har yngel.

        * Ett filter bör rengöras då och då, så man får bort smuts ur det.
        Javisst, men så är det ju inom akvaristiken också. Jag rengör mina filter kanske en eller två gånger per år.

        * Som filtermaterial kan man använda scotch-brite eller tvättsvamp för bilar, direkt ur paketet.
        Nja, det är allt quick-and-ugly det. Såna svampar kan innehålla mögelmedel eller lösningsmedel, och jag skulle inte använda dem till vare sig amfibier eller fisk. Ett riktigt svampfilter är betydligt bättre, säkrare, och kostar inte många tior.

        * Får man nitrit bör man göra stora vattenbyten dagligen under några veckor.
        JA! Fattar inte varifrån den här myten att man inte ska göra vattenbyten när man fått nitrit i karet kommer ifrån, det är självklart så att vattenbytet gör vattnet renare och därmed säkrare för fisk/amfibier. Tillsätt gärna en tesked salt också.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Det finns bara fördelar med att använda ett bilogiskt filter så varför låta bli... Även axolotl främjas av en bra vattenkvalité för att skydda dess slemhud som annars kan infekteras om de utsätts för ogynsamma vattenvärden och den optimala kvalitén uppnås ENDAST om en effektiv filtrering tillämpas och erhålls absolut inte i stillastående vatten , punk slut, inte nåt jag kommer diskutera Alla som vill exprimentera och spela med djurens välmående eller helt enkelt strunta i de grundläggande principerna som ger dessa gynnsamma förutsättningarna är sådana som jag kallar pappskallar
          Jag är en pappskalle! Så nu vet vi det!
          Jag hävdar nämligen att du kan få kanonvatten utan en massa pumpar och filter om du ser till att ha rätt balans mellan djur, växter, alger och bakterier! Men det är mycket svårare, så generellt så kanske ett motordrivet filter blir säkrare. Dock får jag gåshud när folk skriver att man inte skall göra rent dessa förens de i princip är täta. En liten mis och det blir en hel hög döda bakterier som snabt förgiftar allt.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Ja, det är sant, framförallt sitter det goda bakterier i sanden. Filter använder man för att vi akvarister ofta har tiotals djur där amfibiefolket bara har ett, dvs vi använder filtren för att öka kapaciteten.


            Oh ja, det är sant. Det bygger dock helt och hållet på att man har väldigt låg biologisk belastning (och det skadar inte att amfibier inte kan drabbas av syrebrist pga att de andas luft heller - folk som har labyrintfiskar håller ofta sina fiskar utan cirkulation). Det är dock inte något jag skulle tillråda, vare sig för amfibier eller fisk, det är inte så att de tar skada av att vattnet är syrerikt och cirkulerar.


            Jodå, vatten strömmar genom svampfilter, och jadå, de är bra; de kan tillochmed ha ganska hög kapacitet. Jag använder svampfilter i mina minsta akvarier där jag mest har yngel.


            Javisst, men så är det ju inom akvaristiken också. Jag rengör mina filter kanske en eller två gånger per år.


            Nja, det är allt quick-and-ugly det. Såna svampar kan innehålla mögelmedel eller lösningsmedel, och jag skulle inte använda dem till vare sig amfibier eller fisk. Ett riktigt svampfilter är betydligt bättre, säkrare, och kostar inte många tior.


            JA! Fattar inte varifrån den här myten att man inte ska göra vattenbyten när man fått nitrit i karet kommer ifrån, det är självklart så att vattenbytet gör vattnet renare och därmed säkrare för fisk/amfibier. Tillsätt gärna en tesked salt också.
            Mycket bra skrivet! Men filter rengöringen beror på belastningen.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Grottbert
              • November 2009
              • 340

              #7
              Ursprungligen postat av bossep
              Jag är en pappskalle! Så nu vet vi det!
              Jag hävdar nämligen att du kan få kanonvatten utan en massa pumpar och filter om du ser till att ha rätt balans mellan djur, växter, alger och bakterier!
              Men lite cirkulation måste man väl ändå ha? Blir det liksom inte syrefritt på botten om man kör helt utan pumpar och filter liksom?

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av Grottbert
                Men lite cirkulation måste man väl ändå ha? Blir det liksom inte syrefritt på botten om man kör helt utan pumpar och filter liksom?
                Nej generellt blir det syre i vattnet tack vare gasutbyte vid ytan och det sprider sig genom konvektion. Dessutom bidrar alger och om man har växter med det största syretillskottet. Botten blir i och för sig syrefattig speciellt om man har finkorning sand eller slam men det brukar inte vara ett problem.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Det finns bara fördelar med att använda ett bilogiskt filter så varför låta bli... Även axolotl främjas av en bra vattenkvalité för att skydda dess slemhud som annars kan infekteras om de utsätts för ogynsamma vattenvärden och den optimala kvalitén uppnås ENDAST om en effektiv filtrering tillämpas och erhålls absolut inte i stillastående vatten , punk slut, inte nåt jag kommer diskutera Alla som vill exprimentera och spela med djurens välmående eller helt enkelt strunta i de grundläggande principerna som ger dessa gynnsamma förutsättningarna är sådana som jag kallar pappskallar

                  Ursprungligen postat av bossep
                  Jag är en pappskalle! Så nu vet vi det!
                  Jag hävdar nämligen att du kan få kanonvatten utan en massa pumpar och filter om du ser till att ha rätt balans mellan djur, växter, alger och bakterier! Men det är mycket svårare, så generellt så kanske ett motordrivet filter blir säkrare. Dock får jag gåshud när folk skriver att man inte skall göra rent dessa förens de i princip är täta. En liten mis och det blir en hel hög döda bakterier som snabt förgiftar allt.
                  Då är jag också en pappskalle eller så är det mitt kar som är ett pappkar, jag har bra balans i mitt low-teck kar och där är inget annat än ljusramp och som djur i det karet är det en axolotl, några pansarmalar,kampfiskar och amanoräkor.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • nils_sverker
                    • June 2007
                    • 395

                    #10
                    Tack för alla svar - inte för att jag blir klokare, men ändå :-) Och som sagt, det verkar ju funka.

                    @solis: du har alltså fisk och räkor tillsammans med axolotl, i 56-liters? Och det funkar bra?

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Ja det är inga större problem här, men man ska tänka på att axoloteln ser dåligt och hugger efter det som rör sig. Tror han tagit någon fisk men jag kan inte säga om dom varit döda eller levande, har sett att han tagit en som hade dött(i början innan balansen hade infunnit sig i karet).
                      Man får kanske tänka sig att ju större axoloteln blir ju större byte kan den sätta i sig.
                      Mina fiskar har väll lärt sig att den hugger om dom kommer för nära men där är väldigt lungt och stilla i karet ändå(såg förresten att kampishanen byggt bo idag får hoppas han leker av honorna)
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • nils_sverker
                        • June 2007
                        • 395

                        #12
                        Kul att höra! Men vad har du för temp för att få det att funka, axolotlen vill ju ha det kallt och kampfisken varmt?

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Jag har runt 20 grader, beroende på hur varmt det är i rummet. just nu var det 20 ivarjefall.
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          Arbetssätt...