GH värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hultman90
    • December 2011
    • 29

    GH värde

    Hej! har i går satt igång mitt nya nanokar på 30 liter, har läst på en del om vatten värden och har börjat få hum om det hela nu men GH värdet i karet ligger på 14 och pH 7,2, nitrit och nitrat 0, och kh6, tycker ni man skall åtgärda gh och hur???? hittar inte hur man skall sänka det står i förpakningen att man skall tillsätta mjuktvatten men det e juh inte så lätt när det är högt GH i kranvattnat med! bor i kristianstad och vattnet innehåller mkt kalk!
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Vad skall du ha för fiskar hade du tänkt? Troligtvis funkar det utan att fixa med vattnet.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      GH är fullkomligt ointressant.
      Vad gäller de övriga värdena så beror det ju lite på vad du skall ha i akvariet men för de flesta arter är dina vattenvärden helt OK
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • hultman90
        • December 2011
        • 29

        #4
        okej vad bra jag ska ha danio margaritatus och körsbärsräkor påverkar det växterna negativt med hårdare vatten hittar inte just de om hårgräs och gärlört?
        tack för era svar!

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av hultman90
          okej vad bra jag ska ha danio margaritatus och körsbärsräkor påverkar det växterna negativt med hårdare vatten hittar inte just de om hårgräs och gärlört?
          tack för era svar!
          Jag kan inte mycket om räkor men tror allt skall vara OK för dessa.
          Jag använder GH booster till växterna när det är lite lågt så ingen fara med det.
          Jag säger som Stenmark se ”Dä ä bar å åk”.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • hultman90
            • December 2011
            • 29

            #6
            tack så mycket för svar många år sedan jag höll på med detta så det var kul att jag hittade hit och kan läsa igen allt som hänt de senaste 7 åren! inom akvarievärlden!

            Kommentar

            Arbetssätt...