Triops! Behöver råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #31
    Moroten undrar jag över - är det menat som första föda kanske? Aldrig själv använt morot. Jag ger spirulinapulver som första foder när jag ser frismande nauplier. Nu är det ju så att jag ofta heller inte får kläckning vid första försöket. Mina Triops är inköpta 2004 - kläckta första gången 2005. Lade sand från 2008 i blöt för tre dgr sedan hittills utan resultat. Jag har inte prioriterat dom på senare år men eftersom dom är inköpta som T cancriformis (som lär vara utrotade) kanske jag borde ta mej en nypa i nackskinnet och se till att det blir något nykläckt. Så jag planerar föröka med gammal sand - yngsta sand, ev frysskåpet och omtorkningar tills jag får något. Jag misstror idén om helt destillerat vatten eftersom det knappast blir så i naturen. Regn- och smält-vatten är mycket mjukt men hamnar i geggan där det finns allt och litet till. Därför föreslår jag tillsats av vatten men inte med för mycket salter i. Jag har själv hela tiden använt kranens vättervatten på 3 dH som stått över natten.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #32
      Ok, jag har blandat lite nu och så får vi se vad som händer. Jag har testat en skål med akvarievatten också. Vem vet, det kanske funkar kanon... Jag skippar moroten så får vi se.
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #33
        Sedan kan det ju vara så att äggen blir dåliga med ålder och fel förvaring. Och vem vet hur länge de har legat på CoolStuff? Finns det någon form av datummärkning?

        De 44 månader gamla äggen jag först försökte kläcka gav ingenting. Så mitt andra försök var att kläcka av mina yngsta ägg som är 6 månader gamla och där blev det en rejäl kläckning - egentligen alldeles för mycket. Detta samlat med tidigare erfarenheter här hemma tyder på att äggen kan försämras med tiden. Jag har förvarat dom vid rumstemp i torr sand förpackade i plastpåsar. De borde kanske förvaras kyligare.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...