Triops! Behöver råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Triops! Behöver råd

    Hej på er
    Jag har precis köpt ett paket triops från CoolStuff. Men jag behöver tips. Läste i kommentarerna på deras sida och alla säger olika.

    VATTEN: Ska man verkligen ha destillerat vatten???

    Vi har egen brunn, ganska surt vatten men har ett filter som gör att det nu ligger på ca 7 i PH, egentligen ligger det på 5,5-6. Såklart inget klor i vattnet då vi har egen brunn. Kan man använda det vattnet? Om inte, vad ska jag välja för vatten?

    AKVARIET: Det står att man ska ha en liten glasskål. Men jag har ett litet platstakvarie på ca 2 liter, kan jag använda det i stället? Eller så har jag ett riktigt akvarie på ca 10-12 liter. Är det bättre eller sämre?
    Behöver de lampa? UV eller vanlig lampa? Värmen skulle vara på 22-28 så jag behöver ju ändå värma, men jag har en doppvärmare jag kan slänga i om det behövs.

    BOTTENSUBSTRAT: jag har lite olika akvariesand hemma. Dels har jag kalkgrus, men jag har även blästersand från jula och några olika färgade sand från "decoline", svart, röd och vit.

    INREDNING: ska de ha växter? stenar?

    PUMP/FILTER/VATTENBYTE: Behöver de någon pump? Något filter? Hur ofta ska man byta vatten och hur stora vattenbyten i så fall?

    Jag hoppas någon har erfarenhet av Triops och kan tipsa mig så vi inte misslyckas med dem som så många andra verkar ha gjort.

    God jul på er!!
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • MsDimitri
    • July 2011
    • 140

    #2
    På youtube kan man hitta massor av matnyttigt

    Tex. här har man använt fint sand och man ser växter i bakrunden.
    Please read this http://en.wikipedia.org/wiki/Triops_longicaudatus and think by yourself before asking any questions. If you want to successfully keep some T...

    Kommentar

    • Carina_
      • August 2010
      • 207

      #3
      Vad är det o vad har man dem till?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Mjukt vatten räcker t ex Vättern kvalitet - jag vet. Kläck inte allt på en gång om något nu går snett då du har egen brunn. Triops är ömtåliga för diverse kemikalier inkl en del metaller. Jag har använt just 2 liter plastbyttor om de inte blir alltför många så att man måste skala upp. Rumsvärme och vanligt ljus räcker bra. Det skall vara fin sand iaf för äggläggningen (anden kan läggas i separat bytta). Inredning i ö i princip onödigt. Vattenbyten beror på mängd och tillväxt. Jag gjorde ofta dagliga vattenbyten på 100% om jag körde på i 2 liter-burken. Ibland 2 ggr om dagen. Ingen pump eller filter har jag använt.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Ok. Det verkar ju enklare än jag trodde! Men de ska kläckas i en mindre burk eller? Eller kan de kläckas i 2 litaren och bo där hela tiden?
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag kläcker i 2-litaren och flyttar dem tills större senare om det blev för stor kläckning.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Vad är det för filur som äter där i filmen? Ser kul och annorlunda ut!

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Så jäkla kul en minut in i filmen, den far fram som en redig bandvagn
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Det är en filur som är kvar sedan triops-perioden. Därav namnet Den har varit oförändrad i typ 220 000000 år

                  Släng dig i väggen krokodilen ;D
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Gobi112
                    • December 2011
                    • 229

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Släng dig i väggen krokodilen ;D
                    Hehe

                    Kommentar

                    • Torreador
                      • April 2010
                      • 523

                      #11
                      Tänkte på en sak. Jag har ett 12 liters akvarium med pump o filter, belysning, och allt som jag funderar på att byta invånare i. Just nu har jag endlers i det men de kan jag flytta över till ett annat kar.

                      Kan man inte ha dem där i så slipper man så täta vattenbyten osv antar jag. Jag har en ancistrus i också men den kan väl gå kvar?
                      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                      www.bondmoran.nu

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Det är en filur som är kvar sedan triops-perioden. Därav namnet Den har varit oförändrad i typ 220 000000 år

                        Släng dig i väggen krokodilen ;D
                        Triasperioden hör du du, och även om triops eller i varje fall djur som liknade den fanns under trias så har namnet inget med det att göra tri-ops syftar på tre ögon. Kan vara plats i närmsta vägg för dig också Mathias
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Mjukt vatten lär det till om det skall bli nån kläckning. Har man inte det eller inte vet så funkar batterivatten eller så kollar man med närmaste saltvattensbutik eller saltvattensakvarist om man kan bli vid en dunk osmosvatten.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Ja, tankefel av mig du har så rätt och jag hade så fel ;D

                            Tack för rättningen
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • rödtoppen
                              • June 2006
                              • 3148

                              #15
                              Ursprungligen postat av MsDimitri
                              På youtube kan man hitta massor av matnyttigt

                              Tex. här har man använt fint sand och man ser växter i bakrunden.
                              http://www.youtube.com/watch?v=JDg_Px9f4NI
                              Inte ofta man ser levande mygglarver


                              Jag köpte också från coolstuff för några år sen, 3 triops blev det men bara 1 blev vuxen
                              / dtoppen /

                              Kommentar

                              Arbetssätt...