Använda "smuts" osmos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av endymion
    Jag har inga mätresultat men när det luktade klor om vattnet fick man byta ungefär dubbelt så mycket vatten.

    Fast den värsta förgiftningen av kloramin måste väl ändå vara att kloraminmolekylen passar i hemoglobinmolekylen och håller då bort syret från molekylen vilket leder till att fisken kvävs (vid höga halter).
    Helt klart är det så skulle jag tro. Pluss att det "fräter" på slämhinnor osv.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #17
      Ursprungligen postat av endymion
      Kloramins kemiska beteckning är NH2Cl inte särskilt märkligt att det blir höga nitrathalter då.
      Jo, märkligt. ammonium eller möjligen nitrit men hur skulle vägen direkt till nitrat se ut?
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Kloraminet sönderfaller till hypoklorit och ammoniak/ammonium.

        Om inte jag minns fel är gränsvärdet för kloramin i dricksvatten 1 ppm (och oftast lägre), och förhållandet renat vatten : spillvatten ur ett RO filter är normalt ungefär 1 : 4, vilket skulle innebära att halten kloramin i spillvattnet är 20% högre än rakt ur kranen. Det är ingen dramatisk ökning.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av Bygert
          Jo, märkligt. ammonium eller möjligen nitrit men hur skulle vägen direkt till nitrat se ut?
          Det lär ju inte spruta nitrat ur kranen direkt. Men man kanske kan se en liten ökning i ett akvarium med biologiskt fillter. Om jag inte missminner mig blir det ungefär 8 mg nitrat av 1 mg ammonium.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av Azur
            Kloraminet sönderfaller till hypoklorit och ammoniak/ammonium.

            Om inte jag minns fel är gränsvärdet för kloramin i dricksvatten 1 ppm (och oftast lägre), och förhållandet renat vatten : spillvatten ur ett RO filter är normalt ungefär 1 : 4, vilket skulle innebära att halten kloramin i spillvattnet är 20% högre än rakt ur kranen. Det är ingen dramatisk ökning.
            Speciellt inte om det gått genom ett kolfilter innan RO
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            Arbetssätt...