Använda "smuts" osmos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    Använda "smuts" osmos

    En snabb fråga bara. Kan man använda vattnet som kommer ut ur smuts slangen. Eller är det dåligt för fiskar på något sätt??
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Alla orenheter i matarvattnet till osmosfiltret finns i spillvattnet från filtret, så det har lite högre halter av salt (och klor om ditt vatten är klorerat) men är sannolikt inte direkt farligt förutsatt att ditt kranvatten är av god kvalitet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Alla orenheter i matarvattnet till osmosfiltret finns i spillvattnet från filtret, så det har lite högre halter av salt (och klor om ditt vatten är klorerat) men är sannolikt inte direkt farligt förutsatt att ditt kranvatten är av god kvalitet.
      Tack för snabbt svar. Mitt vatten är kommunalt och därav klorerat. Men är av mycket god kvalité. Men kloret borde väl försvinna det mesta om spillvattnet får stå ett dygn??
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • swerik
        • November 2011
        • 53

        #4
        Varför köra osmos när man ändå vill använda "skitvattnet", då skitvattnet består av alla salter och skit som du nyss renat bort?
        et vino veritas

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Ursprungligen postat av swerik
          Varför köra osmos när man ändå vill använda "skitvattnet", då skitvattnet består av alla salter och skit som du nyss renat bort?
          Kanske för att jag använder det rena vattnet till att sänka Ph och Konduktivitet i andra akvarium.
          Men det känns onödigt att köra spillvattnet i avloppet om det går att använda till andra akvarium. Har ju 30 att byta i.
          Och vatten är inte gratis.
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Kolla vad ditt vattenverk använder. Jag tippar ditt vattenverk använder kloramin, vilket inte kan luftas bort. Om du ändå samlar upp spillvattnet kan du ju tillsätta lite vattenberedningsmedel (kolla att det tar bort klor & kloramin).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Kolla vad ditt vattenverk använder. Jag tippar ditt vattenverk använder kloramin, vilket inte kan luftas bort. Om du ändå samlar upp spillvattnet kan du ju tillsätta lite vattenberedningsmedel (kolla att det tar bort klor & kloramin).

              Ja det är sant. Får kolla upp det i veckan.
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Osmosmembran tycker inte om klor och därför tas fritt klor bort med ett kolfilter innan osmosen. Både ren och spillvattnet skall därför vara renade för klor.

                Syftet med osmosen är ju att rena vattnet från diverse ämnen och när det gäller vissa ämnen så som de som påverkar vattnets hårdhet så är det ju i o f s inget problem med spillvattnet om man använder det till fiskar som med fördel kan ha högre hårdhet, Malawi t ex. Finns det icke önskvärda föroreningar i vattnet som t ex nitrat så kommer ju halten i spillvattnet att vara högre än den var i renvattnet och det kan ju vara ett problem. Hur stort problemet blir beror ju på hur stor halten av föroreningar är i ingående vatten och hur förhållandet när det gäller mängd är för ren kontra spillvatten. Kör man in 5 mg nitrat per liter och det går ut dubbla mängden spillvatten jämfört med renvatten så kommer ju nitrathalten på spillvattnet att hamna på nåt i stil med 7.5 mg per liter.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • jesper_b
                  • June 2006
                  • 1201

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Osmosmembran tycker inte om klor och därför tas fritt klor bort med ett kolfilter innan osmosen. Både ren och spillvattnet skall därför vara renade för klor.

                  Syftet med osmosen är ju att rena vattnet från diverse ämnen och när det gäller vissa ämnen så som de som påverkar vattnets hårdhet så är det ju i o f s inget problem med spillvattnet om man använder det till fiskar som med fördel kan ha högre hårdhet, Malawi t ex. Finns det icke önskvärda föroreningar i vattnet som t ex nitrat så kommer ju halten i spillvattnet att vara högre än den var i renvattnet och det kan ju vara ett problem. Hur stort problemet blir beror ju på hur stor halten av föroreningar är i ingående vatten och hur förhållandet när det gäller mängd är för ren kontra spillvatten. Kör man in 5 mg nitrat per liter och det går ut dubbla mängden spillvatten jämfört med renvatten så kommer ju nitrathalten på spillvattnet att hamna på nåt i stil med 7.5 mg per liter.
                  Så det sitter altså ett kolfilter i alla osmosfilter?

                  Eller bör jag komplettera med ett kolfilter innan osmosen??
                  www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                  Mina Malar:
                  L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                  Kommentar

                  • endymion
                    • October 2006
                    • 680

                    #10
                    Ursprungligen postat av jesper_b
                    Så det sitter altså ett kolfilter i alla osmosfilter?

                    Eller bör jag komplettera med ett kolfilter innan osmosen??
                    Det sitter kolfilter i alla osmosfilter.

                    Kommentar

                    • endymion
                      • October 2006
                      • 680

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Osmosmembran tycker inte om klor och därför tas fritt klor bort med ett kolfilter innan osmosen. Både ren och spillvattnet skall därför vara renade för klor.

                      Syftet med osmosen är ju att rena vattnet från diverse ämnen och när det gäller vissa ämnen så som de som påverkar vattnets hårdhet så är det ju i o f s inget problem med spillvattnet om man använder det till fiskar som med fördel kan ha högre hårdhet, Malawi t ex. Finns det icke önskvärda föroreningar i vattnet som t ex nitrat så kommer ju halten i spillvattnet att vara högre än den var i renvattnet och det kan ju vara ett problem. Hur stort problemet blir beror ju på hur stor halten av föroreningar är i ingående vatten och hur förhållandet när det gäller mängd är för ren kontra spillvatten. Kör man in 5 mg nitrat per liter och det går ut dubbla mängden spillvatten jämfört med renvatten så kommer ju nitrathalten på spillvattnet att hamna på nåt i stil med 7.5 mg per liter.
                      Är det kloramin i vattnet borde nitrathalten bli ännu större. Här i Växjö fick man mycket höga nitratvärden när kloraminhalten var hög.

                      Men även om nitrathalten är högre i spillvattnet är den nog lägre än det är i ett akvarium.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Är det kloramin i vattnet borde nitrathalten bli ännu större. Här i Växjö fick man mycket höga nitratvärden när kloraminhalten var hög.

                        Men även om nitrathalten är högre i spillvattnet är den nog lägre än det är i ett akvarium.
                        Vet du varför detta sker?
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • endymion
                          • October 2006
                          • 680

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Vet du varför detta sker?
                          Kloramins kemiska beteckning är NH2Cl inte särskilt märkligt att det blir höga nitrathalter då.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av endymion
                            Kloramins kemiska beteckning är NH2Cl inte särskilt märkligt att det blir höga nitrathalter då.
                            Då kanske min teori stämmer att kloramin splittar upp i klor och ammonium så småningom.
                            Då borde vi få en dubbel förgiftning. Först kloret sedan ammoniak och nitrit.

                            Har du några mätresultat på detta?
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • endymion
                              • October 2006
                              • 680

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Då kanske min teori stämmer att kloramin splittar upp i klor och ammonium så småningom.
                              Då borde vi få en dubbel förgiftning. Först kloret sedan ammoniak och nitrit.

                              Har du några mätresultat på detta?
                              Jag har inga mätresultat men när det luktade klor om vattnet fick man byta ungefär dubbelt så mycket vatten.

                              Fast den värsta förgiftningen av kloramin måste väl ändå vara att kloraminmolekylen passar i hemoglobinmolekylen och håller då bort syret från molekylen vilket leder till att fisken kvävs (vid höga halter).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...