Brunt och grumligt vatten???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiwie
    • December 2011
    • 67

    #61
    Har du tillsatt "startmedel" för nya akvarium? Annars så skaffa stor bladiga växter och kanske borde du kolla upp pumpen? kanske helt enkelt skaffa ny pump? och kolla upp om du över göder... sluta upp med det då! Mina tips.

    Kommentar

    • snowpack
      • December 2011
      • 20

      #62
      Hej Kiwie och Gott nytt på dig!
      Ja jag har haft vidriga besvär med mitt vatten & kommit fram till, vad jag tror vart problemet. Hade i ett speciellt salt till mina ciklider, det heter Malawi-salt. Det höjer ph-värdet i vattnet samt GH & KH värdena så det skall passas just för malawi. Man skulle ha i vansinnigt mycket salt anser jag alltså en msk/20L vatten. Detta salt har precis samma konsistens som vetemjöl vilket jag tyckte var underligt så jag slutade med d & använder idag inget salt alls. Har hört & läst att salt har ingen som helst verkan på fisken/vattnet. Sen att salt enbart behövs vid ev sjukdomar. Jag fick nystarta hela tanken Sen har jag bytt ut vattenberednings medlet till Tetras Aquasafe ist vilket verka fungera hur bra som helst. Jag har ett Juwel Rio 180 Liters akvarium där filtersystemet består av (uppifrån & ner): Filtervadd - kolsvamp - nitratsvamp - grov blå svamp - ciraxfilter - fin blå svamp - fin blå svamp. Jag har bytt ut kol, nitrat & ciraxsvampar till grova blå svampar ist samt att jag tillsatt mer växter & dragit ner på födan. & peppar-peppar så än så länge ser vattnet riktigt bra ut, lite dimmigt bara pga att jag gjort stora ingrepp i tanken.

      Kommentar

      • rune.
        • October 2011
        • 37

        #63
        vad behöver man tänka på med egen djupborrad brunn då?


        Rune.

        Kommentar

        Arbetssätt...