Brunt och grumligt vatten???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snowpack
    • December 2011
    • 20

    Brunt och grumligt vatten???

    Hej alla medlemmar!
    Vill bara passa på att önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt fiskår!

    Jag har ett problem som jag inte blir klok på. Jag har ett nystartat Juwelakvarium på 180L som jag har malawi`s i och sen jag startade det hat det inte varit klart vatten någon gång och d senaste två veckorna har det börjat färgas brunt och då gjort täta vattenbyten (var 3:e dag 1/3 vatten) men efter två dagar blir det brunt igen. Har haft akvariet en månad. Vad gör jag för fel? Någon som vet och förstår detta problem
    Senast redigerad av snowpack; 17 December 2011, 16:17.
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    #2
    Har du rötter i karet?
    /Rasmus

    Kommentar

    • snowpack
      • December 2011
      • 20

      #3
      Ursprungligen postat av rasermusen
      Har du rötter i karet?
      Hej! Nej har inga rötter i.

      Ps. registrera mig på din webbsida:-)

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Bild på karet. Du måste ha något i det som färgar vattnet. Troligtvis inte bra för dina fiskar!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • snowpack
          • December 2011
          • 20

          #5
          Fiskarna äter bra och leker sen har jag testat vattnet och enligt testet är vattnet bra. Jag har haft akvariet i en månad. Har hört att nystartade akvarium har lätt att få brunalger. Kan det stämma?

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av snowpack
            Fiskarna äter bra och leker sen har jag testat vattnet och enligt testet är vattnet bra. Jag har haft akvariet i en månad. Har hört att nystartade akvarium har lätt att få brunalger. Kan det stämma?
            Jag tror inte det är alger om det är vattnet som är brunt. Låter mer som något färgämne typ järn, humus, eller nått.

            Vad har du för inredningsdetaljer? sten, sand bakgrund, etc.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • rasermusen
              • October 2011
              • 258

              #7
              Jag måste ha din e-post snowpack.
              /Rasmus

              Kommentar

              • snowpack
                • December 2011
                • 20

                #8
                ..
                Senast redigerad av snowpack; 18 December 2011, 16:23.

                Kommentar

                • snowpack
                  • December 2011
                  • 20

                  #9
                  Bottensanden är vitt grus/sand, jag har ett Juwelakvarium så jag kör med deras egen bakrund. sen har jag två stora rötter i plast, lite växter på det. Filtreringen är ganska avancerad. Nerifrån och upp: tre blå svampar sen en nitrarsvamp därefter kolfilter och slutligen filtersvamp.

                  Kommentar

                  • snowpack
                    • December 2011
                    • 20

                    #10
                    Hahaha jag fattar ingenting.... vad skall jag göra när jag kommer till din sida då???

                    Kommentar

                    • snowpack
                      • December 2011
                      • 20

                      #11
                      Bottensanden är vitt grus/sand, jag har ett Juwelakvarium så jag kör med deras egen bakrund. sen har jag två stora rötter i plast, lite växter på det. Filtreringen är ganska avancerad. Nerifrån och upp: tre blå svampar sen en nitrarsvamp därefter kolfilter och slutligen filtersvamp.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av snowpack
                        Bottensanden är vitt grus/sand, jag har ett Juwelakvarium så jag kör med deras egen bakrund. sen har jag två stora rötter i plast, lite växter på det. Filtreringen är ganska avancerad. Nerifrån och upp: tre blå svampar sen en nitrarsvamp därefter kolfilter och slutligen filtersvamp.
                        Jaha, Juwels orginalfilter eller? är det små bruna pariklar ungefär som damm? Eller ser själva vattnet brunt ut? som rödvin fast brunt, om du förstår vad jag menar? Ta bort kolfiltret det är förbrukat. Kanske du skall se vad som händer om du sätter i ett nytt sådant. Men ha det inte i för länge. Byt mot grov blå kudde om du kan.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • snowpack
                          • December 2011
                          • 20

                          #13
                          Jajamen Juwel orginal Jag bytte ut kolfiltret igår faktiskt samt nitratfiltret. Det grova blå filtret skall man ju byta ut efter 3 månader.
                          Vattnet är precis som du säger, vattnet ser brunt ut. Jag ser på växterna att de har blivit bruna på bladen samt inredningen. Jag bytte 1/3 vatten idag och nu ser det faktiskt riktigt bra ut, lite vitgrumligt, men det blir det ju efter man bytt vattnet. Hur ofta tycker du jag skall göra vattenbyte? och skall man tvätta rent svamparna emellanåt?

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av snowpack
                            Jajamen Juwel orginal Jag bytte ut kolfiltret igår faktiskt samt nitratfiltret. Det grova blå filtret skall man ju byta ut efter 3 månader.
                            Vattnet är precis som du säger, vattnet ser brunt ut. Jag ser på växterna att de har blivit bruna på bladen samt inredningen. Jag bytte 1/3 vatten idag och nu ser det faktiskt riktigt bra ut, lite vitgrumligt, men det blir det ju efter man bytt vattnet. Hur ofta tycker du jag skall göra vattenbyte? och skall man tvätta rent svamparna emellanåt?
                            Jag skulle byta ut allt utom en finporig kudde på toppen + filtervadden till grovporiga blå. Gör det lite succesivt så du bygger upp bakteriestammen. Du behöver inte göra rent mer än den finporiga och filtervadden. De andra kan du låta vara tills det blir dålig fart genom filtret. Då kramar du ur dem lite i en hink med akvarievatten. Vattna blommorna med det vattnet sedan! Om du har Malawi så skulle jag sätta i en bra cirkulationspump. Juwels pump funkar bra med filtret men är lite svagt för att få Malawi snurr. Om du har kommunalt vatten så skulle jag sätta ett kolfilter på slangen du fyller på med. Då kan du byta ½ av vattnet 1 gång i veckan. Dina firrar kommer att älska dig och du slipper dyra vattenberednings medel!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • snowpack
                              • December 2011
                              • 20

                              #15
                              Oj mumsiga tips där Jag har bytt ut impellern till en storlek större så nu har jag redigt utblås i karet. skall jag sluta med filtervadden och använda en till grov blå istället? och flytta upp en blå finporig längst upp? Har jag förstått dig rätt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...