Co2 och EC

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Co2 och EC

    Om man tillsätter co2 genom mäsk ska man tillsätta Easy Carbo också?
    Jag gör så och växterna trivs, inga alger, men behövs det verkligen?
    325L
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    Nej!! Stor risk för Co2 förgiftning och då kommer allt levande dö.. Easy Carbo är liksom co2 i flytande form.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      precis som majki säger. du överdoserar med koldioxid. det är ju i princip samma sak ( fast mäsk är bättre enligt mig) ne byt ut EC mot gödnig istället. PMDD är nog det bästa o billigaste alternativet

      Kommentar

      • aneta
        • September 2008
        • 261

        #4
        Bra att jag frågade! Jo jag göder med pmdd också.
        Som tur har jag inte märkt att fiskarna mått dåligt men jag tror att en del amanoräkor har försvunnit.
        325L

        Kommentar

        • robbanbobban
          • February 2011
          • 407

          #5
          jo, räkor sägs vara känsliga mot ec vid överdos vilket kan ha skett med både mäsk och ec.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #6
            Ursprungligen postat av Majki01
            Nej!! Stor risk för Co2 förgiftning och då kommer allt levande dö.. Easy Carbo är liksom co2 i flytande form.
            <reklam i sig bortplockad>
            Nej, det här tror jag inte stämmer. Easy carbo tillhandahåller kol i annan form än CO2. Jag är inte kemist men lite googlande och letande här på Zoopet ger vid handen att EC inte övergår i CO2 förrän plantan spjälkar upp den - dvs, inte i vattnet. Det torde alltså vara ofarligt att dosera båda ur den aspekten. Åas lär växterna föredra CO2 löst i vattnet så EC:n kanske inte används lika snabbt som annars och alltså bibehålls högre nivåer under längre tid av dagen.

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              Räkor är alltid otåliga mot Ec dos kvittar, men däremot så är äkta amano räkor en av dom mest tåliga sötvattens räkorna så om dom går bort av något annat än ålder så är där något galet i karet. Jag hade valt antingen mäsk eller Ec, vid bara mäsk så kan du riskera att få en massa alger, pga svajiga ph värden som man alltid får vid mäsk då den inte går att kontrollera...


              Beroende på vad du har för ljus mängd..
              Har du "orginal" belysning så hade jag kört med EC har du bra belysning med "växt" rör, då hade jag kört med mäsken.. Annars kör EC oc beställ pmdd sök på pmdd haack på Google så får du upp en billig
              Och bra försäljare som säljer portions förpackat . Du ska ha kitet med micro plus .


              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Vid normalt atmosfäriskt tryck så är koldioxid en gas, vilket gör att det självklart inte är co2 i flaskan det säger sig självt

                Det är lite andra verksamma substanser som jag inte har i huvudet. Jag gillar Ec, funkar bra! jag har kört med båda i två veckor nu i min körsbärsvas, de ökar markant ändå..
                Senast redigerad av Mathias Nilsson; 16 December 2011, 14:21.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • robbanbobban
                  • February 2011
                  • 407

                  #9
                  Taget från tråd nedan sagt utav defdac"Det är glutaraldehyd (vet inte om det klassas som socker?). Förhållandevis giftigt för t ex räkor, men även vissa växter typ Riccia. " taget ur denna tråd om EC och Flourish Excel http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=103156

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Javamossa avlider ganska omgående även den
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Vid normalt atmosfäriskt tryck så är koldioxid en gas, vilket gör att det självklart inte är co2 i flaskan det säger sig självt

                      Det är lite andra verksamma substanser som jag inte har i huvudet. Jag gillar Ec, funkar bra! jag har kört med båda i två veckor nu i min körsbärsvas, de ökar markant ändå..

                      Det är fortfarande en kol källa


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • robbanbobban
                        • February 2011
                        • 407

                        #12
                        Jo mossor i allmänhet
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                        Kommentar

                        • aneta
                          • September 2008
                          • 261

                          #13
                          Varför är det alltid dubbla meningen om allt? En säger: dödligt en annan: ofarligt .
                          Jag kan gärna slippa EC om mina växter kommer att fortsätta att må bra enbart med co2 och pmdd? Som belysning har jag 2x18w aquastar och grolux Sylvania till 128 liters. Har obetydligt med prick alger annars karet är faktiskt i mycket god balans.

                          Jag använder även waterlife 7.2 buffert för att inte ha svajiga ph värden eftersom jag kör med mäsk.
                          325L

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            För att de drog paralleller mellan co2 och något man har istället.

                            Ec ger ju jämnare näringsnivåer, mäsk är ju lite lurigt. Dock är det ju sju resor billigare..
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Om ni kollar lite på vad EC och andra flytande kolkällor har som aktiv ingrediens så kommer ni att hitta Glutaraldehyde

                              I vissa fall är det kamouflerat och kallas för polycycloglutaracetal men i de deklarationer man enligt lag måste lämna in i vissa länder så anger även de som använder polycycloglutaracetal att produkten innehåller Glutaraldehyde.

                              Om ni läser igenom wikipedia artikeln så kan ni bilda er en egen uppfattning och välja vad ni skall peta ned i era akvarier. För mig blir det en ren naturprodukt CO2.

                              Footnote: Man håller på att fasa ut Glutaraldehyde som desinfektionsmedel då det anses vara mycket skadligt för mäniskor.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...